ساری - خبرگزاری مهر: با گذشت چند روز از توزیع سبد کالا، هنوز از صفهای طولانی و پرالتهاب برای دریافت سبد پرمعمای کالایی در مناطق مختلف استان مازندران بویژه مناطق بحران زده کاسته نشده است و خانوارهایی که به رغم محرومیت و دریافت پیامک مشمولیت، از این سبد باز مانده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، درحالی توزیع سبد کالا از سوی دولت انجام و آغاز شده است که به تاکید بسیاری از مسئولان و صاحبنظران،تجدید نظر در نحوه اجرایی این طرح ضروری می رسد.

با گذشت چند روز از اجرای این طرح، مراکز عرضه و فروشگاههای توزیع سبد کالا در شهرهای مختلف مازندران همچنان شلوغ و پرمشتری است و از طول این صفها در روز تعطیل هم کاسته نشده است.

شلوغی صف های دریافت سبد کالایی به حدی است که برخی از مشمولین مجبورند برای دریافت سبد و ایستادن در صف از بامداد به فروشگاههای عرضه مراجعه و نامنویسی داشته باشن.

توزیع سبد کالا براساس مصوبه دولت شامل حال همه کارمندان و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی و همچنین کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح در کنار طلاب، خبرنگاران و دانشجوهای متاهل شده است و این در حالی است که در یک تصمصیم غافلگیرانه توسط وزارت صنعت که بیان شرط حقوق 500 هزار تومانی بوده است تعداد قابل توجهی از کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی از دریافت سبد کالا بازماندند و موجبات نارضایتی این افراد فراهم شد.

استقبال مردم از وعده دولت برای توزیع سبد کالا بین اقشار کم درآمد جامعه، فروشگاه های متعدد شرق مازندران را اعم از فرهنگیان، اتکا و... که عهده دار توزیع این اقلام را به عهده دارند مملو از جمعیت کرده است و در این بین افراد کهنسال از مردان و زنانی را میب ینیم که عصا به دست در این فصل سرما و با توجه به بارش برف اخیر و سوز فراوان در صف های طولانی منتظر دریافت یارانه هستند.

خانوارهایی که از سبد بازمانده اند

عباسعلی بابایی یکی از شهروندان مازندرانی در خصوص چگونگی دریافت سبد کالا به مهر می گوید: من با حقوق زیر 300 هزارتومان که از یک مغازه تعمیرات دوچرخه دارم از دریافت این سبد کالا جا مانده ام و الان که فصل سرما است ما برای تعمیرات اصلا" درآمد نداریم که با توجه به این مسائل در فصل سرما از دریافت کالا بازمانده ام در حالیکه همسایه مان که بالای یک میلیون تومان حقوق دارد از این سبد استفاده کرده است.

وی اظهار داشت: این واقعا" از انصاف و عدالت به دور است که دولت، حال نیازمندان را در این برهه از زمان درک نکند و اول از کارمندان شروع به توزیع سبد کالا کرده است.

بابایی با بیان اینکه  من از هم وطنانی هستم که سبد کالا شامل حال من نشده خاطر نشان کرد: حداقل ابتدا نیازمندان شناسایی می شدند و به امور آنان رسیدگی می شد تا آنانی که دستشان به دهنشان می رسد در نوبت بعدی قرار می گرفتند.

نبود اطلاع رسانی مناسب

محسن یوسفی از دیگر شهروندان بهشهری با اشاره به صف های طولانی در جلوی درب فروشگاهها گفت: متاسفانه اطلاع رسانی دقیقی برای استفاده از فروشگاههای اقشار مختلف در اختیار همه افراد قرار نگرفته است و در ضمن بسیاری از افراد و کسانی که از روستاها می آیند اصلا" نمی دانند باید به چه فروشگاههایی مراجعه کنند.

وی افزود: حداقل باید شان روستاییان حفظ می شد و کالای  این افراد در روستاها توزیع می شد تا شاهد تجمع گسترده در فروشگاهها نباشیم.

