ایلام – خبرگزاری مهر: وجود 60 امامزاده در استان ایلام باعث شده بخش عظیمی از گردشگران و مسافران به این منطقه سفر کنند و در این بین امامزاده علی صالح(ع) در منطقه صالح آباد به عنوان قطب فرهنگی و معنوی استان از جایگاه بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، هرجای استان ایلام قدم بگذاری بوی معنویت و عشق به اهل بیت به مشام می رسد و وجود امامزاده های متعدد به استان رنگ و بوی خاصی بخشیده است.

بسیاری از امامزاده های سطح استان ایلام که در کنار کوه ها و طبیعت استان ایلام قرار گرفته اند، فرصتی برای سیاحت و زیارت فراهم کرده اند.

مردم یک دست شیعه استان ایلام از دیرباز تاکنون ارادات خاصی به اهل بیت داشته اند و هم اکنون نیز امامزاده ها جایگاه خاصی نزد مردم دارند و در بیشتر کارها به آنها پناه می برند.

بدون شک وجود امامزاده ها در مناطق استان ایلام مایه برکت است و با توسعه زیرساختهای لازم جهت دسترسی به این امامزاده ها می توان گردشگر زیادی را به استان جذب کرد.

استان ایلام، جای گرفته در غربی ترین نقطه ایران زمین، تنها استانی مرزی است که تمامي مردمانش شیعه مذهب هستند و به همین جهت می توان در این استان بسیار امامزاده و بقعه یافت که در نزد مردمانش بسیار مورد تکریم و احترام هستند.

امامزاده علی صالح (ع) در صالح آباد

بدون شک مهمترین امامزاده سطح استان ایلام امامزاده علی صالح (ع) است که در بخش صالح آباد از توابع شهرستان مهران قرار دارد و این امامزاده نزد مردم استان به "خاص علی" مشهور است و جایگاه بسیار ویژه ای نزد مردم استان و حتی نقاط دیگر دارد.

بسیاری از زئران عراقی که از مرز مهران وارد کشور می شوند بدون شک از این امامزاده زیارت می کنند و شهر صالح آباد به دلیل حضور امامزاده علی صالح (ع) به قطب فرهنگی و معنوی استان تبدیل شده است.

در ایام نوروز نیز حجم زیادی از گردشگران و مسافران استان ایلام از این امامزاده بازدید و زیارت می کنند و هم اکنون نیز امکانات خوبی برای پذیرایی از زائران اندیشده شده است.

بدون شک شهر صالح آباد به دلیل وجود بارگاه امامزاده علی صالح (ع) قابلیت تبدیل شدن به قطب مذهبی و فرهنگی در کشور را دارد ولی به شرط آنکه مسئولان زیرساختهای لازم را در این شهر بیشتر کنند.

آمادگی امامزاده های استان ایلام برای گردشگران و مسافران

حجت الاسلام محمد کاروند مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بقاع متبرکه این استان در ایام تعطیلات نوروز میزبان زائران و گردشگران فراوانی از سراسر استان و سایر استانهای همجوار است و باید رفاه حال آنان به طور کامل فراهم شود.

وی بیان داشت: 62  بقعه متبرکه و امامزاده در استان ایلام وجود دارد که معنویت خاصی به استان ایلام بخشیده است و امامزاده ها به عنوان مراکز مهم دینی در هر منطقه از جایگاه خاص و ویژه ای برخوردار بوده و از ادوار گذشته تاکنون همواره مورد توجه مردم قرار داشته و نقش مهمی در تقویت روحیه معنوی مردم دارند.

وی تصریح کرد: امسال 10 میلیارد ریال برای توسعه امامزاده ها و بقاع متبرکه استان اختصاص یافته است و در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی عملیات عمرانی به صورت گسترده در بقاع متبرکه شروع شده است.

وی بیان داشت: امام زاده علی صالح (ع) با حجم زیاد زائران و گردشگران به عنوان شاخص ترین بقعه متبرکه این استان با 40 زائرسرا، هشت هزار مترمربع پارکینگ، پارک کودک به گستره 300 مترمربع، 40 چشمه سرویس بهداشتی، آبخوری و وضو خانه به صورت 100 درصد پذیرای زائران در ایام تعطیلات نوروزی خواهد بود.

جایگاه ویژه امامزاده علی صالح نزد مردم استان

این مسئول با اشاره به اینکه امامزاده علی صالح (ع) از جایگاه ویژه‌ای در بین مردم منطقه غرب کشور برخوردار است، اضافه کرد: شهر صالح آباد از قطب‌های فرهنگی استان ایلام به شمار می‌رود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام گفت: امامزاده علی صالح (ع) در این استان مانند نگین درخشانی می‌درخشد  و اینمامزاده در قرن دوم هجری متولد شده و کنیه امامزاده ابوالحسن است.

این مسئول بیان داشت: امامزاده علی صالح (ع) در بخش صالح آباد در 40 كیلومتری جنوب شهر ایلام و 45كیلومتری غرب شهرستان مهران واقع شده است و در حال حاضر بقعه متبركه امامزاده علی صالح(ع) به‌عنوان قطب فرهنگی اين استان به محل تردد زوار عتبات عاليات تبدیل شده و نقش مهمی در توسعه گردشگری مذهبی استان ایلام دارد.

وی تصریح کرد: این اداره کل در تلاش  است تا با فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم در بقاع متبرکه و امام زادگان این استان خدماتی در خور شان و مطلوب زائران و گردشگران به این اماکن مقدس ارائه دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام از تشکیل ستاد طرح آرامش بهاری در اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان خبر داد و گفت: این ستاد در راستای اجرای طرح آرامش بهاری در سطح بفاع متبرکه و امام زادگان این استان تشکیل شده است.

وی افزود: طرح مذکور در سطح 17 بقعه متبرکه این استان از جمله بقاع امام زادگان علی صالح(ع)، سیدحسن(ع)، سیدسیف الدین(ع)، سیدعبدالله (ع)، سیدصلاح الدین(ع)، ابراهیم قتال(ع)، سیدعباس(ع)، ابراهیم (ع) بردی، سیدناصرالدین(ع)، حاج بختیار(ع) چوار، سیدمحمد(ع) چمن، ابوچماقین(ع)، سیداکبر(ع) دهلران برگزار می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ایلام اضافه کرد: طرح آرامش بهاری از 28 اسفند سال جاری تا 15 فروردین سال آینده به صورت عمومی در سطح بقاع و امام زادگانی که ظرفیت اجرای این طرح را داشته باشند و خیمه های معرفت نیز در 10 بقعه شاخص این استان اجرا می شود.

وی تصریح کرد: برپایی غرفه های کودک، مشاوره، پرسش و پاسخ مذهبی، حجاب و عفاف، تبلیغ و تروج فرهنگ وقف، مسابقات فرهنگی و اهدای جوایز از جمله برنامه های اجرایی در خیمه های معرفت خواهد بود.

حجت الاسلام محمد کاروند اظهار داشت: این طرح با هدف تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، تقویت باورهای دینی، مذهبی و ارتقای سطح فکری  و فرهنگی زائران، تبلیغ و ترویج سنت های اصیل اسلامی و خدمت رسانی مطلوب، ایجاد رضایت و علاقه مندی در زائران و گردشگران نوروزی اجرا می شود.