دونوازی فرج نژاد و منتظری در بخش نسلی دیگر جشنواره موسیقی فجر، حضور گروه روح‌افزا با تکیه بر ردیف و اجرای گروه كُر صمات به 6 زبان دنیا از جمله اخبار جشنواره موسیقی فجر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، میدیا فرجنژاد و کامران منتظری با دو نوازی تار و تمبک در قالب گروه سواران در بخش نسل دیگر جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌روند و اثری به نام طغیان را اجرا می‌کنند.

فرج‌نژاد نوازنده تار و آهنگساز نگاه مسئولان کنونی فرهنگ و هنر را در اعتلا و پیشرفت هنر دانست و خاطرنشان کرد: دغدغه و هدف مسئولان فرهنگ و هنر کنونی اعتلا و پیشرفت است و پیشرفت‌های چشمگیری در حال وقوع است بر این اساس پس از دعوت عزیزان برگزار کننده و توضیحاتشان، برآن شدم "طغیان " را به روی صحنه ببرم.

این هنرمند درباره دلیل اجرای آلبوم طغیان در جشنواره موسیقی فجر گفت: آلبوم طغیان را انتخاب کردم چون اثری است برگرفته از دردهای مشترک همنسلانم است. اکثر قطعات به همان شکل اصلی اجرا خواهد شد اما قطعاتی به شکل بداهه به اثر اضافه خواهد شد. خاصیت قطعات بداهه به صورتی است که احساس نوازنده و شنونده را بیشتر به هم گره می‌زند و این به طور حتم یکی از اهداف اجرای این دونوازی است.

فرج نژاد در پاسخ به این پرسش که چرا در این اجرا با علیشاپور (خواننده آلبوم طغیان) به صحنه نمی‌رود، اظهار کرد: در نظر داشتم اثر را به همان شکل ضبط شده به روی صحنه ببرم، متاسفانه عدم هماهنگی به موقع این همنشینی را ناممکن ساخت. در صحبتهای بعدی و با توجه به تجربه کنسرت سال گذشته من و کامران منتظری در اجرای بیکلام طغیان، به این جمع بندی رسیدیم که این بار نیز این اثر را که در ابتدا نیز به شکل بیکلام آهنگسازی شده بود، با همان فرم اجرا کنیم. بی شک فقر موسیقی بی کلام در فرهنگ شنیداری عمومی مردم هم در این تصمیم گیری بی اثر نبود.

روح‌افزا با تکیه بر ردیف در جشنواره موسیقی فجر حضور دارد

گروه موسیقی روح افزا یکی از گروه‌های حاضر در جشنواره بیست و نهم است که از شهرستان قم در این جشنواره حاضر شده و در بخش کلاسیک ایرانی پذیرفته شده است.

علیرضا مینویی نوازنده سنتور گروه موسیقی «روح افزا» درباه قطعاتی که برای اجرا انتخاب کرده‌اند، گفت: قطعاتی که برای اجرا در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر در نظر گرفته‌ایم در آواز بیات اصفهان با گریزی به دستگاه شور تنظیم شده است.

این نوازنده درباره حال و هوایی که برای قطعاتشان در نظر گرفته‌اند، توضیح داد: آهنگسازی و تنظیم قطعات گروه را احمد کاشانی مقدم انجام داده است. مقدم از شاگردان داریوش پیرنیاکان است و نگاهی سنتی به قطعات دارد. آنچه در گروه ما نواخته می‌شود بر گرفته از ردیف موسیقی ایرانی است.

وی ادامه داد: در اجرای برنامه سه تصنیف داریم که هر سه بر روی غزل‌هایی از حافظ آهنگسازی شده‌اند. تلاش کرده‌ایم که تنظیم قطعه‌های این کنسرت براساس زمانبندی اعلام شده از سوی جشنواره باشد. جشنواره برای هر گروه 45 دقیقه زمان در نظر گرفته است.

این نوازنده سنتور درباره تمرینهای گروه گفت: برای قطعات این کنسرت در حدود یک سال است که در حال تمرین هستیم. با اعلام فراخوان جشنواره موسیقی فجر، برای محک گروه تصمیم به شرکت در جشنواره گرفتیم. پس از پذیرفته شدن گروه در جشنواره تمرین‌هایمان را منظم‌تر و فشرده‌تر کردیم. در حال حاضر هم با تمام تلاشمان برای حضوری قدرتمند در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر می‌کوشیم.

