بجنورد - خبرگزاري مهر: معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: از ابتداي امسال تاكنون بيش از 20 هزار تن گوشت قرمز در این استان توليد شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علي مباركي صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه از ابتدای امسال تاکنون  بیش از 20 هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالي تولید شده است، اظهار داشت: پیش بینی می شود اين مقدار تا پايان امسال به بيش از 26 هزار تن برسد.

وي همچنين توليد شير در خراسان شمالي از ابتدای امسال تاکنون را 156 هزار تن ذکر و اضافه کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده این میزان تا پایان امسال به 204 هزار تن می رسد.

مبارکی با اشاره به این که علاوه بر این از ابتدای امسال تاکنون افزون بر چهار هزار تن گوشت مرغ در این استان تولید شده است، افزود: این میزان تا پایان امسال به 9 هزار و 790 تن افزایش می یابد.

وی تولید گوشت ماهی از ابتدای امسال تاکنون را 960 تن ذکر کرد و گفت: پیش بینی می شود این میزان تا پایان سال جاری به بیش از هزار و 200 تن برسد.

مباركي در ادامه با اشاره به خدمات حمایتی سازمان جهاد کشاورزی از طرح های دامی در استان، افزود: در بخش معرفي تسهيلات و تامين نقدينگي واحدهای دامپروری خراسان شمالي، 62 طرح به ارزش 28 هزار ميليارد تومان به بانك كشاورزي معرفي شده اند.

وي همچنین اظهار داشت: در سال جاري عمليات داده برداري و صدور شناسنامه ملي اسب براي اولين بار در كشور در خراسان شمالي انجام شده و نخستین شناسنامه اسب اصیل ترکمن نیز در ايام الله دهه مبارك فجر رونمايي مي شود.

مبارکی در ادامه با اشاره به مسائل بخش پرورش گوسفند در خراسان شمالی، اضافه كرد: به دليل پرورش سنتي، راندمان و بازدهي دام هايي همانند گوسفند در استان پايين است از اين جهت ورود ژن هاي جديد به گله هاي گوسفند و بز استان در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی در این راستا با تزریق ژن های جدید به گله های گوسفند در خراسان شمالی، در حالی که در سال های گذشته به ازاي هر 100 ميش 60 تا 70 بره در سال تولید می شد این میزان به تولید 127 بره به ازای هر 100 میش افزایش یافت.

معاون امور دام سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: بحث تزریق ژن های مناسب به گله هاي گوسفندي در خراسان شمالي، به صورت پایلوت در برخی از گله ها اجرا شده و تاكنون نیز نتايج خوبي به همراه داشته است.

مبارکی اضافه کرد: در سال گذشته طرح ورود ژن های جدید به گله های گوسفند در بین 400 راس انجام شد و با توجه به حصول نتایج مناسب، امسال با افزایش حجم عمليات، این طرح در بین دو هزار و 600 راس گوسفند اجرا شد.