یاسوج – خبرگزاری مهر: کارشناس سلامت باروری مركز بهداشت بويراحمد گفت: از ابتداي سال تاكنون هفت هزار و 313 مورد آزمايش پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان رحم در شهرستان بويراحمد انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرحناز اميريان صبح چهارشنبه در کارگاه آموزشی پیشگیری از سرطان رحم افزود: در سال جاری از ابتدای سال تاکنون  چهار هزار و 564 مورد پاپ اسمیردر مراكز بهداشتي درماني روستايي و دو هزار و 749 مورد در مراكز بهداشتي درماني شهري انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در مراكز بهداشتي درماني تحت پوشش، 9هزار و 551 آزمايش پاپ اسمير برای شناسايي سرطان رحم انجام شده، اظهار داشت: از اين تعداد شش هزار و 333 مورد در مراكز بهداشتي- درماني روستايي و تعداد سه هزار و 281 مورد در مراكز بهداشتي درماني شهري انجام شده است.

امیریان تصریح کرد: انجام پاپ اسمیر در زمینه غربالگری سرطان رحم بسیار مهم و ضروری است و لازم است زنان 20 تا 65 سال كه حداقل یکبار ازدواج کرده اند، سالی یکبار تا سه سال و در در صورت منفی بودن اين آزمايش هر سه سال یک بار، آزمايش پاپ اسمير برا انجام دهند.

امیریان در بخش دیگری از سخنانش سرطان پستان را یکی از شایع ‌ترین سرطان‌ ها در زنان است عنوان کرد و افزود: از ابتداي سال تا كنون در مراكز بهداشتي درماني شهري و روستايی 15 هزار نفر از زنان واجدين شرايط مورد معاينه پستان قرار گرفته اند.

کارشناس سلامت باروری مركز بهداشت بويراحمد توصيه كرد: تمام زنان زیر 40 سال بايد به فاصله یک تا دو بار در سال برای معاینه به پزشک مراجعه کنند و از این سن به بعد هر سال به پزشک مراجعه کنند.

امیریان تاکید کرد: از سن 40 سالگي به بعد بايد علاوه بر معاينات، ماموگرافي نیز به صورت سالانه انجام شود.

وی افزود: با تكرار اين بررسي‌ ها به صورت منظم، می توان سرطان پستان را در مراحل اوليه شناسايي و نسبت به درمان قطعي آن اقدام کرد.

امیریان طراحی و ارسال فرم معاینه پستان به مراکز تحت پوشش، آموزش مربیان رابطین سلامت و در اختيار گذاشتن جزوه سلامت زنان به آنها برای آموزش رابطین و جمعیت تحت پوشش و برگزاری کلاس آموزشی در زمینه نحوه صحیح انجام معاینه پستان در روستاهای تحت پوشش را از مهمترين برنامه های شبکه بهداشت استان عنوان کرد.