قم - خبرگزاری مهر: عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لازم است در استان قم شورای هنری پایه گذاری شود و در آن بودجه های مورد نیاز تخصیص یافته و وظایف و انتظارات از هنرمندان ذکر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی خبری در مراسم تجلیل از عوامل نمایش فرجام سفر طولانی طوبا شامگاه سه شنبه با حضور حجت الاسلام بنایی معاون استاندار قم، فرماندار و جمعی از هنرمندان به همت حوزه هنری استان قم و با همکاری بنیاد قم پژوهی در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد، اظهار داشت: لازم است در استان قم شورای هنری پایه گذاری شود و در آن بودجه های مورد نیاز تخصیص یافته و وظایف و انتظارات از هنرمندان ذکر شود.

وی ادامه داد: با راه اندازی شورای هنر استان قم هنرمندان نتیجه بهتری می‌گیرند و این عمل الگویی برای استان‌های دیگر می‌شود و بنیاد قم پژوهی می‌تواند این عمل را ثمر برساند.

گسستگی امکانات در قم از بین برود

عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که امکانات در قم زیاد است، افزود: نیاز است نهادهای فرهنگی، هنری و آموزش استان همدیگر را یاری کنند تا گسستگی امکانات در قم از بین برود.

گسترش هنر در حوزه علمیه

خبری اضافه کرد: امروز حتی در حوزه علمیه جایگاه هنر بسیار گسترده شده و برگزاری جشنواره هنر آسمانی و فعالیت‌های هنری مدرسه هنر اسلامی، جامعه المصطفی و صدا و سیما بسیار قابل تقدیر است.

عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: یکی از ویژگی‌های قم پژوهی، جریان خودجوش آن است که توانسته جریان سازی کرده و برای استان‌های دیگر الگو باشد و قم پژوهی می‌تواند یک پایگاه باشد.

وی عنوان کرد: پاتق‌ها افزایش یابد زیرا در آن محفل‌ها به آسانی صحبت می‌شود و پاسخ‌ها هم منطقی است و نباید آن را از دست داد.

عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: سوالاتی همچون آیا قم تئاتر دارد؟ قم چه جایگاهی در کشور دارد؟ آیا قم بازیگر، نویسنده و کارگردان دارد؟ هنگامی که در پژوهش عنوان می‌شوند به آسانی نمی‌توان آنها را پاسخ داد، در استان قم مظلومیتی در هنر تئاتر آن دیده می‌شود که به راحتی نمی‌توانیم آنها را پاسخ دهیم.

جایگاه هنری قم ناشناخته مانده

وی بیان کرد: این که قم چه جایگاهی در ایران دارد، برای قمی ها و اهالی تئاتر و برخی مسئولان در قم ناشناخته است و حتی هنرمندانی که مسئول فرهنگی در قم بودند نتوانستند کاری انجام دهند و بنیاد قم پژوهی می تواند این کار را انجام دهد.

عضو کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که قم در هنرهای دیگر از تئاتر نیز موفق بوده عنوان کرد: بیش از 100 نفر در حوزه کارشناسی و کارشناسی ارشد در قم فارغ التحصیل شده اند و در هیچ جای ایران تا این اندازه در بخش هنر تئاتر تحصیل کرده وجود ندارد و این یک سرمایه اجتماعی و فرهنگی و هنری در قم است.

مظلومیت هنرمندان قمی

وی تصریح کرد: هنرمندان قمی بیشتر در خارج از این شهر مطرح هستند و در قم مظلوم واقع شدند و دلیل این امر چیست؟

خبری ابراز داشت: این که تا چه اندازه امکانات و چه سالنی در تمام طول سال در اختیار آنها گذاشته شده سوالاتی است که از بنیاد قم پژوهی می‌خواهیم پیگیر آن باشد.