نمایش «زندگی در تئاتر» نوشته دیوید ممت و به کارگردانی محمد برهمنی که به عنوان برگزیده جشنواره تئاتر دانشگاهی در جشنواره تئاتر فجر حضور دارد در آخرین روز از این رویداد هنری در تالار استاد انتظامی میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود.

 محمد برهمنی کارگردان نمایش «زندگی در تئاتر » درباره اجرای این اثر نمایشی در جشنواره تئاتر فجر به خبرنگار مهر گفت: نمایش «زندگی در تئاتر» در آخرین روز از جشنواره بین المللی تئاتر فجر در بخش جشنواره جشنواره ها به صحنه می رود. این نمایش نوشته دیوید ممت است که با ترجمه داریوش مودبیان اجرا می شود.

وی درباره تغییراتی که این اجرا نسبت به اجرا در جشنواره تئاتر دانشگاهی داشته است، بیان کرد: از آنجا که در این نمایش تلاش می‌کنیم تجربه جدیدی ارائه کنیم، اجرایمان در جشنواره فجر نسبت به جشنواره تئاتر دانشگاهی تغییراتی کرده است. البته در این نمایش به متن ممت کاملا وفادار بوده‌ایم و تغییرات تنها در برخی صحنه‌ها ایجاد شده است.

این کارگردان درباره مضمون این اثر نمایشی گفت: مضمون این نمایش درباره حقیقت و دروغ است. «زندگی در تئاتر» درباره دو بازیگر تئاتر است که یکی از آنها کوله‌باری از تجربه با خود دارد و دیگری جوانی است که می خواهد پله های ترقی را زودتر از بازیگر مقابل خود طی کند. این اثر نمایشی بیشتر درباره پشت صحنه تئاتر و اتفاقاتی است که آنجا می افتد.

برهمنی یادآور شد: در واقع در این نمایش پشت صحنه تئاتر به عنوان یک حقیقت به تصویر کشیده می شود و روی صحنه و زمانی که بازیگران به ایفای نقش می پردازند غیر واقعی و دروغ تلقی می‌شود. البته در پایان اثر نیز مخاطبان با یک فاصله گذاری از طرف کاراکترها مواجه می شوند چون هر دو شخصیت نمایش عنوان می کنند که حتی در پشت صحنه کار هم مشغول بازی بودند.

کارگردان نمایش «زندگی در تئاتر» درباره نزدیک کردن نمایش به حال و هوای امروزی گفت: متن نمایش در دهه 70 توسط دیوید ممت نوشته شده است بنابراین برای نزدیک کردن اثر به فضایی امروزی یک صحنه را دوباره بازنویسی کردیم اما بازهم تلاش شد که این بازنویسی در جهت روح کلی اثر باشد. برخی ویژگی های متن نیز به موقعیتهای امروزی نزدیک نیست بنابراین برای ارتباط برقرار کردن بیشتر با مخطب و ملموس شدن اثر برخی ویژگی های امروزی و ایرانی را وارد کار کردیم اما در طراحی صحنه، نور و دکور نمایش ایرانیزه نشده است.

وی درباره طراحی صحنه نمایش توضیح داد: صحنه «زندگی در تئاتر» به شکل مینیمال طراحی شده است به این معنا که ما در صحنه میزی داریم که دائما تغییر می کند و با توجه به موقعیت داستان تبدیل به میدان جنگ، کشتی و چیزهای دیگری می شود. طراحی صحنه را خود من برعهده دارم و در طول تمرینها به این شیوه ابتکاری رسیدیم.

نمایش «زندگی در تئاتر» به عنوان برگزیده بخشهای کارگردانی و بازیگری در شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی شناخته شده بود. ایمان صیاد برهانی و میر سعید موسویان بازیگر این اثر نمایشی هستند که در آخرین روز جشنواره تئاتر فجر در دو نوبت 17 و 19 در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان به صحنه می رود.

دیوید ممت نویسنده «زندگی در تئاتر» متولد 1940 در شیکاگو است. وی از دهه‌ 1970 به عنوان کارگردان‌، نمایشنامه و فیلمنامه‌نویس در تئاتر آمریکا و دنیا مطرح شد و تا کنون جوایز مهمی از جمله «تونی» و «پولیتزر» را به خود اختصاص داده است. از مشهورترین آثار این نمایشنامه‌نویس سرشناس می‌توان به «گلن گری گلن راس»، «بوفالوی آمریکایی‌» و «اولئانا» اشاره کرد.