همدان - خبرگزاری مهر: مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 17 میلیون و 331 هزار قطعه جوجه ریزی در استان همدان انجام شده است.

محمود رضا رسولی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا کنون 17 میلیون و 331 هزار قطعه جوجه ریزی در مرغداری های استان همدان انجام شده و در حال حاضر 434 مرغداری گوشتی در استان همدان فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه 476 واحد مرغداری در استان همدان فعال بوده و دارای مجوز هستند، بیان داشت: از این تعداد مرغداری 42 واحد مرغداری تخم گذار و 434 واحد مرغداری گوشتی هستند که محصولات خود را به داخل استان و استان های همجوار ارائه می دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در مورد نظارت بهداشتی بر جوجه ریزی و عملکرد مرغداری ها گفت: طرح بکارگیری مسئول فنی بهداشتی مرغداری گوشتی و تخم گذار از دو ماه قبل در استان همدان آغاز شده و هرکدام از واحدهای مرغداری استان همدان زیر پوشش این طرح قرار دارند.

رسولی با اشاره به اینکه مسئول فنی بهداشتی بر بیماری ها، داروها و ورود و خروج در مرغداری ها کنترل دارند، افزود: مسئول فنی بهداشتی زیر نظر دامپزشکی فعالیت دارد بطوری که قبلا کنترل بهداشتی مرغداری ها به طور  غیر مستقیم بوده که با اجرای طرح مسئول فنی بهداشتی به طور مستقیم انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه از زمان آغاز طرح تا کنون 45 درصد از واحدهای مرغداری از طرح مسئول فنی بهداشتی برخوردار شده اند، ابراز داشت: مسئول فنی بهداشتی بنا بر ظرفیت می تواند کنترل چند مرغداری را انجام دهد.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه بیماری های مختلفی مانند برونشیت، گامبر، نیوکسل و آنفولانزا مرغداری ها را تهدید می کند، افزود: این بیماری ها در مرغداری های استان همدان کنترل شده و تحت نظارت دامپزشکی قرار دارد.

کاهش تلفات جوجه ریزی در استان همدان

رسولی با بیان اینکه میزان تلفات جوجه ریزی در شش ماه نخست امسال نسبت به پارسال کاهش داشته است، عنوان داشت: میزان تلفات در شش ماه سال گذشته 9.8 درصد بوده است که امسال به 9.4 درصد رسیده که نسبت به پارسال با کاهش چهار دهم درصدی روبرو بوده است.

مدیر کل دامپزشکی استان همدان در پایان ابراز داشت: واکسیناسیون مرغداری ها بر عهده بخش خصوصی دامپزشکی استان همدان بوده است.