رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس گفت: سهم و بودجه سلامت كشور بايد به ميزان واقعي تعيين و به كيفيت آموزش پزشكي كشور توجه شود و در مورد مشكلات موجود نبايد صورت مسئله را پاك كرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، دكتر اميدوار رضايي در مراسم توديع دكترمسعود پزشكيان وزير سابق بهداشت و درمان كشور افزود: وزير بهداشت سابق از شاخص كمي در خصوص رسيدن به عدالت در سلامت را از 88 به 135 شاخص رساند.

وي افزود:  يكي از شاخص هايي كه در اين مورد به جا مانده بود شاخص سهم مردم از هزينه سلامت بود كه تا چندي پيش اين ميزان بيش از 60 درصد در برنامه توسعه تعيين شده بود كه با كمك دكتر پزشكيان اين ميزان حداكثر به 30 درصد كاهش يافت و دولت مكلف شد كه در اين مورد برنامه ها و لوايحي را در تعيين كرده و به اين امر توجه ويژه كند.

رضايي گفت: سهم هزينه سلامت از كل توليد ناخالص ملي كه 5/5 درصد بود كه از اولويت هاي سلامت است كه بايد به بيش از 7 تا 5/7 درصد افزايش يابد تا بتوانيم با شعار عدالت محوري را در زمينه حفظ سلامتي جامعه قدم برداريم.

وي ادامه داد: با وجود اينكه زمان تعيين بودجه سال 84 سرانه در نظر گرفته شده براي بهداشت بسيار كم بود، دكتر پزشكيان عليرغم مخالفت هاي دولت به علت اهميت دادن به سلامت و مظلوميت پرسنل بخش درمان اين ميازن به بيش از 52 درصد افزايش يافت.

وزير اسبق بهداشت نيز اين مراسم  گفت: امروزه در دنيا به اين نتيجه رسيده اند كه عوامل اجتماعي عوامل بازدارنده سلامت هستند كه به زودي در زمينه اصلاح اين امر كشورهاي الگو معرفي مي شوند.

دكتر عليرضا مرندي افزود: اميد به زندگي در كشورهاي مختلف در رده هاي سني متفاوت است و اختلاف وجود دارد به طوريكه اميد به زندگي در ژاپن 9/81 و دركشورهاي ديگر 34 سال است درحاليكه اختلاف اميد به زندگي در سطوح فقير و غني در آمريكا 20 سال اعلام شده است.

وي گفت : آموزش پزشكي نبايد از سيستم بهداشت جدا باشد و ايران نيز در اين زمنيه الگوي مناسبي براي ساير كشورهاست و همچنين آموزش پزشكي 15 دانشگاه آمريكا در سيستم بهداشتي و درماني آن ادغام شده است.