یوسفی با بیان اینکه متاسفانه در همین عدم اطلاع رسانی مناسب و در ازدحام جمعیت درب یکی از فروشگاههای توزیع سبد کالا شکسته است یادآور شد: مسائل امنیتی برای توزیع کالا باید مورد توجه قرار بگیرد و به نظر من همان شیوه قدیم و ریختن پول سبد کالا و یا عیدی در حساب خانوارها بهتر است و به عدالت نزدیکتر خواهد بود.

وی بیان داشت: زمان دار بودن خرید و اینکه افراد فرصت محدودی دارند تا نسبت به دریافت سبد کالا اقدام کنند نیز از دیگر مواردی است که باید از بین برداشته شود و حداقل زمان بیشتری برای دریافت کالا در نظر گرفته شود تا از هجوم مردم به فروشگاهها جلوگیری شود.

" ف - عظیمی " شهروند گلوگاهی نیز با بیان اینکه همسرم زندانی است و ما نیز درآمدی نداریم به مهر گفت: متاسفانه زیر نظر و پوشش و حمایت هیچ نهاد حمایتی نیستیم و این کالا می توانست جوابگوی ماهها خوراک من و فرزندانم باشد.
 

وی گفت: متاسفانه برخی از زندانی ها از روی فقر و نداری و بیکاری در زندان هستند و این عدالت نیست که من و فرزندانم بدون هیچ منبع درآمدی از این سبد محروم باشیم و افرادی که صدها هزار م و میلیون ها تومان درآمد دارند از این سبد استفاده کنند حداقل باید اولویت با افراد نیازمند واقعی بود.

خدیجه سلیمانی از دیگر شهرواندن نیز با اشاره به اینکه شوهرش کارگر است و با توجه به اینکه حقوقی زیر 500 هزارتومان هم دارند اما شامل این سبد کالا نشده اند از رییس جمهور خواست تا به این مسئله رسیدگی و در مراحل بعدی توزیع کالا را با اولیت اقشار ضعیف جامعه توزیع کند.

وی گفت: متاسفانه در این دوره همه افرادی که خود دارای منبع درآمد از دولت و بازنشستگی هستند و به قولی آب باریکه ای برای زندگی دارند از این سبدکالا استفاده کردند و باز هم ما محرومان و کارگران فصلی جا مانده ایم.

کامل نبودن اقلام در مراکز عرضه

فاطمه موسوی از دیگر شهرواندان شرق مازندران نیز با بیان اینکه متاسفانه برخی از فروشگاهها تمام اقلام را ندارند و دریافت سبد کالا توسط  مردم را به روزهای بعدی موکول کرده اند گفت: با توجه به فرصت دو هفته ای و با توجه به وضعیت این آب و هوا در دسترس نبودن کالا بی انصافی است.

وی ادامه داد: متاسفانه در دولتی که شعار عدالت صدر برنامه هایش بوده و ما با یک دنیا امید به ادامه راه امیدوار بودیم اکنون چنین وضعیتی دلسرد کننده است؛ بسیاری از افراد محروم جامعه از این سبد کالا بازمانده اند در حالیکه این افراد به راحتی می توانند توسط  دولت شناسایی شوند و از این سبد استفاده کنند.
 

موسوی با بیان اینکه کیفیت توزیع سبد کالایی در همه فروشگاه‌ها یکسان نیست یادآور شد: برخی از فروشگاهها اقدام به توزیع برنج هندی و یا برنج هایی با کیفیت بسیار پایین می کنند که باید بررسی شود و توزیع کنندگان بدانند فروش این محصولات با شعار مصرف تولیدات داخلی همخوانی ندارد.

موسوی تصریح کرد: متاسفانه عدم اطلاع‌رسانی دقیق در نحوه توزیع سبد کالا نیز موجب بروز مشکلاتی شده است که نمی دانیم با چه کارتی برای دریافت مراجعه کنیم؛ آیا تنها کارت عابربانک کافی است یا اینکه باید کارت ملی هم باشد؟ ضمن اینکه برخی از افراد با در دست داشتن کارت فعال بسیج هم سبد کالا را دریافت کرده اند.

