بجنورد - خبرگزاري مهر: معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: از ابتداي امسال تاكنون بیش از یک میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح های اصلاح و احياي باغهای استان به كشاورزان پرداخت شده است.

خداداد عابدي در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: در این استان 344 عرصه زارعی وجود دارد که 44 هزار هکتار از این عرصه شامل باغات می شود و سالانه نیز از این سطح افزون بر 750 هزار تن انواع میوه برداشت می شود.

وی در ادامه با اشاره به فرسوده بودن بخشی از باغ های خراسان شمالی، افزود: در حال حاضر حدود 60 درصد از باغ های این استان نیازمند بازسازی، اصلاح و نوسازی هستند.

عابدی با بیان این که اگر قادر به اصلاح باغات خراسان شمالي باشيم، شايد نياز چنداني به احداث باغات جديد در استان نباشد، اظهار داشت: در همین راستا امسال اعتباري به ميزان بیش از یک میلیارد ریال برای اصلاح و احياي باغات به كشاورزان استان پرداخت شد.

وی در ادامه به خدمات بیمه ای ارائه شده کشاورزان باغ دار خرسان شمالی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون چهار هزار و 123 هكتار از باغات این استان تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند.

این مسئول اضافه کرد: همچنین در سال جاري در بخش معاونت بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي، طرح توليد باغات جدید درسطح 12 هكتار اجرا شده و پنج طرح گلخانه اي نيز با سطح 18 هزار مترمربع معرفي و تصويب شده است.

عابدي در ادامه به فعالیت نهالستان های تولید نهال شناسه دار در استان پرداخت و افزود: در بخش نهال شناسه دار، 9 نهالستان تحت نظر كميته فني نهال استان كه شامل معاونت توليدات، باغات، مركز تحقيقات و... است، فعالیت می کنند.

اين مسئول اظهار داشت: طي امسال 109 هزار اصله نهال شناسه دار توسط كشاورزان خراسان شمالي خريداري شده و در این راستا نیز 52 ميليون تومان يارانه به كشاورزاني كه از این نهال ها استفاده کرده اند؛ پرداخت شده است.

وي افزود: براي سال 93 یارانه در نظر گرفته شده برای تهیه نهال شناسه دار در خراسان شمالی به 157 میلیون تومان افزایش یافته است.

عابدي در ادامه با اشاره به اينكه امنيت و سلامت غذايي دو مقوله مهم در سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي به شمار مي رود، عنوان کرد: در سلامت غذايي سعي بر محدود كردن استفاده از كودهاي شيميايي و هورمون ها بوده و در همین راستا نیز مطابق آزمايش هاي انجام شده، محصولات غذايي استان دارای هورمون هایی بیش از حد مجاز نبوده و به عنوان محصولات پاك محسوب می شوند.

وی اضافه کرد: امسال 24 محصول پاك و سالم تولید شده در خراسان شمالی به آزمايشگاه تهران ارسال شد كه طبق نتایج این آزمايشات، غالب اين محصولات موفق به دريافت تاييديه و اخذ جايزه شدند.

به گفته این مسئول در بخش امنیت غذایی نیز سعی می شود با ارائه الگوی کشت به کشاورزان، زمینه برای تولید مناسب و کافی انواع محصولات کشاورزی مورد نیاز فراهم شود.