سمنان - خبرگزاری مهر: مدير عامل شركت آب منطقه اي استان سمنان با بیان اینکه ميانگين بارش باران در استان 120 ميلي متر است گفت: اين ميزان امسال 61 درصد كاهش داشته و در بلند مدت نيز كاهش ميانگين بارندگي 46 درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، اتابک جعفری صبح چهارشنبه در نشست خبری شركت هاي وزارت نيرو استان سمنان با خبرنگاران در محل شركت آب منطقه اي استان سمنان با بیان اینکه امسال به علت كاهش ميزان بارندگي در سطح استان خشكسالي وجود دارد، اظهار داشت: ميزان بارندگی در استان امسال 61 درصد كاهش داشته و در بلند مدت نيز كاهش ميانگين بارندگي 46 درصد بوده است.

وي با بیان اینکه ميزان تبخير از سطح آزاد رودخانه ها در دنيا 700 ميلي متر است، گفت: اين ميزان در كشور ما 2هزار و 100 ميلي متر و در استان سمنان 2 هزار و 200 ميلي متر است.

کاهش 30 درصدی روان آبها در استان سمنان

مدير عامل شركت آب منطقه اي استان سمنان تصريح كرد: ميزان روان آب ها نيز نسبت به سال گذشته 16 درصد كاهش و نسبت به میزان بلند مدت 30 درصد كاهش را نشان مي دهد.

جعفری، توان برداشت از سفره هاي زيرزميني استان سمنان را 770 ميلي متر عنوان كرد و گفت: اما میزان بهره برداری از اين سفره ها در استان 905 ميلي متري است كه همين اضافه برداشت باعث شده سالانه سطح سفره هاي زير زميني هفت متر كاهش بيابد و اين در حالي است كه در سطح دنيا كمتر از سفره هاي زير زميني استفاده مي شود.

وی با اشاره به تامین 75 درصد آب مصرفی استان سمنان از سفره های آب زیرزمینی، اظهار داشت: هشت درصد از مصرف آب مربوط به آب شرب شهری و روستایی، دو درصد برای بخش صنعت و 90 درصد نیز مربوط به بخش کشاورزی و خدمات است.

برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی استان سمنان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان با اشاره به ظرفیت 770 میلیون مترمکعبی آبهای زیرزمینی و 350 میلیون مترمکعبی آبهای سطحی در استان سمنان، ادامه داد: بهره برداری فعلی از آبهای زیرزمینی 905 میلیون مترمکعب است که با برداشت بیش از ظرفیت آبهای زیرزمینی مواجه هستیم که آثار مخربی به دنبال دارد.

جعفری اختلاف میزان تخصیص پروانه و میزان واقعی برداشت آب از چاه ها را از معضلات بخش آب استان سمنان عنوان و تصریح کرد: برداشت آب بسیار کمتر از تخصیص آن است که باید اصلاح شود تا در تقسیمات کشوری حق استان سمنان از میزان برداشت ضایع نشود.

وی همچنين به پروژه هاي در دست اجراي شركت آب منطقه اي استان اشاره كرد و گفت: سد مجن شاهرود بالغ بر 65 درصد پيشرفت فيزيكي دارد كه در صورت تامين اعتبار در پايان شهريور ماه سال آينده آبگيري مي شود.

جعفری از پيشرفت 65 درصدي پروژه شبكه زهكشي دامغان خبر داد و تصريح كرد: پروژه مرمت و بازسازي كانال سيمين دشت نيز كه پروژه اي استراتژيك براي استان به شمار ميرود داراي 62 درصد پيشرفت فيزيكي است.

احداث دو نیروگاه مهمترین دستاوردهای پس از پیروزی انقلاب در استان سمنان

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای سمنان نیز در این نشست خبری احداث دو نیروگاه در استان سمنان را از مهمترین دستاوردهای صنعت برق پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

سیدعلی اکبر صباغ با اشاره به خدمات صنعت برق استان سمنان به مردم پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: بخش گاز نیروگاه های قدس (شهید باکری) سمنان و شهید بسطامی شاهرود هریک به ظرفیت اسمی 324 مگاوات و در مجموع 648 مگاوات قابلیت تولید برق دارند که انرژی الکتریکی تولیدی آنها وارد شبکه سراسری برق کشور می شود.

