رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از خانه‌های کودک و انجمن‌های حامی کودکان کار دیدن کرد.و از آسیب شناسی وضعیت اجتماعی تهران در این کمیته خبر داد و اعلام کرد برنامه‌هایی برای مشارکت بخش خصوصی در کاهش آسیب‌های اجتماعی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران از خانه کودک مهر، خانه کودک شوش و خانه کودک انجمن حامی کودکان کار در محله مولوی بازدید کرد. او در این بازدیدها و دیدار با مسئولان این سازمان‌های غیر دولتی از برنامه‌های شورای شهر تهران برای حمایت از ان.جی.او‌ها و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای فعالیت موثر آنها خبر داد.

وی گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی به فعالیت فراگیر نهادهای غیر دولتی و همچنین هدایت هدفمند منابع مالی که صرف کمک‌های انساندوستانه می شود نیاز داریم در غیر این صورت این منابع در جایی که لازم نیست صرف می‌شود و نتیجه مورد انتظار هم به دست نمی‌آید.

دانشور، تشکل های مردمی را خط مقدم فعالیت و حرکت در زمینه آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: سازمان‌های دولتی باید از سازمان‌های غیر دولتی حمایت کنند، زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت آنها فراهم کنند و اجازه دهند که آنها پیش بروند و جلو حرکت کنند نه اینکه مانعی برای فعالیت آنها ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کودکان که در مناطق شمالی تهران کار می کنند، در مناطق مرکزی و جنوبی به ویژه منطقه 12 سکونت دارند، گفت: پایین بودن قیمت مسکن در این منطقه و همچنین وجود بافت‌های فرسوده باعث شده مهاجران جذب محله‌های منطقه 12 شوند، اینجا زندگی کنند و بچه‌هایشان برای کار به مناطق بالاتر می روند.

دانشور در این دیدار بر ضروت نگاه کارشناسی و تخصصی به مسایل اجتماعی تاکید کرد و گفت: خیلی‌ها می خواهند در حوزه اجتماعی کار کنند اما همه اقدامات هم به نتیجه نمی رسد و گاه نتیجه ای معکوس هم به بار می آورد. سریال آوای باران که از تلویزیون پخش شد، نگاه جامعه به کودکان کار را خراب کرد. در این زمینه‌ها باید از ان.جی.اوهایی که به طور تخصصی در جامعه کار می‌کنند و از نزدیک می‌بینند کودکان کار چه وضعیتی دارند، مشورت گرفته شود در غیر این صورت با دانش ناقص نتیجه همین می شود که سریالی می سازند که کودکان کار را بخشی از باندهای سودجو نشان می دهد، بر اساس آن مردم دیگر نمی آیند تا به کودکان کار کمک کنند چون فکر می کنند به این ترتیب به باندها کمک می‌کنند، در حالی که اینطور نیست.

رئیس کمیته اجتماعی شورا همچنین گفت: متاسفانه آسیب‌های اجتماعی نوظهور در تهران رو به افزایش است که بخشی از آن کودکان کار و خیابان هستند که اغلب دچار بیماری، سوء تغذیه و شرایط روحی هستند که آنها را در خطر بزهکاری قرار می‌دهد.

«دانشور» با بیان اینکه «خیلی‌ها می‌گویند راه کودکان کار از خیابان به زندان می‌رسد»، ادامه داد:«این راه می‌تواند به دانشگاه برسد و ان.جی.اوهای حامی کودکان می توانند مسیر این کودکان را به سمت دانشگاه تغییر دهند.

عضو شورای شهر تهران،  نقش مددکاران را در کاهش آسیب‌های اجتماعی و مدیریت آنها به ویژه در آینده کودکان بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در بسیاری از کشورها این نقش آنقدر تعیین کننده است که کودکان در معرض آسیب زمانی که به دنیا می آیند یک مددکار دارند و این مددکار بر اساس قانون می تواند هر جایی که کودک را در معرض آسیب شدید دید، مداخله کند و کودک را از شرایط بحرانی نجات دهد، اگر در ایران هم چنین نقشی برای مددکاران در نظر گرفته شود، می توان از بسیاری از آسیب‌های ناشی از بدسرپرستی کودکان را از همان سال‌های اول تولد و پیش از اینکه آنها آسیب ببینند، جلوگیری کرد.به گفته دانشور، کمیته اجتماعی شورای چهارم در حال تدوین چند طرح  بنیادی در حوزه مسایل اجتماعی است، طرح‌هایی که در آنها شرایطی برای حمایت از فعالیت نهادهای مردمی، غیر دولتی و داوطلبانه پیش بینی شده است.

وی پس از دیدار از خانه‌های کودک منطقه 12، با محمد کفائی علی نژاد، شهردار منطقه 12 هم دیدار و مشکلات و مسایل ان.جی.او‌ها را به شهردار منطقه منتقل کرد.دانشور در این دیدار عملکرد شهرداری تهران در حمایت از ان.جی.او‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: خوشحالیم که درهای شهرداری به روی تشکل های مردمی  بسته نبوده است و در منطقه 12 ان.جی.اوها فعال هستند و شهرداری منطقه از آنها حمایت می کند. در دیداری که از تعدادی از خانه‌های کودک داشتم، بیشتر ان.جی.او‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی در بناهای فرسوده‌ای فعالیت می‌کنند. فضای آنها کم است و مهمترین مساله شان همین مشکل مکان است. اگر شهرداری بتواند در قالب طرح‌های مشارکتی زمینه ای را برای تملک این واحدها فراهم کند به گونه ای که خانه‌های کودک دغدغه جابه جایی نداشته باشند و فضای بیشتری در اختیار داشته باشند ، مشکل بزرگی از آنها را حل کرده ‎ایم.

عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به اینکه شهردار تهران از احداث مساجد جدیدی در تهران خبر داده است، از شهردار منطقه خواست تا امکانی را فراهم کند که سازمان‌های غیر دولتی بتوانند برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و بخشی از برنامه‌هایشان از فضاهای مساجد با رعایت شرایط و شئونات آنها، استفاده کنند و اگر هم در مساجد فعلی چنین امکانی وجود ندارد، در مساجد جدیدی که برای تهران ساخته می شود، فضاهای جداگانه ای به این منظور و برای استفاده عمومی در شهر طوری که در ساعات مختلف روز قابل استفاده باشد.

دانشور که همزمان با عضویت در شورای شهر تهران، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران هم هست، در این دیدار از ضرورت مشارکت بخش خصوصی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت:« در این بخش پتانسیل بالایی وجود دارد. تهران بنگاه اقتصادی زیادی دارد که راه های زیادی برای جلب مشارکت آنها در طرح های اجتماعی و داوطلبانه وجود دارد. در شورای شهر تهران در حال تهیه طرح و برنامه‌های جامعی در این زمینه هستیم.»