یک بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی درباره ازدحام جمعیت و شلوغی برای دریافت سبد کالا می گوید: اگر کالاهای مصرفی خانوارها در بازار ارزان باشد ملت برای 4 ارقام این همه مشقات، سختی و سرمای زمستان را به جان نمی خریدند و از صبح منتظر نمی ماندند.

منزلتی که شکسته شد

وی با اشاره به اینکه مشکل اقتصادی دامنگیر کشور شده است، گفت: چرا باید شخصیت مردم را برای ارائه سبد کالا زیر سوال برند در حالیکه احترام به شخصیت دیگران مهمتر از ارائه سبد کالا به مردم است.

وی با اشاره به اینکه دولت برای تحویل سبد کالا با چه ارزیابی افراد را انتخاب کردند، اظهارداشت: من یک بازنشسته با حقوق 750 هزار تومان هستم اما مشمول دریافت سبد کالا نشدم ولی پسرعمویم با حقوق بیش از یک میلیون و پانصد هزار تومان سبد کالا دریافت کرد.

یکی از بازنشسته های تامین اجتماعی هم در باره این جمعیت و شلوغی، گفت: ساری با وجود تعداد زیاد فروشگاههای مواد غذایی، چرا باید 3 فروشگاه رفاه، فرهنگیان و اتکا انتخاب شوند و فقط هم از این 3 فروشگاه رفاه برای همه مردم و آن دو ویژه سازمان های خود هستند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه سبد کالا به مردم، یک حرکت خوب و درست است اما نحوه تحویل آن به مردم اشتباه است.

این بازنشسته تامین اجتماعی با بیان اینکه تحویل 4 قلم کالا شامل یک شانه تخم مرغ 24 تایی، 2 شیشه روغن مایع، 2 بسته پنیر و یک کیسه برنج هندی است، افزود: تحویل این ارقام بشرط وزن تعیین شده است که اگر بغیر این مسئله باشد باید افراد مابقی را پرداخت کنند و این به نفع مسئولین و به ضرر مردم است.

کم توجهی به تولید ملی در سبد کالایی

وی با بیان اینکه چرا باید از برنج های خارجی استفاده کنند، تصریح کرد: با توجه به فرمایشات رهبری استفاده از کالاهای داخلی و وجود انواع مختلف برنج در کشور توسط کشاورزان از برنج خارجی استفاده می کنند.

خانم که برای دریافت سبد کالایی مادرش که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی( ره) در مقابل فروشگاه رفاه ساری به صف ایستاد بود، نیز تصریح کرد: پیامک دریافت سبد کالا به شما تخصیص می یابد برای همسرم و دامادم ارسال شد، اما امروز که برای دریافت آن به فروشگاه مراجعه کردم و در صف ساعت ها ایستادم وقتی نوبتم شد اعلام کردند که نمی توانم دریافت کنم.

وی با اعلام اینکه سال گذشته مبلغ 80 هزار تومان به حساب  همه واریز شد امسال هم این کار را می کردند، اذعان داشت: چرا امسال این برنامه را پیش گرفتند و ملت را اسیر کردند.

شکست طبقاتی افراد با اجرای طرح

یکی دیگر از مشمولین طرح سبد کالا نیز به خبرنگار مهر گفت: هجوم برای خرید سبد کالا از سوی قشر خاصی باعث شکست طبقاتی میان افراد شهر و روستا ها می شود،

ابراهیم محمد پور عنوان کرد:دولت قبل از شروع این طرح آسیب های ناشی از توزیع سبد کالا را به خوبی شناسایی و برنامه ریزی نکرده است چون اگر آسیب ها و احتمالات شناسایی و برسی شده بود با این جمعیت مردم در مقابل فروشگاهای عرضه سبد کالا روبرو نخواهد شده بود.
 
