قم - خبرگزاری مهر: رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی استان قم گفت: بیماری تب برفکی در برخی مناطق استان قم شیوع یافته و لازم است دامداران از ورود دام های جدید خودداری کنند.

حسین بختیاری زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: شیوع بیماری تب برفکی در دام‌های استان نسبت به ماه های گذشته بیشتر شده است و ورود دام‌های جدید به استان و تغییر آب و هوا و استرسی که به دام‌ها وارد می‌شود بیش از هر چیز دیگری موجب شیوع بیماری تب برفکی می‌شود.

وی ادامه داد: دام های جدید از مناطقی که کانون تب برفکی هستند وارد قم می‌شود و به موجب آن تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش یافته است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی استان قم افزود: دامداران در این فصل از ورود دام جدید به دامداری‌ها خودداری کنند و درصورت انجام این کار ابتدا دام جدید را به مدت 10 تا 14 روز قرنطینه کرده تا از آلوده نبودن آن اطمینان حاصل کنند.

دامداران از علوفه‌های یخ زده استفاده نکنند

وی با بیان این که شیوع بیماری تب برفکی نسبت به استان‌های دیگر در قم کم تر دیده شده عنوان کرد: به دلیل واکسینه کردن 357 هزار رأس گاو و 350 هزار راس گوسفند طی ماه های گذشته در استان قم دامپزشکی از عدم شیوع این بیماری کمی اطمینان دارد اما لازم است قوانین بهداشت قرنطینه ای بیش از گذشته رعایت شود.

بختیاری زاده تصریح کرد: دامداران از علوفه های یخ زده که موجب بیماری گوارشی در دام می‌شود استفاده نکرده و ضمن رعایت اصول پیشگیری و ضدعفونی دامداری در صورت مشاهده علائم بیماری ادارات دامپزشکی را مطلع کنند.