وی با اشاره به توسعه استان سمنان گفت: پیش بینی های لازم در این خصوص توسط شرکت برق منطقه ای سمنان صورت گرفته، برای تامین برق متقاضیان جدید به ویژه در سطوح ولتاژی 63، 230 و 400 کیلو ولت و جذب سرمایه گذار در این خصوص مشکلی وجود ندارد و در صورت رفع موانع مالی و تأمین اعتبار و احداث پروژه های پیش بینی شده، درآینده نیز مشکلی وجود نخواهد داشت.

افتتاح 17 پروژه برق منطقه ای سمنان در دهه مبارکه فجر

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت برق منطقه ای سمنان ابراز داشت: امیدواریم با توجه به پیگیری های انجام شده و با تأمین مالی و تسهیلات لازم شاهد احداث هرچه سریعتر بخش بخار نیروگاه های تولید برق در این استان باشیم.

صباغ از افتتاح 17 پروژه برق منطقه ای سمنان در دهه مبارکه فجر خبر داد و گفت: این پروژه ها با اعتباری بالغ بر 33 میلیارد ریال به بهره برداری می رسند.

وی با بیان اینکه در دهه فجر امسال ۱۶ پروژه در بخش دیسپاچینگ و مخابرات و اصلاح و بهینه سازی تاسیسات انتقال و فوق توزیع برق در سطح استان افتتاح می شود، اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه ها شاهد توسعه و بهبود سیستم های مخابرات، حفاظت و کنترل و همچنین تجهیزات مربوط به پست ها و خطوط انتقال و فوق توزیع خواهیم بود.

بهره برداری از پروژه نصب و راه اندازی پست سیار ۶۳ کیلوولت البرز شاهرود

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای سمنان همچنین خاطرنشان کرد: در ایام دهه فجر شش پروژه توسعه و افزایش پست 63 کیلو ولت شرق سمنان، افزایش قدرت پست 63 کیلو ولت جنت آباد،خط 63 کیلو ولت ابریشم گرمسار، پست 63 کیلو ولت البرز شاهرود، خط 63 کیلو ولت کارخانه فولاد کویر دامغان و پست 63.20 کیلو ولت کارخانه فولاد کویر دامغان کلنگ زنی می شوند.

صباغ با اشاره به بهره برداری از پروژه نصب و راه اندازی پست سیار ۶۳ کیلوولت البرز شاهرود افزود: این پروژه با اعتباری معادل ۱۵ میلیارد ریال و به منظور افزایش قابلیت اطمینان شبکه ، برق رسانی مطمئن به مشترکین خانگی به ویژه مسکن مهر شاهرود، کاهش تلفات و افزایش قابلیت مانور به انجام رسیده که در ایام دهه فجر امسال رسماً مورد افتتاح قرار می گیرد.

84 پروژه صنعت توزیع برق استان سمنان به بهره برداری می رسد

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان سمنان نیز در این نشست گفت: در ایام الله دهه فجر 84 پروژه صنعت توزیع برق استان با سرمایه گذاری بیش از 66 میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار می گیرد.

سید محمد موسوی زاده افزود: علاوه بر این پنج پروژه برقی با اعتبار دو میلیارد و 198 میلیون ریال در این استان کلنگ زنی و طرح ناوگان موتوری فوریت های برق در استان راه اندازی می شود.

وی برق رسانی به روستای "مرکک" از توابع شهرستان مهدیشهر، 32 پروژه احداث و بهسازی شبکه های توزیع برق هوایی، سه پروژه نصب تجهیزات برقی برای تامین متقاضیان جدید و افزایش اطمینان شبکه، 22 پروژه تامین برق مجتمع ها و شهرک های مسکونی، 9 پروژه احداث و اصلاح ایستگاه های توزیع برق هوایی، تبدیل 35 هزار و 265 متر شبکه سیمی به کابل خودنگهدار شامل هفت پروژه از دیگر پروژه های افتتاحی این شرکت در ایام الله دهه فجر است.

