سمنان - خبرگزاری مهر: "سبد کالای حمایتی به شما تعلق نگرفته است" و "شما به بانک متصل نیستید" این جملات که از طریق پیامک یا از طریق تلفن گویا به برخی افراد اعلام شده موجب نارضایتی در بین مردم به ویژه کارگران استان سمنان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استقبال مردم از وعده دولت برای توزیع سبد کالا بین اقشار کم درآمد جامعه، فروشگاه های متعدد استان سمنان را که وظیفه توزیع این اقلام را به عهده دارند مملو از جمعیت کرده است.

ازدحام زن و مرد، پیر و جوان پشت درهای فروشگاه ها در سرمای شدید روزهای اخیر به گونه ای است که هر کس سعی دارد نخستین کسی باشد که به این سبد کالا دست پیدا می کند.

نکته جالب توجه اینجاست که عمده مراجعه‌کنندگان اظهار می‌کنند جزو جامعه هدف بوده ولی به آن‌ها اعلام شده که نمی‌توانند سبد کالایی دریافت کنند.

عده‌ای نیز اعلام می کنند که ما جزو جامعه هدف تعریف شده نیستیم ولی سرپرست خانواریم و به دریافت کالاهای این سبد نیاز داریم. این افراد سوال می کنند که چرا مشمول دریافت سبد کالایی نشده و آیا راهی برای گرفتن کالاها وجود دارد یا خیر؟

دو روزی است که از توزیع اولین سبد کالای حمایتی توسط دولت می گذرد و مشمولان به استقبال دریافت آن رفتند به نحوی که صف‌های طولانی مقابل فروشگاه های عرضه این کالاها تشکیل شده است.

82 مرکز فعال برای توزیع سبد کالا در استان سمنان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در این استان 82 مرکز شامل فروشگاه های زنجیره ای برای توزیع سبد کالا پیش بینی و فعال شده است و در صورت نیاز این تعداد قابل افزایش است.

علی پورنبوی، با بیان اینکه کل سهمیه مشمولان طرح در استان سمنان تامین و در انبارهای مراکز توزیع مستقر است و هیچ نگرانی وجود ندارد از مردم خواست برای دریافت سبد کالا با آرامش و به تدریج به مراکر عرضه مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه محدودیت زمانی برای دریافت سبد کالا وجود ندارد خواستار پرهیز از تعجیل و ازدحام در دریافت این سبد توسط مردم شد.

محدودیت زمانی برای توزیع سبد کالا وجود ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه مشمولیت افراد برای دریافت سبدکالایی از سه طریق دریافت می شود، گفت: ارسال کد ملی از طریق پیامک به شماره 5000499، مراجعه به درگاه اینترنتی www.yaranehkala.ir و ارسال کد ملی از طریق پیامک به # 799 * راه های تعیین مشمولیت دریافت سبد کالا است.

پورنبوی، سرپرستان خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، سرپرستان خانوارهای مستمری بگیران تامین اجتماعی، سرپرستان خانوارهای کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی، سرپرستان خانوارهای کارگران شاغل و بازنشسته نیروهای دولتی و سرپرستان خانوارهای طلاب، خبرنگاران و دانشجویان متاهل را از مشمولان دریافت سبد کالا طبق مصوبه هیئت وزیران معرفی کرد.

وی با تاکید بر اینکه مردم نگران زمان توزیع نباشند، خاطرنشان کرد: این زمان به طور قطع قابل تمدید است.

مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف با تلفن 124 تماس بگیرند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان ارائه کارت ملی و کارت بانکی مربوط به حساب یارانه نقدی را از سوی سرپرستان خانوارهای مشمول طرح برای شناسایی و امکان تخصیص کالا ضروری خواند و گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف با تلفن 124 این سازمان و یا شهرستانهای تابعه تماس بگیرند.

پورنبوی افزود: سبد کالای شامل 10 کیلوگرم برنج هندی، چهار کیلوگرم مرغ منجمد، یک شانه 24 عددی تخم مرغ، دو بسته پنیر و دو بطری روغن مایع است.

گروه‌هایی که نیازمند و مستحق دریافت سبد کالا بودند حقشان ضایع شد

فروشگاه های استان سمنان در اولین روزهای توزیع سبد کالا به قشرهای مختلف از جمله کارمندان، فرهنگیان، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، شاهد ازدحام قابل توجه جمعیت برای دریافت این سبد بود و در این میان تعدادی از افراد ناراضی و عده ای هم ضمن ابراز ناراحتی از صفهای طولانی این حرکت دولت را قابل تقدیر دانستند.

البته متأسفانه بسیاری از کارگران فصلی و برخی از نیازمندان در لیست دریافت سبد کالا قرار نگرفته اند.

یکی از شهروندان با بیان اینکه طرح توزیع سبد کالا اصلا کارشناسی نشده بود و با بی‌دقتی کامل صورت گرفته است، اظهار داشت: همین امر موجب شد، گروه‌هایی که نیازمند و مستحق دریافت سبد کالا بودند حق‌شان ضایع شد.

طرح سبد کالا نیازمند اقدامات کارشناسی دقیق بود

علی غلامی با بیان اینکه طرح سبد کالا نیازمند اقدامات کارشناسی دقیق است، افزود: پیشنهاد ما این است که انجام چنین کارهایی را به دستگاه‌هایی که تخصص این کار را دارند و جامعه هدف را به خوبی شناسایی می‌کنند، واگذار شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قصد و غرض دولت دادن سبد کالا به همه مردم است به این شیوه عمل‌کردن عدالت نیست و بسیار غیرعادلانه است که به افراد پردرآمد تعلق بگیرد و قشر فقیر و کم‌درآمد از این حق محروم شوند.

کالاهای توزیع شده در سبد کالا مناسب نیست

یکی دیگر از شهروندان که نامش در لیست بود هم در خصوص کالاهای توزیع شده در این سبد کالا ابراز نارضایتی کرد و گفت: از روی ناچاری باید این کالاها را دریافت کنیم.

وی با اعتراض نسبت به نحوه توزیع این سبد کالایی اظهار داشت: بسیاری از کارگران و روستاییان که از افراد کم درآمد و نیازمند جامعه هستند مشمول دریافت کالاهای حمایتی نشده اند که باعث اعتراض و نارضایتی این اقشار نیازمند شده است.

این شهروند استفاده از کالاهای خارجی را نیز در این  بسته حمایتی اقدامی نادرست عنوان کرد و اظهار داشت: اگر از کالاهای داخلی استفاده می شد چرخه تولید نیز تندتر می چرخید ولی استفاده از تولیدات خارجی نه به شعار دولت مبنی بر حمایت از تولید داخلی همخوانی دارد و هم اینکه سبب ضربه به تولید داخل کشور است.