به گزارش خبرنگار مهر، کیانوش عیاری کارگردان «خانه پدری» در نشست خبری این فیلم که در بخش خارج از مسابقه سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد با اشاره به اکران نشدن این فیلم سینمایی گفت: فیلم سنیمایی «خانه پدری» به مدت سه سال متوقف بود و اجازه اکران نمیگرفت و تنها در محافل و جمع های کوچک این فیلم نمایش داده شد.
وی در ادامه افزود: خوشبختانه آنچه در اکران می دیدم بازتاب گسترده و موج مثبت تماشاگران بود به همین دلیل معتقدم فیلم «خانه پدری» چیزی برای توقیف شدن ندارد و آنچه توسط برخی از دست اندرکاران توقیف این فیلم مطرح می شود تنها برداشت های واهی و اضافه است.
در ادامه این نشست منتقد جلسه سعید عقیقی به این مطلب اشاره کرد که «خانه پدری» فیلم خوبی است و به همین دلیل بهتر است که خارج از مسابقه مورد ارزیابی قرار گیرد و در میان فیلمهای فعلی در بخش مسابقه حضور نداشته باشد.
عیاری در پاسخ به صحبت های منتقد جلسه گفت: با این گفته مخالف هستم چون خارج از مسابقه بودن این فیلم به عواملی که در این فیلم زحمت کشیده اند ضربه زده است چراکه فرصت ارزیابی از آنها گرفته شد. در نهایت من نمی دانم این فیلم اکران می شود یا خیر اما از دیده شده این فیلم خوشحالم.
این کارگردان سینمای ایران همچنین گفت: هیچ علاقه و هیچ اصراری ندارم فیلم های اجتماعی و جراحیگونه بسازم اما آنچه مسلم است اگر فیلمساز در به تصویر کشیدن اتفاق های جامعه ای که در آن زندگی می کند نقشی دارد به چشم اندازی که در اجتماع می بیند بستگی دارد. به همین دلیل نه رسالتی بر خود و نه بر سینما میبینم که حتما فیلم اجتماعی بسازم. واقعیت این است که من به هیچ عنوان خودم را فیلمساز اجتماعی نمی دانم.
در ادامه این نشست مهدی هاشمی با اشاره به نقش کوتاهی که در فیلم «خانه پدری» بازی کرده است، گفت: در سینما ایجاز وجود دارد و همین عنصر ایجاز تعریف کوتاهی و بلندی نقش ها را تحت الشعاع قرار می گیرد تا جایی که کوتاهی و بلندی حضور در فیلم معنا پیدا نمی کند و اتفاقا بازی در یک نقش کوتاه هم موقعیت خود را در بدنه کلی اثر پیدا می کند.
این بازیگر درباره همکاری گذشته خود با عیاری در سریال های «هزاران چشم» و «روزگار قریب» و «خانه پدری» و تفاوت دو مدیوم سینما و تلویزیونی گفت: در کنار مردم و روی پرده فیلم دیدن بسیار متفاوت از سریال دیدن در تلویزیون است. اما آنچه مسلم است کار با کیانوش عیاری است که برای من وجود چنین تفاوت هایی را بی معنا می کند.
مهدی هاشمی در ادامه متذکر شد: من پیش از کار با کیانوش عیاری یک بازیگر حرفه ای بودم و البته هستم اما از بعد از کار با عیاری از یک بازیگر حرفه ای بودن صرف به یک نابازیگر ارنقا پیدا کردم چراکه در طول کار خودم را در اختیار عیاری به عنوان کارگردان اثر قرار می دادم. در طول فعالیت هایی که با عیاری داشتم احساس کردم که بیش از گذشته خودم را می شناسم.
نازنین مفخم یکی از بازیگران فیلم سینمایی «خانه پدری» در ادامه افزود: عیاری علاوه بر اینکه کارگردان خوبی است بسیار باهوش هم هست و می داند چگونه باید از بازیگر، بازی بگیرد. به همین دلیل بازیگر در فیلم هایی که عیاری می سازد باید داشته های خود را پشت در بگذارد و با ذهنی خالی سرصحنه حاضر شود. در واقع عیاری از بازیگر بازی کردن نمی خواهد بلکه او می خواهد بازیگر با نقش هایی که به او می سپارد زندگی کند.
