دکتر حسین باهر، استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی در مورد اینکه ریشه حسادت و چشم و هم چشمی در وجود انسان به چه عاملی بر می گردد، به خبرنگار مهر گفت: ریشه های حسادت وراثت است و محیط، پدر و مادرهای حسود و رقابتهای غیر عادلانه است.
وی درمورد اینکه عواقب حسادت و چشم و همچشمی در سطح فردی و خانوادگی و اجتماعی چیست اظهارداشت: حسادت در سطوح فردی ایجاد خودخوری در حسود و دیگرآزاری سایرین می شود و امری خانمان برانداز است.
این استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی در مورد اینکه قرآن و روایات چه نگاهی به حسادت و چشم و هم چشمی دارند هم بیان کرد: قرآن پیامبر خود را از حسودان بهنگام حسادت (حاسدٍ اذا حسد) بخود پناه می دهد.(قلة الجسد من کثرة الحسد).
این رفتارشناس در مورد اینکه چرا حسادت یکی از بدترین رذیله اخلاقی است هم یادآورشد: زیرا حسادت حسود را بالا نمی برد ولی محسود را پائین می کشاند.
استاد جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی در مورد اینکه راهکارهای رهایی از حسادت و چشم و هم چشمی چیست عنوان کرد: راه مقابله با حسادت، به زبان پیامبر اکرم(ص)، همانا تواضع و کار خیر کردن صاحبان نعمت است کل ذینعمةٍ محسود الا المتواضع.
این استاد دانشگاه در مورد اینکه حسادت در فضای سیاسی چه آثاری می تواند داشته باشد گفت: در فضای سیاسی، مانند هر فضای دیگری حسادت مخرب است و موجب تضعیف بنیه مملکتی می گردد. قرآن می فرماید ولا تنازعو فتفشلوا و تذهب ریحکم. یعنی(ای امیرالمؤمنین): با هم منازعه(و از جمله محاسده) نورزید زیرا توانتان تحلیل می رود و ازهم می پاشید. در روایات هم داریم: الحسود لایسود(یعنی: حسود هرگز نیاسود).