به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دوشنبه 28 بهمن ماه به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
وی در این جلسه گفت: در موضوع تحول و ارتقا در علوم انسانی، مهمترین کار پاسخ به این سؤال است که مراد از اسلامی شدن علوم انسانی چیست؟ امروز و بعد از 4 سال فعالیت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، باید یک نتیجهگیری کلی از روند فعالیتها داشته باشیم.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی ادامه داد: تحول و ارتقا، در علوم انسانی شامل 4 مرحله اسلامی سازی، بهروزرسانی، کارآمدسازی و بومی سازی است. این 4 مرحله در هر رشته تحصیلی دارای مختصات و مشخصات مخصوص به آن رشته است که باید این تفاوتها در روند کار لحاظ شود.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) هم بر این نکته تأکید فرمودهاند که مباحث فلسفی و نظری در موضوع و ارتقای علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه این جلسه، گزارش کارگروه مدیریت ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به وجود 3 گرایش در مقطع کارشناسی، همکاری با مراکز آموزشی و پژوهشی حوزوی و دانشگاهی به منظور تدوین برنامه و تألیف متون آموزشی مورد نیاز و تغییرات ساختاری و محتوایی در واحدهای درسی هر کدام از این 3 گرایش از اقدامات کارگروه مزبور بر شمرده شده است.
پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به روانشناسی و جامعهشناسی در علم مدیریت، مدنظر گرفتن الگوهای مدیریت موفق در تاریخ ایران و اسلام و استخراج الگوهای کاربردی از سیره این مدیران موفق و لزوم اتخاذ یک رویه واحد توسط همه کارگروههای ذیل شورای تحول.
دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در این جلسه طی سخنانی گفت: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، باید به طور مشخص به این سؤال پاسخ دهد که اسلامی شدن علوم انسانی چه معنا و اهدافی را دنبال میکند؟
وی افزود: یکی از نظریات مطرح در زمینه علم دینی، نظریه آیت الله جوادی آملی است و به نظر میرسد نظریه ایشان میتواند به عنوان یک نظریه جامع مورد بررسی قرار گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته نظریه آیت الله جوادی آملی تنها نظریه پیرامون علم دینی نیست و سایر نظریات هم باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا از مجموع این نظریات یک مبنای مستحکم برای کار ایجاد شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: نهادهای پژوهشی و تحقیقاتی حوزوی و دانشگاهی هم در این زمینه باید وارد میدان شوند. در نگاه اسلامیها، اصولاً هیچ علمی غیر الهی نیست و هر شاخه از علم تبیین فعل الهی در یک زمینه خاص است، البته در این موضوع باید از هرگونه افراط و تفریط خودداری شود.