اراک – خبرگزاری مهر: جشنواره فیلم فجر برای اولین بار با اکران فیلم " مهمان داریم" به کارگردانی محمد مهدی عسگر پور در سینمای اراک از امروز آغاز شد و درهای سینمای فرهنگ اراک با نمایش حدود 20 فیلم تا 25 بهمن بر روی دوستداران سینما باز است.

به گزارش خبرنگار مهر، شمارش معکوس بر پرده سینما آغاز می شود : 10،9،8و... و حالا تصویرها و صداها جان می گیرند. محرم زینال زاده نفس نفس زنان رکاب می زند، اکبر عبدی تاب می خورد و می گوید: آهای آهای ننه من گشنمه و بادبادک که الی در آسمان پرواز می دهد و ...

سال هاست که شمارش معکوس در سینماهای استان مرکزی هم آغاز شده بود و دیگر کسی به دیگری نمی گفت: " بچه ها امروز سینما فیلمِ..."

اما گویا دولت تدبیر و امید، تدبیری نیز برای ایستادن این شمارش معکوس در پیش گرفته است، روز سلام سینما و بعد از آن اکران فیلم های جشنواره فجر همزمان با تهران در مراکز استان ها اتفاقی است که نوید روزهای روشن برای چراغ های سالن های خالی از مخاطب اراک را می دهد.

در روزهای بدحالی سینماهای اراک این دو رخداد همچون سینماهای نیمه تعطیل شهرمان را دوباره پرکار کرد. به گفته رئیس اداره سمعی و بصری فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی هم اکنون در استان مرکزی چهار سالن مستقل سینما فعال است.

دلایل متعددی برای عدم استقبال مخاطب از سینما

رحمت الله کرمی در گفتگو با مهر افزود: سینما فرهنگ با 600 صندلی، عصر جدید (1) با 220 صندلی و عصر جدید (2) با 150 صندلی در اراک و سینما لاله با ظرفیت 300 صندلی در خمین تنها سینماهای فعال کنونی استان هستند.

وی ادامه داد: سینمای قدس محلات یکی دیگر از سالن های سینمایی استان است که هم اکنون تعطیل و غیرفعال است.

کرمی گفت: دلایل متعددی برای عدم استقبال مخاطب از سینما هست که  رعایت نکردن قانون کپی رایت و وجود شبکه های ماهواره ای برای دسترسی ارزانتر و آسان تر به فیلم ها از دلایل عمده آن است.

وی راهکارهای افزایش سینما و استقبال مردم را ساخت مجتمع های فرهنگی و هنری که در آن مجموعه ای از سرگرمی های و تکنولوژی ها همه با هم در دسترس افراد باشد، دانست.

نمایش فیلم های فجر در اراک یک رویداد هنری مهم محسوب می شود

کرمی با اشاره به اینکه تغییر ساختار سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد از معاونت سینمایی به سازمان سینمایی نوید روزهای خوبی برای استقلال، بودجه و برنامه های سینمایی را می داد که  هم اکنون شاهد برخی از این اتفاقات هستیم.

وی با اشاره به اینکه نمایش فیلم های فجر در اراک همزمان با تهران یک رویداد هنری مهم در اراک محسوب می شود، افزود: جشنواره ها، عصاره فعالیتهای فرهنگی و هنری محسوب شده و گسترش این رویدادها نقش موثری در ارتقای فرهنگ سینمایی و تاثیر گذاری آنها بر آحاد مردم دارد.

کرمی تجهیز سالن سینمایی فرهنگ اراک به امکانات پخش دیجیتال را از اقدامات سازمان سینمایی وزارت فرهنگ در ارتقا سینماهای شهرستان ها عنوان و اظهار کرد: این تجهیزات شرایط را برای اکران همزمان با جشنواره فیلم فجر فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه 20 فیلم منتخب سی و دومین جشنواره فیلم فجر از روز چهارشنبه به مدت ده روز در اراک آغار شده است، افزود: این طرح هم اکنون در تمامی مراکز استان های کشور در حال اجراست.