وی با اشاره به اینکه دولت برای اجرای طرح سبد کالا از دو روش می بایستی استفاده کند،یادآور شد:به دلیل تجربه های قبلی که از آسیب های عرضه بن در میان مردم،دولت اطلاع داشته است برای این طرح وزارت خانه از طرح نرم افزار استفاده کرده و از شروع دولت یازدهم تا کنون به طور شبانه روزی برای این نرم افزار ارایه سبد کالا کار صورت گرفته است.

آماده نبوده زیرساختها از مشکلات طرح

ابراهیم یعقوبی معاون بازرگانی تجارت داخلی سازمان صنعت و معدن تجارت مازندران یکی از مشکلاتی که باعث ازدحام جمعیت در مقابل فروشگاها شده است را آماده نبودن بستر برای مشارکت دو بانک ملی و صادرات در این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: با برنامه ریزی های که از سوی وزارت خانه انجام شده بود بایستی این نرم افزار های توضیع سبد کالا با دستگاه های پوز ملی و صادرات شروع به کار می کرد ولی آماده نبودن بستر برای مشارکت بانک ملی و صادرات در این طرح باعث بیشترین شلوغی ها در جلوی مراگز ارایه سبد کالا شده است که این ازدحام در اولین روز از شروع طرح بوده و بعد از مشارکت بانک های پاسارگاد و سامان ... در روزهای دوم و سوم این طرح از جمعیت کاسته شده است.

معاون بازرگانی تجارت داخلی سازمان صنعت و معدن تجارت مازندران اعلام کرد:در تمامی شهرستان های استان با توجه به جمعیت آن شهر و ظرفیت های موجود برنامه ریزی و مراکز توضیع سبد کالا معرفی شده است.

وی تصریح کرد:در حال حاظر در مازندران حدود 80 مرکز عرضه سبد کالا در استان شکل گرفته است.

ابراهیم یعقوبی خاطرنشان کرد:در هر یک از این شهرستان های غرب مازندران 3 یا 4 مرکز فعال شده است و مابقی مراکز توضیع سبد کالا با توجه به جمعیت و شرایط شهرهای غرب تا روزهای بعدی فراهم می شود.

وی در پاسخ به ازدحام مردم مقابل مراکز توزیع سبد کالا و اتفاقات پیش آمده در سطح کشور برای دریافت کالا،اظهار داشت:عموما بیشترین شلوغی ها در مراکز رفاه است و دلیل آن هم این است که مراکز رفاه در سطح کشور خدمات زیادی را به مردم به خصوص قشر کم درآمد و کمیته امداد ارایه می دهند و در خیابان های اصلی شهر ها استقرار دارند و نداشتن آگاهی کامل برای دریافت سبد کالا از سوی مردم باعث ازدحام در این فروشگاها شده است،

وی تصریح کرد:طبق آخرین برسی های که مسولین شهری و استانی امروز انجام داده اند جمعیت مردم در فروشگاه های اتکا و رفاه کمتر از روزهای قبل بوده است و به مراکز دیگری که آماده ارایه خدمات سبد کالا هستند مردم مراجعه کرده اند.

معاون بازرگانی تجارت داخلی سازمان صنعت و معدن تجارت مازندران در پایان نیز خاطر نشان کرد:توضیع سبد کالا اگر به طور کامل صورت نگیرد و به دست تمامی مشمولین نرسد قطعا مهلت ارایه کالا تمدید خواهد شد و به اندازه نیاز تمامی مشمولین سبد کالا در کشور و استان ها اقلام عرضه سبد کالا موجود است.

به گزارش مهر، شمار مشمولان دریافت سبد کالا در استان را 451 هزار و 896 نفر است که در فاز اول 100 فروشگاه در نظر گرفته شده است و 100 فروشگاه پشتیبان نیز به مرور فعال می شوند و عرضه سبد کالایی دولت بمدت یکماه انجام می شود و هم استانیها می توانند به مرور برای دریافت سبد کالایی به این مراکز مراجعه داشته باشند.