مشهد - خبرگزاری مهر: با اعلام وضعیت اضطرار هوای امروز مشهد با شاخص113 از سوی ادراه کل محیط زیست خراسان رضوی، کارشناسان بهداشت هوا از شهروندان در معرض هوای آلوده خواستند تا بدون ماسک در خیابان حاضر نشوند.

به گزارش خبرنگار مهر،  شاخص های آلودگی هوا نشان دهنده قرارگرفتن هوای مشهد در وضعیت هشدار است و  البته فرهنگ سازی رسانه ها و اطلاع رسانی به شهروندان در استفاده نکردن از خودروهای تک سرنشین حرف اول را در کاهش آلودگی هوای مشهد در این روزها می زند.

گشت های بازرسی محیط زیست شبانه روز فعالند

محمد حسین قادری در گفتگو با خبرنگار مهراظهار کرد: آلودگی هوای کلانشهر مشهد و رسیدن آن به مرز بسیار ناسالم به دلایل متعددی از جمله کاهش بارندگی ها و شروع ماه پایانی سال و افزایش حضور شهروندان با خودروهای تک سرنشین در سطح شهر است.

وی یادآور شد: گشت های بازرسی اداره محیط زیست خراسان رضوی به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند.

به گفته قادری تغییر سوخت نیروگاه توس ، تعطیلی واحدهای صنفی آلاینده، تقویت حمل و نقل عمومی، خاموش‌کردن اتوبوس‌ها در توقفگاه‌های شبانه، حذف اتوبوس‌های دودزا از ناوگان و تعطیلی تمام پروژه‌های عمرانی از مصوبات کارگروه اضطراری هواست که پیگیری می شود.

 معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: در شهر مشهد کاهش سفرهای غیرضروری درون‌شهری، عدم تردد خودروهای تک‌سرنشین و استفاده از وسائل نقلیه عمومی می تواند در کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

هشدار کارشناسان بهداشت هوا / از تردد غیر ضروری در هوای آلوده خودداری کنید

همچنین کارشناسان بهداشت هوا، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به شهروندان به ويژه گروههاي در معرض آسيب از جمله بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، كودكان ، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان توصیه کردند از تردد غیر ضروری در هوای آلوده خودداری کنند .

افرادی كه دچار بیماری زمینه ای تنفسی هستند در روزهایی كه غلظت آلاینده ذرات معلق بیش از حد استاندارد زیست محیطی است، امکان دارد دچار مشكل حاد تنفسی شوند  و باید برای جلوگیری از این عارضه از حضور در اماكن عمومی خودداری كنند.

كودكان نیز به دلیل اینكه ساختار دستگاه تنفسی آنان بطور كامل تكامل نیافته در مواجهه با هوای آلوده بویژه با غلظت بالای ذرات معلق دچار مشكل تنفسی می شوند.

ورزشكاران باید از فعالیت های ورزشی در روزهای آلوده خودداری کنند زیرا با افزایش حركت، بدن به اكسیژن بیشتری نیاز دارد و تنفس در هوای آلوده علاوه بر انباشت ذرات معلق در ریه ، روند اكسیژن رسانی كافی در خون و بافت ها را نیز مختل می كند.

همچنين کارشناسان به افرادی که بیشترین زمان مواجهه با آلودگی هوا را دارند از جمله نيروي انتظامي و پليس راهور ، کارکنان پايگاههاي اورژانس ، هلال احمر ، کارکنان شهرداري ها و خدمات شهري و همچنين کودکان و افراد سالخورده توصیه کردند از وسايل حفاظت تنفسي یعنی ماسک مورد تاييد وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی استفاده کنند.

گفتنی است، در حالی که کارخانه ها، واحدهای صنعتی، تاکسی های فرسوده،خودروهای سنگین، اتوبوس ها، واحدهای تجاری و .. از عوامل تولید آلاینده محسوب می شوند اما کارشناسان محیط زیست خراسان رضوی معتقدند این شهروندان هستند که با رانندگی های تک نفره سهم بزرگ را در تیرگی آسمان این شهر دارند.

...................

گزارش: زهره رنگ آمیز