نهاوند - خبرگزاری مهر: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: به منظور بهبود وضعیت مراتع و تولید علوفه دو هزارو 200 هکتار از مراتع نهاوند کپه کاری شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ده پهلوان ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه شهرستان نهاوند در اداره منابع طبیعی اظهار داشت: شهرستان نهاوند دارای 93 هزار و 581 هزار متر مربع مرتع درجه یک، دو و سه است که در مجموع شش هزار و 845 تن علوفه در سال تولید می کنند.

ده پهلوان گفت: تاکنون 86 فقره طرح مرتع داری در نهاوند انجام شده است که 75 طرح آن واگذار شده است.

وی افزود: در 10 سال اخیر برای بهبود وضعیت مرتع و تولید علوفه و افزایش راندمان مرتع های نهاوند، دو هزار و 200 هکتار از مراتع نهاوند کپه کاری شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند عنوان کرد: برای جلوگیری از ورود زود هنگام دام عشایر در فصل بهار سال آینده طرح مدیریت چرای دامها در مراتع نهاوند اجرا می شود.

علی ده پهلوان بیان داشت: طرح مذکور با فعالیت و نظارت دو اکیپ ثابت در ورودی شهر نهاوند از طرف کرمانشاه، گردنه گاماسیاب و روستای بره فراخ و کنترل و نظارت سه اکیپ بازرسی سیار در گردنه های سوله، تازناب و ورازانه نهاوند از اول فرودین سال آینده اجرا می شود.

ده پهلوان با اشاره به اینکه دو اکیپ سیار نیز جهت جلوگیری از ورود دامداران روستایی در شهرستان نهاوند فعالیت می کنند افزود: دامداران عشایری تا تاریخ 15 اردیبهشت سال آینده حق استفاده از مراتع شهرستان نهاوند را ندارند و دامداران روستایی نیز 30 فروردین مجاز به استفاده از مراتع شهرستان نهاوند هستند.

وی گفت: اجرای طرح جلوگیری از ورود زود هنگام دامهای عشایری و روستایی به مراتع نهاوند دارای اثرات مطلوب و موثری در بهبود وضعیت و گرایش مراتع و افزایش پوشش گیاهی دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند افزایش تنوع حفظ گونه های باارزش و خوش خوراک، حفظ خاک و افزایش نفوذ پذیری خاک و جلوگیری از شست و شوی خاک های سطحی و کاهش رویش گیاهان مهاجم و سمی را از دیگر محاسن اجرای این طرح ذکر کرد.