مخاطبان سینما نسبت به سال های گذشته ریزش داشته اند

مدیر سینمای فرهنگ اراک نیز گفت: مخاطبان سینما نسبت به سال های گذشته ریزش داشته اند که امیدواریم این اقدامات تاثیر مناسبیدر روند افزایش تماشاچیان فیلم ها داشته باشند.

احسان بیات افزود: علت اصلی کم شدن مخاطب تنها کیفیت سالن سینما و یا گران شدن بلیت سینما نیست، بلکه تامین نشدن ذائقه و سلیقه مخاطبان با فیلم های ساخته شده مشکل اصلی این رکود است.

وی با بیان اینکه جذابیت های کارت پستالی شبکه های ماهواره ای نیز در کم شدن مخاطب سینما موثر است، ادامه داد: باید پژوهشگران در این بخش وارد شوند و در ساخت فیلم ها از لحاظ تکنیکی و محتوایی مشاوره دهند تا شاهد آشتی جامعه با سینما باشیم.

شاهد تلاش متولیان فرهنگ و هنر جهت آشتی مردم با سینماها بوده ایم

بیات گفت: البته اخیرا شاهد تلاش متولیان فرهنگ و هنر جهت آشتی مردم با سینماها بوده ایم، که بسیار تاثیرگذار است.

بیات در خصوص اکران فیلم ها در سینمای فرهنگ گفت: این فیلم ها در سانس های عصر سینما و در چهار سانس 14:30، 16:30، 18:30 و 20:30 نمایش داده خواهند شد.

وی توضیح داد: هر روز دو فیلم به در دوسانس نمای شداده خواهد شد که این سانس ها پشت سر یکدیگر نخواهد بود.

بیات گفت: در روز اول یعنی امروز فیلم‌های «مهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در سانس 14:30 و 18:30 و فیلم " انارهای نارس" به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی در سانس 16:30 و 20:30 به نمایش درخواهند آمد.

وی ادامه داد: فیلم‌های "ردکارپت" به کارگردانی رضا عطاران و "پنج ستاره" به کارگردانی مهشید افشارزاده در روز پنج‌شنبه 17 بهمن‌ماه، فیلم‌های "چ" به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و "روزگاری عشق و خیانت"  به کارگردانی داوود بیدل در روز جمعه 18 بهمن‌ماه اکران می شود.

بیات اضافه کرد: ، فیلم‌های "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" به کارگردانی سیدروح‌الله حجازی و "با دیگران"به کارگردانی ناصر ضمیری در روز شنبه 19، فیلم‌های"برف" به کارگردانی مهدی رحمانی و " خواب زده ها" به کارگردانی فریدون جیرانی در روز یکشنبه 20، فیلم‌های "ملبورن" به کارگردانی نیما جاویدی و " خانه پدری"به کارگردانی کیانوش عیاری در روز دوشنبه، فیلم‌های "خط ویژه" به کارگردانی مصطفی کیایی و " متروپل" به کارگردانی مسعود کیمیایی در روز سه‌شنبه ، فیلم‌های "تمشک" به کارگردانی سامان سالور و "رنج و سرمستی" به کارگردانی جهانگیر الماسی در روز چهارشنبه . فیلم " فرشته ها با هم می آیند" به کارگردانی حامد محمدی در روز پنج شنبه و فیلم‌های "عصبانی نیستم" به کارگردانی رضا درمنشیان و "فصل فراموشی فریبا" به کارگردانی عباس رافعی در روز جمعه 25 بهمن‌ماه اکران می‌شوند.
 
در سایه سار تعطیلی بسیاری ازسینماهای استان و نیمه تعطیلی برخی دیگر، هم اکنون شاهد رویدادهایی هستیم که امید می رود با تداوم و استمرار زمینه را برای ایجاد فرهنگ عمومی دیدن فیلم در سینما و آشتی مردم با آن را ایجاد کنند.

.....

گزارش: سمیه انصاری فر