نوازنده سنتور گروه موسیقی «روح افزا» ضمن بیان سابقه فعالیت‌های این گروه گفت: گروه موسیقی روح افزا از سال 1374 فعالیت خود را آغاز کرده است. در این مدت نیز در جشنواره‌های مختلف داخلی شرکت کرده و یک بار نیز در جشنواره هنری ایران زمین در دوحه قطر اجرایی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: بیشتر اعضای گروه موسیقی روح افزا در یکی از آموزشگاه‌های قم در حال تدریس هستند. در همان آموزشگاه هم تمرین‌هایمان را دنبال می‌کنیم. مشکلاتی که در اینجا وجود دارد موجب شده که ما به موسیقی نگاهی برای کسب درآمد نداشته باشیم. بیشتر اعضای گروه ما شغل اصلیشان چیزی غیر از موسیقی است.

‌این هنرمند اعضای گروه را به این ترتیب معرفی کرد: سید احمد کاشانی مقدم نوازنده تار، آهنگساز و تنظیم کننده قطعات، علیرضا مینویی نوازنده سنتور، محسن آبکار خواننده، محمد علی نوزوزیان نوازنده سه تار و بم تار،‌محمد رضا نوروزیان نوازنده کمانچه، شهرام جعفری نصب نوازنده نی، علی نوروزیان نوازنده تنبک و محمد طهماسبی نوازنده تار، اعضای گروه موسیقی روح افزا هستند.

گروه كُر صمات به شش زبان دنیا اجرا می‌کند

سرپرست گروه كر «صمات» از اجرای قطعات این گروه به شش زبان دنیا و زبان ایران باستان، در جشنواره موسیقی فجر خبر داد.

گروه کر «صمات» در بخش رقابتی آواز جمعی شركت‌ كرده است. آزاده عظیمی درباره اجراهای این گروه گفت: در این جشنواره تمركز گروه كر «صمات» بر روی قطعاتی به زبان‌های مختلف است.

سرپرست گروه كر صمات درباره اجرای پیش رویش در جشنواره توضیح داد: رپرتوار ما كلاسیك است و قطعاتی از دوران رنسانس، باروك، رمانتیك، كلاسیك و مدرن را در بر خواهد گرفت.

وی افزود: قطعات به زبانهای ایتالیایی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، لاتین و فارسی اجرا خواهد شد و البته اجرای یك قطعه ویژه نیز در برنامه ما گنجانده شده است كه یكی از قطعات مشهور كلاسیك است و من آن را برای گروه كر تنظیم كرده‌ام و این اثر به زبان ایران باستان اجرا می‌شود.

عظیمی درباره انگیزه‌اش از حضور در جشنواره موسیقی فجر بیان كرد: اعضای گروه كر «صمات» علاقه زیادی به كنسرت در جشنواره موسیقی فجر داشتند و من هم به خاطر علاقه اعضای گروه این قطعات را تنظیم كردم و مشغول تمرین برای شركت در جشنواره هستیم.

وی درباره این دوره از جشنواره موسیقی فجر گفت: در حال حاضر همه امور جشنواره به خوبی در حال پیش رفتن است و این روند جای تشكر دارد.

این هنرمند كه امسال در بخش رقابتی جشنواره شركت كرده است، اظهار كرد: بخشی از جشنواره به صورت رقابتی برگزار میشود كه ما هم در این بخش شركت كردهایم اما دیدگاه شخصی من به موسیقی متفاوت است زیرا من موسیقی را مسابقه‌ای یا رقابتی نمی‌بینم اما این در حالی است كه فكر می‌كنم در مجموع كنسرت گذاشتن زیباست.

گروه كر «صمات» به رهبری آزاده عظیمی در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر و در بخش آواز جمعی رتبه نخست را كسب كرده بود.

رهبر گروه كر صمات ادامه داد: امیدوارم بعد از جشنواره حمایت از گروههای جوان ادامه داشته باشد تا هنرمندان این عرصه هم دلگرم‌تر شوند.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر 24 بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.