ری - خبرگزاری مهر: معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم (ع) اعلام کرد: اولین جشنواره اتحادیه دانش آموزان سراسر کشور در حرم حضرت عبدالعطیم (ع) برگزار خواهد شد و همچنین بازدید از موزه حرم در سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم (ع) برای عموم رایگان است.

به گزارش خبرنگار مهر، به گواه تاریخ ولادت با سعادت حضرت عبدالعظیم (ع) در چهارم ربیع الثانى سال 173 هجری قمری در مدینه منوره بوده، حضرت عبدالعظيم (ع) معروف به سيدالكريم است که ريشه خانوادگى او با چهار واسطه به امام حسن (ع ) و با پنج واسطه به حضرت على (ع) می رسد به همین دلیل به "عبدالعظیم حسنی " شهرت یافته است.

79 سال از عمر پر برکت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) متقارن با دوران امامان رضا (ع)، محمد تقی (ع) و امام هادی (ع) بوده و احادیث فراوانی از آنان روایت کرده است، از اینرو توفيق بزرگی که خداوند برای درک دوران امامت چهار امام بزرگوار به ایشان عنایت کرده، از مطالب بسیار حائز اهمیت در زندگی ایشان است.

آن بزرگوار از دانشمندان شیعه و از راویان حدیث ائمه معصومین (ع) و از چهره های بارز و محبوب و مورد اعتماد، نزد اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و پیروان آنان بوده است، علت عظمت و شخصيت حضرت عبدالعظيم (ع) آن بود که از سلاله خاندان پيغمبر بوده و با چهار واسطه، نسب او به سبط اكبر، امام حسن مجتبى (ع ) مى رسد.

برخورداری از خلوص و صداقت در گفتار و عمل، همچنین انتقال اخبار و احاديث اهل بيت (ع )، براى روشنگرى و هدايت معنوى جامعه از جمله اقدامات حضرت عبدالعظیم (ع) بوده که پرداختن به این رسالت اسلامی نشان از قدرت و عظمت آن بزرگوار در ترویج تعالیم دینی دارد، به همین خاطر این حضرت یکی از مشعل هاى فروزانی است كه از دوران حیات خویش تاكنون بر تاریخ تشيع و ایران، پرتو افكنده و بر معنویت، دانش و فرهنگ شیعه این مرز و بوم تاثیر بسزایی داشته است.

در روایتی از امام هادی (ع) نقل شده است که می فرمایند:" هرکس قبر حضرت عبدالعظیم (ع) را زیارت کند به زیارت حضرت سیدالشهدا (ع) رفته است".

گرامیداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور مردم و مسئولان

در این خصوص معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر از برگزاری برنامه های این آستان مقدس همزمان با میلاد حضرت عبدالعظیم (ع) خبر داد و اظهار داشت: برای برگزاری هر چه باشکوهتر برنامه های گرامیداشت ولادت حضرت عبدالعظیم (ع) ستاد برگزاری مراسم را فعال کردیم که بتوان در دو بخش هماهنگی داخلی و هماهنگی منطقه ای یک بار با دعوت از مدیران مسئول آستان مقدس در بخش های مختلف و یک بار دعوت از مدیران تمامی نهادها و سازمانهای شهرستان ری به منظور انجام هماهنگی هرچه مناسب تر برنامه های میلاد را در سطح بسیار گسترده و متنوع تراز سالهای گذشته اجرا کنیم.

عباس سلیمی با اشاره به برگزاری برخی برنامه ها  که طی روزهای گذشته و در آستانه میلاد با سعادت این بزرگوار برگزار شد، عنوان کرد: برنامه ندبه روز جمعه با پخش مستقیم از شبکه رزمندگان اسلام برگزار شد، همچنین در سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه مطالبی در رابطه با آغاز دهه فجر و ایام ولادت حضرت عبدالعظیم (ع)، گزارشات کوتاهی از فعالیتهای 23 ساله تصدی تولیت آستان مقدس از اجرای پروژه های مختلف تا برنامه های فرهنگی و معارفی و برنامه های گوناگون را ارائه شد، از دیگر برنامه ها انجام شده برگزاری مسابقات گسترده قرآنی ویژه اعضای کارکنان آستان مقدس را می توان نام برد که طی روزهای گذشته مراسم اختتامییه آن برگزار شد.

