قم - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: سالانه بیش از 34 هزار هکتار از اراضی کشور به صورت غیرقانونی تصرف می‌شود که بخشی از اینها توسط زمینخواران حرفه‌ای صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، خداکرم جلالی پیش از ظهر پنجشنبه در گردهمایی ائمه جماعات مساجد و ادارات و روحانیون مستقر استان قم که در اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد به نقش ارزشمند منابع طبیعی در زندگی بشر اشاره کرد و از روحانیون و ائمه جماعات خواست با توجه به نفوذی که در بین مردم دارند پیرامون فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اهتمام داشته باشند.

وی گفت: امروزه به خاطر بهره برداری ‌های بی‌رویه از منابع طبیعی چالش‌هایی در جهان به وجود آمده که به سادگی نمی‌توان از آن خارج شد.

وی تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین، کاهش آب شیرین، بیابانی شدن زمین، کاهش تنوع زیستی، آلودگی های آب و خاک و هوا، بیماری‌ها و... را از جمله این چالش‌ها دانست که از بهره برداری نامتوازن و نامتعادل از منابع زیستی و طبیعی نشأت گرفته است.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در قرن بیستم جمعیت جهان چهار برابر شده ولی مصرف آب 9 برابر، انرژی 15 برابر و تولید گازهای کربنیک 17 برابر رشد داشته است.

وی دلیل به وجود آمدن چالش‌های عمده مثل خشک شدن دریاچه ارومیه، خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها، بیلان منفی آبهای زیرزمینی که به 10 میلیارد متر مکعب رسیده و... را بهره برداری‌ها نامتوازن دانست که بر اساس اصول علمی و قانون‌بندی‌های الهی انجام نشده است.

جلالی اضافه کرد: سالانه 43 میلیارد مترمکعب آب وارد سفره‌های زیرزمینی می‌شود و حدود 53 میلیارد متر مکعب به وسیله چاه‌های آب برداشته می‌شود و آب‌های زیرزمینی را به سمت شور و غلیایی‌شدن برده است و اگر همین روند ادامه پیدا کند بسیاری از دشت‌های حاصلخیز ما از بین می‌رود.

از بین رفتن 50 درصد زمینهای زراعی قم در 10 سال آینده

وی با اشاره به دیدارش با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: آقای سیار می‌گفت اگر شرایط آب و هوایی به همین صورت ادامه داشته باشد تا 10 سال آینده 50 درصد زمین‌های زراعی استان از بین می‌رود و این خسارت بسیار سنگینی است که به مراتب بزرگ‌تر از خشک شدن دریاچه ارومیه است.

جلالی تاکید کرد: بهره برداری متناسب از این امکانات ومنابع خدادادی وظیفه‌ای است که مردم باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند.

وی با تشریح بخشی از بی‌توجهی به جنگل‌ها و مراتع در کشور گفت: خداوند دو نوع سد طبیعی به ما معرفی کرده که یکی بالای کوه‌ها است که برف را نگه می‌دارد و به تدریج آب می‌شود و مورد استفاده قرار می گیرد؛ دیگری سفره‌های زیرزمینی است که اگر آب، میلیاردها سال در آنجا بماند دچار آلودگی نمی‌شود.

تخریب 600 سد بزرگ

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: الان دانش بشری به جایی رسیده که بسیاری از سدسازی‌ها و دخالت‌هایی که در طبیعت می‌کنند نارواست و بر اساس آمارهایی که وجود دارد بیش از 600 سد بزرگ را در غرب و شرق تخریب کردند، به دلیل اینکه اکوسیستم را بهم زده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: زمینی که فاقد پوشش گیاهی باشد 40 برابر بیشتر از زمین فاقد پوشش گیاهی می‌تواند آب را جذب کند و مانع از وقوع سیل شود.

به گفته جلالی، بعد از اجرایی شدن مرحله اول هدفمندی بنزین، مصرف سوخت هیزمی به شدت بالا رفته و از 5 میلیون متر مکعب به 8 میلیون مترمکعب رسیده که رشد 60 درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: مصرف سوخت بوته‌ای هم از 300 هزار تن به 600 هزار تن افزایش یافته است.

جلالی تاکید کرد: سالانه بیش از 34 هزار هکتار تصرفات غیرقانونی در کشور داریم که بخشی از اینها توسط زمینخواران حرفه‌ای صورت می‌گیرد که باید به شدت با آنها برخورد کرد اما برخی‌ از متصرفان، روستائیان هستند که از روی بی‌اطلاعی و یا فقر و بیکاری، این زمین‌ها را تصرف می‌کنند.

وی با ذکر جملاتی از رهبر معظم انقلاب پیرامون ضرورت حفظ منابع طبیعی اظهار کرد: روحانیون می‌توانند بهترین یاری گر ما در حفظ منابع طبیعی هستند.

جلالی گفت: مردم اگر با دیدگاه عقیدتی و مذهبی در این مسئله ورود پیدا کنند می‌توان حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را با آرامش بیشتری پیگیری کرد.