بجنورد- خبرگزاري مهر: مدير كل امور عشاير خراسان شمالي با اشاره به اجرای طرح مطالعه، شناسايي و احيای ايلراه های عشاير استان گفت: تاکنون 165 نقطه حادثه خیز در ایلراه های خراسان شمالی شناسایی شده است.

جليل رمضاني در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اينكه اجرای طرح مطالعه، شناسايي و احيای ايلراه هاي خراسان شمالي از سال گذشته در استان آغاز شده است، افزود: از زمان اجراي طرح تاكنون حدود 165 نقطه حادثه خيز در ایلراه های خراسان شمالی شناسايي شده است.

وی اضافه کرد: پيش بيني مي شود اين طرح تا پايان امسال به اتمام برسد و تمامي نقاط حادثه خيز ایلراه های استان شناسايي و رفع شوند.

به گفته رمضانی طرح شناسايي نقاط حادثه خيز ايلراه هاي عشايري خراسان شمالی از سال گذشته در دوهزار و 569 كيلومتر از ایلراه های مناطق قشلاقي و ييلاقي انجام شده است.

این مسئول افزود: طرح مطالعه، شناسايي و احيا ايلراه هاي عشاير استان با تخصيص اعتبار 135 ميليون تومان از محل اعتبارات ملي در حال انجام است.

وي هدف از اجراي این طرح را علاوه برشناسایی و رفع نقاط حادثه خیز، ثبت ايلراه هاي خراسان شمالي در نقشه عنوان و اضافه كرد: با ثبت ايلراه هاي عشایر استان در نقشه، حريم راه های عشاير خراسان شمالی شناسايي و از تعدی افراد حقیقی و حقوقی به این عرصه ها جلوگیری می شود.

رمضاني در ادامه با بیان این که در این استان بیش از سه هزار کیلومتر ایلراه عشایری وجود دارد، گفت: سه ايلراه اصلي استان شامل ايلراه شمالي از مسير شمال قوچان، فاروج، شيروان، گيفان، راز و جرگلان و مراوه تپه، ايلراه جنوبي مسير جنوب قوچان، فاروج، شيروان، اسفراين، جنوب بجنورد و مراوه تپه و ايلراه مياني مسير قوچان، سملقان، اطراف رودخانه اترك، كاليماني و مراوه تپه هستند.

مدير كل امور عشاير خراسان شمالي اظهار داشت: در ايلراه هاي جنوبي و مياني عشاير استان نقاط حادثه خيز شناسايي شده و در حال رفع هستند و در ايلراه شمالي نيز طرح مطالعه، شناسايي و احيا ايلراه هاي استان در شرف انجام است.

به گزارش خبرگزاري مهر، خراسان شمالي داراي  پنج هزار خانوار عشاير با 750 رأس دام است و دو درصد از جمعيت استان را عشایر تشكيل داده اند.