معاون فرهنگی آستان ادامه داد: دو برنامه نیز برای گرامیداشت ایام ولادت حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)  تدارک دیده شد که در شامگاه دوشنبه 14 بهمن ماه، پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در مصلی بزرگ ری و با حضور مسولان ارگانها و سازمانها  و اقشار مختلف مردم برگزار شد، در این مراسم در  ابتدا آیات قرآن کریم توسط قاری ممتاز و بین المللی محمدرضا پور زرگری قرائت و پس از آن احمد زین العابدین فرد به قرائت زیارتنامه و غلام رضا سازگار به قرائت اشعار پرداختند، در ادامه نیز حجت الاسلام هاشمیان سخنرانی کرده و پس از آن مجتبی باقری از ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به مدیحه سرایی پرداخت.

برگزاری اولین جشنواره اتحادیه دانش آموزان سراسر کشور

وی گفت: در ادامه برنامه های گرامیداشت ایام ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در صبح چهارشنبه مورخ 16 بهمن ماه اولین جشنواره اتحادیه دانش آموزان سراسر کشور که در بُعد تربیتی نسل جوان و نوجوان بسیار تاثیر گذار خواهد بود در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم (ع ) برگزار خواهد شد.

سلیمی با اشاره به محوریت اصلی جشنواره اتحادیه دانش آموزان اظهار داشت: تبیین و تشریح پیام امام هشتم علی بن موسی (ع) به جناب عبدالعظیم حسنی(ع) که می تواند در ایجاد تغییرات اساسی درسبک زندگی مورد توجه و عمل قرار بگیرد از محورهای اصلی این جشنواره است.

گنکره شب شعر حضرت عبدالعظیم(ع) با حضور 300 شاعر و مداح برگزار می شود

وی اعلام کرد: پایان بخش برنامه ها در شب چهارشنبه برگزاری گنکره شب شعر حضرت عبدالعظیم(ع) خواهد بود که با حضور بیش از 300 تن از شعرای آینی و مداحان و ذاکرین آستان مقدس برگزار خواهد شد.

این مسئول گفت: دیدار شعرای آیینی با تولیت آستان مقدس آیت الله محمدی ری شهری در هفته گذشته از اهم برنامه در رابطه با ولادت حضرت عبدالعظیم (ع) بود که اجرا شده و هم اکنون نیز استمرار دارد.

بازدید رایگان موزه حرم در سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم (ع)

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) با اشاره به فعالیت موزه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در تمام ایام سال خاطرنشان کرد: در سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم (سه شنبه 15 بهمن‌ ماه) بازدید از موزه حرم مطهر رایگان است.

سلیمی با اشاره به مراکز دیدنی و فرهنگی آستان، از تمامی ارادتمندان اهل بیت (ع) در سراسر کشور، علاوه بر اهالی تهران و حومه برای زیارت این شخصیت والامقام و بازدید از کتابخانه، موزه، رصد خانه، مرکز نجوم و سایر اماکن دیدنی این آستان دعوت به عمل آورد.

این مسئول متذکر شد: همواره خدمتگزاران در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در تمام رده ها خود را خادم مردم می دانند، لذا از مردم تقاضا می شود به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی خدمات با شماره تلفنهای آستان پیشنهادات و انتقادات خود را  نسبت به عملکرد این مکان مقدس اظهار دارند چراکه ما معتقد به پاسخگویی به زائرین و مسافران حریم هستیم و هیچ احساسی جز احساس خدمت نسبت به مردم شریف و ولایتمدار در هیچ دام از رده های آستان مقدس وجود ندارد.