کتاب «حکایت‌های فلسفی اسطوره‌های یونان باستان» درباره عشق، نیرنگ و حسادت با گردآوری میشل پیکمال و ترجمه مهدی ضرغامیان توسط انتشارات آفرینگان منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسطوره‌ها در قوه خیال طنین سنگینی دارند. آن‌ها از مسائل اساسی می‌گویند که پایه و مایه زندگانی انسان محسوب می‌شوند: شور عشق، مرگ، اراده همراه قدرت،‌ حسد، کین، عشق به والدین، میل به زندگی جاوید و ... از این رو، اسطوره‌ها همواره انسان را مجذوب خود کرده‌اند و در آینده نیز چنین خواهند بود.

انتشارات آفرینگان مدتی است که به چاپ مجموعه کتاب‌های حکایت‌های فلسفی مشغول است و پیش از این، خبر انتشار کتاب «حکایت‌های فلسفی برای حفظ زمین» منتشر شده است. حکایت‌های فلسفی درباره عشق، نیرنگ و حسادت کتاب جدیدی است که از این مجموعه منتشر شده است. کتاب‌های این مجموعه توسط میشل پیکمال نوشته می‌شوند. کتاب مورد نظر هم ترجمه‌ای از «Fables Mythologiques Amours, Ruses, et Jalousies» است که در سال 2006 چاپ شده است.

انسان مجموعه‌ای از خواسته‌ها، تمایلات، گرایش‌ها و آرزوهاست که چگونگی آن‌ها در اسطوره‌ها بیان می‌شود. حکایت‌های اسطوره‌ای شاید به نحوی شرح رفتارها و خلق و خوی آدمی هستند. در این کتاب بعضی از حکایت‌های یونان باستان درج شده است که در آن‌ها از عشق، حسد و نیرنگ سخن گفته شده است. در پایان هر حکایت هم خواننده به اندیشیدن، سوال کردن و «فلسفیدن» دعوت می‌شود.

اسامی حکایت‌های این کتاب عبارت‌است از:

حکایت‌هایی که جهان را می‌سرایند، پاریس و سیب نفاق، پنلوپ همسر وفادار، دمتر و توالی فصل‌ها، فیلمون و بوسیس سخاوتمندان کهنسال، هیاسنت و عشق ناکام، سیپاریسوس سوگوار تسلی‌ناپذیر، دافنه زیبای هراسان، نارسیس یا عشق به خود، ایو، جاودان میرا، لدا و قوی آمده از آسمان، سمله، اروپا پایانی خوش، آمفیتریون و حیله زئوس، سئیکس و آلسیونه زوجی مهربان، پیگمالیون و مجسمه گلی، آتالانت دختر سرکش، پیرام و تیسبه دیداری غمبار، اورو و تیتونوس الهه و پیرمرد، اورفه عشقی که مرگ را حقیر شمرد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم:

زئوس که از اسرار تغییر شکل آگاه بود، مسئله را حل کرد. او به شکل قویی درآمد و آفرودیت، رب‌النوع عشق را فرا خواند تا او هم به شکل پرنده شکاری وحشتناکی دربیاید. به محض این که تغییر شکل صورت گرفت، زئوس به شکل قوی سفیدی پر کشید و عقابی بزرگ از پشت سرش راهی شد. قو بال زد و بال زد. سایه عقاب بر او افتاده بود. تا این که به کناره رود رسید و ترسان و هراسان بر زانوی لدا نشست. دل شاهزاده زیبا به حال قوی بی‌چاره سوخت. او را نوازش کرد و به او آرامش داد و کوشید یاد و خاطره آن پرنده شکاری را از ذهن قو بزداید. قو نیز حس آرامشش را نشان داد و به لدا فهماند که می‌داند به جای امنی پناه آورده است. سرانجام پس از گذشت دقایقی دلپذیر، قو بال‌هایش را باز کرد و به سوی آسمان پر گشود.

اما پیش از عزیمت به سوی المپ، بر ساحل همان رودخانه دو تا تخم کاملا پاک و بی‌عیب و نقص گذاشت. از تخم اول کاستور و پلو به دنیا آمدند و از تخم دوم هلن تروا و کلیتمنستر زاده شدند. فرزندانی پر غرور و با افتخار، اما با سرنوشتی نسبتا غم‌انگیز.

این کتاب با 119 صفحه مصور، شمارگان هزار و 650 نسخه و قیمت 4 هزار و 500 تومان منتشر شده است.