ایجاد 93.5 درصد تاسیسات صنعت برق استان سمنان پس از انقلاب

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان سمنان با بیان اینکه 93.5 درصد تاسیسات صنعت برق استان سمنان در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایجاد شده است گفت: صنعت توزیع برق این استان از توسعه کمی عبور کرده و رشد کیفیت و حتی به ارائه برق با کیفیت رسیده است.

موسوی زاده در خصوص ناوگان موتوری برق در این استان گفت: این ناوگان 20 با تمام امکانات و تجهیزات برای رفع خاموشی های مشترکان در مناطقی نظیر بافت قدیم موجب افزایش سرعت و سرویس دهی و کاهش هزینه ها می شود.

وی اظهار داشت: با هدف تقویت پدافند غیرعامل، افزایش آمادگی و توان نیروی انسانی در زمان بحران‏های احتمالی و ارتقای پایداری شبکه، از سال گذشته تاکنون 18 رزمایش خدمت متعالی با حضور یک هزار و 47 نفر نیروی عملیاتی و پشتیبانی به اجرا درآمده است.

اصلاح و بهینه‏ سازی 314 هزار متر خطوط برق‌رسانی در استان سمنان

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان سمنان اضافه کرد: اصلاح و بهینه‏ سازی 314 هزار متر خطوط برق‌رسانی، جابه‏جایی یک هزار و 100 متر شبکه برق‌رسانی، تعویض 880 مقره معیوب، نصب 240 دستگاه سرچراغ جدید روشنایی معابر، بهسازی 103 ایستگاه هوایی توزیع برق، ‌تعویض 180 دستگاه قطع کننده و 52 برقگیر و سرویس 300 مورد ارتباط‏های شبکه نیز در سمنان انجام شده است.

موسوی‌زاده افزود: اصلاح فلش سیم‏ ها و آچارکشی یراق‏ آلات، محکم کردن جمپرها با نصب 200 عدد بوش، آچارکشی اتصالات و سرویس ارتباطات معیوب و اکسید شده، شست‏و‏شوی یراق‏ آلات توزیع برق و شاخه‏ زنی درختان از مهم‏ترین اقدامات به عمل آمده در این طرح‏های جهادی و ضربتی به شمار می‏رود.

217 هزار مشترک آب در سطح استان سمنان

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان نیز در این نشست گفت: شرکت های آب و فاضلاب در راستای وظایف قانونی و خدماتی خود وظیفه توزیع آب شرب شهروندان را به عهده دارند که این شرکت نیز در حال حاضر بالغ بر 217 هزار مشترک آب در سطح استان و در بخش های خانگی و غیر خانگی را دارد که از طریق 118 حلقه چاه آب عمیق، دو دهنه چشمه، یک دهنه قنات و یک رود خانه آب شرب مورد نیاز مردم در سطح استان تامین می شود.

عباس تجلی گفت: انتقال و توزیع این آب از طریق حدود یک هزار و 980 کیلومتر شبکه توزیع و 530 کیلومتر خط انتقال به مخازن که حدود 125 هزار متر مکعب حجم دارد وارد مدار شده و از طریق این مخازن وارد شبکه توزیع و در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد.

وی با اشاره به رشد جمعیت و ارتقاء سطح فرهنگ و رفاه عمومی مردم گفت: این شرکت تاکنون در راستای وظیفه اصلی خویش در زمینه مدیریت عرضه آب کار انجام داده و با توجه به محدودیت و کمبود منابع آب در سطح استان، همواره سعی بر این بوده که بتوانیم بین عرضه و تقاضا تعادل لازمه را برقرار کنیم و آلان نیز همه بحث شرکت های آب و فاضلاب بیشتر بر روی محور مدیریت تقاضا است که در راستای انجام این هدف مهم، علاوه بر شرکت های آب و فاضلاب، سایر دستگاه های ذیربط هم باید همکاری کافی را با این شرکت داشته باشند تا بتوانیم در زمینه مدیریت تقاضا و مصرف کار کنیم.

