تصمیم وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تولید هواپیماهای عمود پرواز جدید و جایگزین کردن آنها با بالگردهای فعلی جدی است به طوری که طرح کاهش بودجه شامل این طرح نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پنتاگون متعهد به طراحی و تولید هواپیماهایی است که جایگزین هزاران بالگردی خواهد شد که هم اکنون در ارتش آمریکا مورد استفاده هستند.

هر چند طرح ساخت هواپیماهای عمود پرواز در مراحل ابتدایی است، اما مقامات وزارت دفاع آمریکا درصدد هستند تا به هر نحو ممکن این پروژه را اجرایی کنند. البته در حالی حاضر هواپیماهای اوسپری که در ارتش آمریکا مورد استفاده هستند قابلیت پرواز عمودی را دارند، اما واشنگتن قصد ساخت نوع دیگری از این هواپیماها را دارد.

از سوی دیگر جنگنده های اف 35 که همچنان در حال ساخت هستند نیز این قابلیت را دارند، اما طولانی شدن روند ساخت این جنگنده ها و احتمال شکست کلی پروژه آن سبب شده تا پنتاگون به فکر ساخت نوع جدیدی از این هواپیماهای عمود پرواز باشد.

تصمیم پنتاگون برای ساخت این نوع از هواپیماها به حدی جدی است که اعلام شده طرح کاهش بودجه وزارت دفاع آمریکا شامل این پروژه نخواهد شد.

"دان بایلی" از خلبانان سابق بالگردهای آپاچی که هم اکنون مسئول پروژه هواپیماهای بدون سرنشین در پنتاگون است نیز تاکید کرد که با وجود آنکه اغلب طرح های پنتاگون مشمول کاهش بودجه شده اند اما این طرح بدون تغییر بودجه به کار خود ادامه می دهد و از لحاظ علمی و فناوری های مربوطه از آن حمایت کامل می شود.

به گفته کارشناسان، ساخت هواپیماهای عمود پرواز جدید هزینه ای بالغ بر 100 میلیارد دلار خواهد داشت و این در حالی است که پنتاگون مجبور است تا 10 سال آینده بودجه خود را به طور مرتب کاهش بدهد. بودجه پنتاگون در بخش علوم و فناوری از سال 2011 تا 2019 میلادی 354 میلیون دلار است.

دلیل گرایش به ساخت هواپیمای عمود پرواز

یکی از نقاط بسیار حساس و هدفهای مهم در جنگهای امروزی ،فرودگاهها هستند. در این مورد باندها بسیار آسیب پذیر و حفاظت از آنها هم بسیار مشکل است . برای مثال برخورد یک بمب به باند و ایجاد یک حفره کوچک آن  را تا چند ساعت غیر قابل استفاده می کند و در واقع با بمباران یک فرودگاه می توان پایگاهی را فلج کرد.

علاوه بر آن لزوم استفاده از باند تمرکز هواپیماها را در یک محل الزامی می کند و این خود آسیب پذیری را بیشتر می کند برای مثال ابتدای جنگ 1967 مصر و اسرائیل در یک حمله غافل کننده توسط رژیم صهیونیستی تمام فرودگاههای مصر که در دسترس بود به شدت بمباران و نیروی هوایی مصر عملا فلج شد و نتوانست از هواپیماهای خود استفاده کند و در نتیجه جنگ به سود صهیونیستها پایان یافت.

هواپیماهای عمود پرواز به باند نیاز ندارند بنابراین می توان آنها را در دسته های کوچک در نقاط مختلفی که هیچ گونه شباهتی به فرودگاه نداشته باشد مستقر کرد. نکته دیگری که در این مورد می توان به آن اشاره کرد آنکه این نوع از هواپیماها مشکل هواپیماهای موجود در فرود آمدن بر روی ناو های هواپیمابر را ندارند.