مشهد - خبرگزاری مهر: کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هشدار می دهند که استفاده از لوازم آرایشی به صورت مداوم توسط دختران جوان که حاوی سرب و جیوه نیز هست صدمات جبران ناپذیری به سلامت پوست و مو وارد کرده و باعث عفونت های چشمی در آنان می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی دختران جوان در مشهد به امید زیبایی اقدام به خرید انواع لوازم آرایشی می‌کنند که وجود آلودگی های سرب و جیوه در مواد آرایشی و بهداشتی غیرمجاز ثابت شده و این زیبایی‌های اولیه در درازمدت رنگ واقعیت به خود نمی‌گیرند و صدمات جبران ناپذیری به مصرف‌کنندگان وارد می کند.

لوازم آرایشی و آلودگی به سرب و جیوه

کارشناس آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: مواد اولیه و شرایط تولید لوازم آرایشی می‌تواند سبب آلودگی آنها به سرب و جیوه شود.

محمد پروین می‌گوید: استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی غیرمجاز در دراز مدت می تواند علتی برای بروز عفونتهای چشمی ، کهیر و زخم‌های پوستی، التهاب و ریزش مو شود.

وی تاکید می کند: ایران یکی از کشورهای پر مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی است و در این میان جوانان بیشترین مصرف را دارند.

وی توضیح می‌دهد: در شرایط مناسب و سالم‌ترین مواد آرایشی که از مبادی مجاز وارد کشور شوند هم حاوی مواد شیمیایی هستند که دراز مدت از این محصولات ضایعات پوستی را به همراه دارد.

آرایشگاه‌های زنانه عمده ترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی هستند

کارشناس آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین یادآور می‌شود: آرایشگاههای زنانه عمده‌ترین مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی هستند و دراین مکانها مداخلات درمانی، فروش لوزام آرایشی و بهداشتی نیز صورت می‌گیرد.

به گفته وی همکاری رسانه‌ها و اطلاع رسانی می‌تواند نقش موثری در آگاه سازی مردم و کاهش مصرف لوازم آرایشی ایفا کند.

وی همچنین به مصرف‌کنندگان این لوازم آرایشی توصیه کرد: در هنگامخرید توجه کنند برچسب فارسی شامل مشخصات شرکت سازنده و وارد کننده، شماره سریال 12 رقمی، هه برچسب هلوگرام از مشخصات لوازم آرایشی و بهداشتی مجاز است.

بهترین لوازم آرایشی از نظر برند هم درصدی واکنش های حساسیتی ایجاد می‌کنند

همچنین عضو مرکز تحقیقات پوست و سالک دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص می‌گوید: استفاده از برخی لوازم آرایشی حتی لوازم استاندارد عوارض جانبی زیاد و التهابات پوستی را به همراه دارد.

مهناز بنی‌هاشمی تاکید می کند: بهترین لوازم آرایشی از نظر برند هم درصدی واکنش‌های حساسیتی ایجاد می‌کنند که گاه این واکنش‌ها اصلا شناخته نمی‌شوند.

به گفته وی همه کارخانه‌ها، تمام مواد اولیه استفاده شده در ساخت لوازم آرایشی را روی محصولات درج نمی کنند.

این متخصص تصریح می‌کند: هر التهابی که در پوست ایجاد شود به تبع عوارضي دارد و ایجاد لک های پوستی یکی از این موارد التهاب است.

وی ادامه می‌دهد: افرادی که خودسرانه از کرم های لایه بردار استفاده می کنند، آگاه باشند که مواد شیمیایی و لایه برداری بر روی برخی پوست ها گاه ایجاد التهاب شدید می کند.

عوارض تخریبی برخی کرم‌های لایه‌بردار

بنی هاشمی یادآور می‌شود: برخی داروها و کرم‌های لایه بردار نیاز به نسخه و تجویز متخصص دارند،چراکه گاه کرم‌های لایه برداری موجب سوختگی شیمیایی می‌شود و می توانند عوارض تخریبی بصورت دایم و ماندگار روی پوست داشته باشند.

راه های داشتن پوست سالم و شاداب

این متخصص پوست و مو توصیه می کند: تغذیه صحیح در پوست سالم تأثیرگذار است و همه گروه های غذایی بویژه سبزی ها و میوه ها باید استفاده شوند.

وی می‌افزاید: عوامل محیطی نیز بر پوست موثرند و توصیه می شود افراد از در معرض بودن نورآفتاب و مکان‌های آلوده خودداری کنند.

تاکنون بیش از هفت هزار بازدید از اماکن آرایشی استان صورت گرفته و گسترش اطلاع رسانی‌های عمومی، برگزاری دوره‌های آموزشی، بازدید از دارو خانه ها، برگزاری کارگاه در خصوص کالاهای آرایشی بدون برچسب و اطلاع رسانی از طریق پیامک و اطلاعیه از جمله برنامه هایی است که دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای جلوگیری از گرفتار شدن دختران و بانوان جوان در دام مداخله گران سلامت انجام می دهد.

.................................

گزارش : زهره رنگ آمیز