علی قمصری آهنگسار آلبوم «چه آتش‌ها» در رونمایی این اثر گفت: آنچه که ما در این اثر تلاش کردیم به مخاطبان ارائه دهیم در کنار هم قرار گرفتن سازهای ایرانی و سازهای مکمل غیر ایرانی مانند گیتار بود که نسبت به کارهای قبلی این چنینی می تواند اتفاق تازه‌ای قلمداد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری آلبوم « چه آتش ها» تازه ترین اثر موسیقایی همایون شجریان و علی قصمری شنبه 12 بهمن در موسسه فرهنگی هنری دل آواز برگزار شد.

علی قمصری آهنگساز این مجموعه موسیقایی در ابتدای این نشست خبری گفت: این آلبوم مجموعه ای منتخب از کنسرت دو سال گذشته «چه آتش ها» در تالار وحدت است که با خوانندگی همایون شجریان و همراهی گروه «همنوازان حصار» در پنج نوبت به صحنه رفت. این کنسرت که بر حسب حال و هوای زمان خود با دغدغه گروه اجرا شد یک کار تلفیقی موسیقایی بود که تلاش کردیم در آن از موسیقی و سازهای بین المللی به شکل تازه استفاده کنیم.

موافق انتشار اجرای زنده نبودم

وی افزود: آنچه که ما در این کنسرت تلاش کردیم به مخاطبان ارائه دهیم در کنار هم قرار گرفتن سازهای ایرانی و سازهای مکمل غیر ایرانی مانند گیتار بود که نسبت به کارهای قبلی این چنینی می تواند اتفاق تازه ای قلمداد شود. ضمن اینکه تلاش برای ارائه تفکر چند صدایی در موسیقی ایرانی نیز یکی از اهداف مهم ما در این کنسرت بود که در زمان خود نیز با واکنش های متفاوتی روبه رو شد. البته  کلیت کار به دو بخش دوئت تار و آواز که یک رپرتوار نزدیک به موسیقی سنتی ایرانی است و بخش اجرای آثاری با نوآوری و نگاه متفاوت بر اساس دستگاه همایون است.

این آهنگساز در ادامه این نشست خبری گفت: من پیش از انتشار این آلبوم آنچنان موافق انتشار اجراهای زنده موسیقی نبودم اما بعد از اینکه کار را شنیدیم متوجه شدم چقدر خوب و درست همه چیز بر سر جای خودش قرار دارد به همین خاطر تصمیم گرفتیم بدون اینکه ذره ای از اثر دست خورده باشد نسبت به انتشار اجرای زنده کنسرت «چه آتش ها» اقدام کنیم.

همایون شجریان را خواننده ای چالش برانگیز می دانم

قصمری با اشاره به حضور همایون شجریان در این کنسرت موسیقایی تصریح کرد: تنوع آوازی و نوگرایی در صدای همایون شجریان با استاندارهای رایج آواز ایرانی فرق های زیادی دارد. او در این کنسرت بیش از کارهای قبلی اش شبیه خودش است و به همین جهت است که من تمایل دارم روی این موضوع در جایی دیگر حرف بزنم.

وی خاطرنشان کرد: مشی خوانندگی همایون شجریان مشی چند بعدی است. او در برخی از آلبوم های خود آنچنان کار می کند که زیاد چالش فکری ندارد و در حوزه احساس با مخاطب ارتباط بسیار خوبی برقرار می کند اما یک زمانی هم هست که او با شهامتی مثال زدنی دست به تولید آثار چالش برانگیزی می زند که او را تبدیل به خواننده ای تاثیرگذار و جریان‌ساز می کند و این همان نکته ای است که من از آن به عنوان مسوول بودن هر یک از ما نسبت به جریان موسیقی یاد می کنم.

آهنگساز آلبوم «چه آتش ها» با بیان اینکه عمده توجه ما رفتن به ساختار متعالی موسیقی است، بیان کرد: موسیقی زمانی می تواند موفق باشد که بتواند با دل مخاطب نیز همراه شود منتها اینکه هنرمند هم فقط با احساس غریزی مخاطب و تفکر او ارتباط برقرار کند و به نوعی هدفش غذا دادن موسیقایی صرف به مخاطب باشد برای من چندان افق روشنی نیست و من به آن اعتقاد چندانی ندارم.

وی در پایان گفت: هنوز بعد از گذشت کنسرت «چه آتش ها» اعتقاد دارم که انتشار این آلبوم همچون برگزاری کنسرت قدمی رو به جلوست که از بعد احساسی به آن توجه شده است. ما در این اجرا آن قدر جوان نبودیم که جوانی کنیم و آن قدر هم پیر نشدیم که بخواهیم کارهای بدون خلاقیتی را به مخاطبان خود تقدیم کنیم.