عیاری در پاسخ به این دو بازیگر گفت: من استعداد زیادی در بازی گرفتن از بازیگر ندارم بلکه معتقدم اگر همه شخصیتهای یک فیلم سینمایی هنگام نگارش فیلمنامه به درستی پرداخت شود قطعا بازی ها هم خوب خواهد شد.
کیانوش عیاری در پاسخ به این سئوال که فیلم «خانه پدری» با لحن تلخی که داشت شبیه به زندگی در ایران نبود، گفت: اگر فیلمی مثل خانه پدری می سازم هدفی ندارم که از مسائل روز فیلم بسازم مگر اینکه موضوعی از اجتماع به دغدغه برای من تبدیل شود و حال سئوال من این است که آیا اتفاق هایی از این دست در ایران نمی افتد؟
وی در ادامه افزود: سال گذشته در اخبار خوانم که خانواده ای در خانه خود دادگاهی تشکیل می دهند و در این دادگاه پسرعموی دختر مامور کشتن او می شود و این جنایت اتفاق می افتد. زمانی که تحقیق کردم متوجه شدم این خانواده به هیچ عنوان رگ و ریشه مسائل طایفه ای ندارند و یک خانواده اصیل ایرانی بودند. البته ایده این فیلم طرح ساخت فیلم بعدی ام خواهد بود.
عیاری در ادامه متذکر شد: ایده اولیه ساخت فیلم «خانه پدری» هم در سال 1355 رخ داد و برای اولین بار با این موضوع در این سال برخورد کردم و درطول سالیان سال موضوعات دیگر هم به این مجموعه اضافه شد و در نهایت این فیلم ساخته شد. من علاقه ای به سیاه نمایی ندارم و ممکن است موضوعاتی از این دست نگاه من باشد. به همین دلیل مرا سانسور نکنید.
این کارگردان سینمای ایران با اشاره به این مطلب که قصد سوءاستفاده از احساسات مردم را نداشته است، گفت: برای نشان دادن همه ناهنجاریهای موجود در فیلم «خانه پدری» باید همه ظرفیت های خشونت را نشان می دادم. قصد نداشتم بیشتر از ظرفیت عاطفی تماشاگر از او انرژی بگیرم. به همین دلیل بود که به نظر می رسد خشونت در پلان های ابتدایی فیلم بالاست.
در ادامه این نشست ناصر هاشمی درباره بازی کردن در نقش میانسالی برادرش مهدی هاشمی گفت: قبل از عیاری پیشنهادهایی داشتم که نقش میانسالی مهدی را بازی کنم اما هیچگاه قبول نمیکردم اما واقعیت این است که به دلیل مهارت های ذاتی فیلمسازی عیاری نمی توان نه گفت به همین دلیل پذیرفتم هم در سریال «روزگار قریب» و هم در «خانه پدری» نقش میانسالی مهدی هاشمی را بازی کنم.
شهاب حسینی درباره پیوستن به تیم تولید «خانه پدری» گفت: کار کردن با کیانوش عیاری خواست هر بازیگری است. ضمن اینکه عیاری تصویر سینمای من در همه دوران نوجوانی و جوانی ام است. من با آثار عیاری بازی کرده ام از همین رو دنبال فرصت می گشتم تا با عیاری همکاری کنم.
حسینی افزود: من افتخار می کنم که از شاگردان استاد سمندریان بوده ام. این استاد بزرگ تئاتر در صحبت های خود می گفت که ویژگی یک اثر خوب این است که وقتی تمام می شود تازه در ذهن مخاطب شروع شود و فیلمسازانی چون عیاری و فرهادی از آن دست فیلمسازانی هستند که وقتی فیلمشان دیده و تمام می شود تازه در ذهن مخاطب شروع می شود.
بهزاد عبدی درباره موسیقی این فیلم گفت: برای ساخت موسیقی این فیلم از یک کوارتت زهی استفاده کردم تا حس تاریخ و بدویت را در تلفیقی از نگاه مدرن به زبان موسیقی تعریف کنم.در واقع تصاویر فیلم این ایده را می داد تا آن موسیقی را که در «خانه پدری» می شنوید بسازم.
در پایان این نشست بازیگران جوان که در نقش های مختلف «خانه پدری» حاضر بودند به خواست عیاری درباره حضور در این فیلم سینمایی صحبت و هریک به نوبه خود ابراز خوشحالی کردند.