افت حدود هفت دهم متری سفره های زیر زمینی آب استان سمنان در طول سال

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان اظهار داشت: در حال حاضر سفره های زیر زمینی آب با افت حدود هفت دهم متر در طول سال مواجه بوده و با وجود چنین شرایطی، ناچارا می بایست روی مدیریت مصر ف و کاهش تقاضا کار شود.

تجلی افزود: در این راستا سعی شده که با الگوی مصرف، فرهنگ سازی و اصلاح شبکه توزیع ، تعویض کنتور های خراب، مدیریت فشار آب و توسعه شبکه کار انجام شود.

وی اعلام کرد: در سطح استان سمنان در پنج شهر طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب را در دست اقدام داریم که در شهر سمنان فاز اول آن در نیمه اول سالجاری به بهره برداری رسید و در شهر شاهرود نیز این پروژه حدود 75 در صد پیشرفت فیزیکی برای مدول اول داشته است همچنین در شهر دامغان نیز حدود 31 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب اجرا شده و در شهر مهدی شهر نیز شاهد ارتقاء فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب بودیم که به بهره برداری رسید و در شهمیرزاد هم نیز با توجه به نوع بافت زمین و توپو گرافی منطقه، طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب و احداث تصفیه خانه را در دست اقدام داریم، که در دو شهر شهروندان از امکانات فاضلاب در حال بهره برداری هستند.

انتقال آب از چشمه های قطری به شاهرود و آلوئک به ایوانکی

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان به دو طرح آبرسانی شامل انتقال آب از چشمه های قطری به شاهرود و آلوئک به ایوانکی اشاره کرده و گفت: با توجه به وضعیت تو پرگرافی و نوع اجرای کار در شاهرود این پروژه 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در قسمت انتهایی کار، با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی آن منطقه که عملا انجام کار در نیمه دوم سال مشکل آفرین است، تلاش خواهیم کرد تا قبل از پیک مصرف سال آینده آن را وارد مدار بهره برداری کنیم.

وی در مورد انتقال آب از آلوئک به ایوانکی نیز گفت: با انتخاب پیمانکار و خرید و تهیه اجناس این طرح امیدواریم در آینده نزدیک فاز اول این پروژه به بهره برداردی برسد تا شهروندان محترم ایوانکی از آب با کیفیت بهره مند شوند.

اختصاص بالغ بر 240 میلیارد ریال اعتبار برای فاضلاب سمنان و حدود 110 میلیارد ریال برای فاضلاب شاهرود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که برای تصفیه خانه و کلا تاسیسات فاضلاب سمنان تا کنون بالغ بر 240 میلیارد ریال و برای فاضلاب شاهرود حدود 110 میلیارد ریال، برای فاضلاب دامغان حدود 50 میلیارد ر یال و برای فاضلاب شهمیرزاد نیز حدود 35 میلیارد ر یال تاکنون هزینه شده و امسال نیز حدود 10 میلیارد تومان اعتبارات مصوب داشته ایم که حدود 35 درصد آن تخصیص داده شده که امیدواریم هر چه سریع تر بتوانیم این تصفیه خانه و شبکه های جمع آوری هر چه زودتر به بهره برداری برسند.

تجلی همچنین در خاتمه، در خصوص پروژه های قابل افتتاح و کلنگ زنی در ایام الله مبارک فجر گفت: طرح های خاصی که در حال حاضر در برنامه شامل افتتاح دو مخزن 500 متر مکعبی و پنج هزار متر مکعبی در شاهرود و همچنین بهره برداری از سامانه الکترو لیز نمک طعام که یک طرح بسیار جدید در کشور بوده که در واقع جایگزین طرح استفاده از گاز کلر خواهد بود و امنیت و ایمنی بسیار زیادی را به همراه دارد با اعتباری بالغ بر 28 میلیارد ریال در شهر شاهرود به بهره برداری خواهند رسید.