رئیس سازمان میراث فرهنگی حضور در نمایشگاه های بین المللی برای عرضه توانمندی های هنرمندان صنایع دستی کشور را لازم دانست و گفت: باید بتوانیم آثار هنرمندانمان را نیز در نمایشگاه های دائمی استان ها در معرض دید عموم قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در دهمین همایش زنان کارآفرین در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی که پیش از ظهر سه شنبه در سالن اجتماعات سازمان میراث فرهنگی برگزار شد، بیان کرد: نگاه ما به صنایع دستی دارای چند وجه مختلف است. مهمترین آن جنبه های فرهنگی، هنری و تعاملاتی است که می توان در این باره ایجاد کرد تا زمینه ای برای فعالیت هنرمندان مختلف شود.

وی گفت: وجه دیگر آن اقتصادی و تولیدی است که به شدت برای ما و دولت جدید دارای اهمیت است. توجه به رسالت کلی دولت در زمینه کاهش مشکلات اقتصادی و حل مشکلات معیشتی و گسترش سرمایه‌گذاری ها مورد تاکید رئیس جمهور بوده و هست و این نگاه نیز به بخش سازمان میراث فرهنگی شده است؛ چراکه معتقدیم در سازمان میراث فرهنگی ظرفیت های زیادی وجود دارد به غیر از بحث فرش که به صورت جدی به آن می پردازیم و دو میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند. منتها به هر دلیلی امکان تحت پوشش قرار دادن یک ششم آنها وجود دارد.

سلطانی‌فر ادامه داد: در ایران 350 رشته صنایع دستی وجود دارد که هنرمندان ما در آن فعالیت می کنند. تنوع رشته های صنایع دستی، ظرفیت بالا و مهمی را بوجود آورده تا به صورت جدی تر در استفاده بهینه و توسعه فعالیتها تمرکز کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: این عرصه مانند سایر عرصه های فعالیتهای اقتصادی مبتنی بر مشارکت بخش خصوصی به ویژه NGOها است. من می خواهم تا پایان مدت خدمتم در این سازمان به هر میزان که می شود با همیاری همکارانم زمینه مشارکت جدی بخش خصوصی به ویژه NGOها را فراهم کنیم و به نحوی جلو برویم که همان نقش حاکمیتی مان را داشته باشیم، ولی برخی از کارها را از طریق سازمانهای مردم نهاد به مردم واگذار کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم با سازوکارهای خوبی که فراهم شده در جهت استفاده از نیروی مردم در این عرصه کارنامه خوبی را به جا بگذاریم و شرایطی بوجود آوریم که بانوان بیشتری بتوانند در این عرصه کمک کنند.

سلطانی‌فر خطاب به معاون صنایع دستی خود بیان کرد: باید بتوان به صورت جدی روی گسترش نمایشگاه‌های داخلی و خارجی کار کنیم. حضور در نمایشگاه های بین المللی برای عرضه توانمندی ها، آثار ماندگار و جاودانه ای که هنرمندان خلق می کنند، ضروری است. همچنین باید بتوانیم شرایطی را به وجود آوریم که در استانها نمایشگاه های دائمی برپا شود تا آثار هنرمندان بیشتری به نمایش درآید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین درباره فارغ التحصیلان دانشگاهی حوزه صنایع دستی نیز گفت: فارغ التحصیلان این رشته ها علاقه زیادی به رشته تحصیلی خود دارند. بر خلاف برخی از دانشجویان که علاقه ای به رشته تحصیلی شان ندارند باید از این اشتیاق آنها استفاده کرد. شور و شوق آنها ما را ملزم می کند که برای اشتغال این افراد اقدامات اساسی انجام دهیم. در صحبت های ابتدایی ام با مسئولان مختلف به این نتیجه رسیدیم که می توان زمینه های ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان مرتبط با حوزه صنایع دستی بخصوص بانوان را ایجاد کرد.

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از صنایع دستی بانوان کارآفرین برپا شده همچنین انجمن های دوستی ایران، افغانستان، ژاپن، فلسطین نیز آثاری از صنایع دستی هنرمندان خود را به نمایش گذاشته اند، منتها بازدید برای همه عموم مردم در این نمایشگاه به دلیل برپایی آن در ساختمان ارگ آزادی امکان پذیر نیست.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور درباره این موضوع اعلام کرد: نامه ای به روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی می‌نویسیم تا مردم برای بازدید از این نمایشگاه و رفت و آمد به سازمان مشکلی نداشته باشند.