مشهد - خبرگزاري مهر: دبير همايش طب الرضا(ع) با اشاره به ايده تاسيس بيمارستان طب سنتي تاكيد كرد: بيمه ها داروهاي گياهي را تحت پوشش بگيرند.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد ثاقبي عصر دو شنبه در نشست خبري همايش طب الرضا در دانشكده طب سنتي مشهد اظهار كرد: در آلمان مدافعان طب سنتي شركتهاي بيمه هستند و بيمه ها به اين نتيجه رسيده اند كه اگر اين طب فعال شود جلوي شيوع بسياري از بيماري ها را مي گيرد.

وي با بيان اينكه با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران انتظار جامعه پزشكي اين بود كه نگاه جامع و گسترده اي به طب اسلامي شود ادامه داد: هدف طب سنتي ارائه مفاهيم ارزشمند اسلام و سبك زندگي اسلامي به معني روش صحيح زندگي به آحاد جامعه است.

دبير علمي همايش طب الرضا با تاكيد بر اينكه كشورايران پيشرو در علم طب در جهان محسوب مي شود افزود: همانطور كه ايران طلايه دار انقلاب فكري انقلابي در جهان است سردمدار طب نيز هست.

وي در بيان تاريخچه اي از طب گفت:  در اوايل انقلاب بعضي از دلسوزان اين طب فعاليتهاي را در اين زمينه شروع كردند كه با مراجعه به متون طبي و متون روايات توانستند مفاهيم ارزشمند طب را در روايات شناسايي كنند.

پيامبراسلام(ص) علم طب را در كنارعلم دين قرار مي دهد

ثاقبي به وجود 20 هزار حديث در رابطه با علم الابدان اشاره كرد و گفت: ويژگي كلام نوراني پيامبر(ص) اين انگيزه را در ما ايجاد كرد كه دنبال اين علم باشيم.

دبيرعلمي همايش طب الرضا ادامه داد: پيامبراسلام(ص) علم طب را در كنارعلم دين قرارمي دهد.

وي اشاره كرد: علمي كه مي خواهد در كنارعلم دين قرار بگيرد بايد علمي باشد كه برگرفته از منابع وحي باشد و با اين مباحث طب اسلامي شروع شد.

متخصص طب سنتي گفت: حضرت آدم وقتي به زمين آمد با دوبال علم طب وعلم نجوم آمد كه بتواند در اين زمين زندگي كند و مراقبت كند كه بيمار نشود و راهها را تشخيص دهد.

وي تاكيد كرد: همه پيامبران نسبت به علم طب نكاتي ارزنده بيان كرده اند و اين روش تا زمان اسلام كه طب نبي مطرح شد ادامه يافت.

دبير علمي همايش طب الرضا گفت: طب علوي، طب الصادق، طب الرضا در راستاي يك حقيقت مطرح شدند.

ثاقبي تاكيد كرد: در دولت يازدهم مجوز دانشگاههاي طب سنتي نقض نشده است و تنها اين مطرح است كه تاسيس دانشگاه جديد طب سنتي نداشته باشيم.

وي ادامه داد: اين ممانعت از تاسيس داانشگاهاي جديد به اين دليل است كه  در دوره قبل تعداد زيادي دانشگاه تاسيس شد كه محتوا نداشتند و در شهري با وجود يك عضو هيات علمي يك دانشكده تاسيس مي شد.

فعاليت دانشكده هاي طب سنتي كه جذب دانشجو نداشتند فعلا متوقف شد

دبيرعلمي همايش طب الرضا بيان كرد: دانشكده هاي كه جذب دانشجو نداشتند فعلا متوقف شد تا زماني كه اعضاي هيات علمي را جذب كنند و سپس دانشكده فعاليتش را آغاز كند.

وي با اشراه به اينكه پيچيد گي بدن انسان سبب ايجاد روشهاي مختلف درمان است گفت:‌طب كلاسيك طب مولكولي است و طب سنتي انسان را با سنتهاي حاكم بر هستي درمان مي كند.

ثاقبي به غير فعال شدن طب سنتي در جهان اشاره و توضيح داد:  300 سال اخير  طب سنتي با حمله هاي كه به آن شده به گوشه اي رانده شد و اين عدم استقبال از طب سنتي از اروپا  شروع شد و به ايران هم رسيد.

طب سنتي طب كل نگر است

وي با اشاره به ديدگاه يكي از دانشمندان غربي گفت: جامعه پزشكي با نفوذ بر اجزاي بسيار كوچك سلولها انسان را در كليتش فراموش كرد.

دبيرعلمي همايش طب الرضا تاكيد كرد: طب سنتي طب كل نگر است.

ثاقبي در خصوص تاثير طب سنتي بر درمان بيماريهاي گفت:‌ برخي بيماريهاي چشمي به علت اختلال در گوارش و ايجاد برخي سردردهاي ازمزاج كف پاست در حالي كه  طب كلاسيك اين بيماري ها را تشخيص نمي دهد.

وي ابراز كرد: طب اسلامي طب سنتي است، هم جزء نگر است و هم  كل نگر و انسان را  جزئي از هستي مي داند  ومعتقد است كه تمام مسائلي كه در كل هستي جريان دارد در انسان تاثير دارد و اثر متقابل بين انسان و عالم هستي است.

مسئله ما اين نيست كه همه پزشكان دوره هاي طب سنتي را ببينند

وي ادامه داد:‌ مسئله ما اين نيست كه همه پزشكان دوره هاي طب سنتي را ببينند، مسئله  ما اين است كه به صورت كلي تر به مفهوم سلامت نگاه كنيم.

دبير علمي همايش طب الرضا گفت: ‌تمام امكانات و بودجه مملكت براي طب كلاسيك است ولي براي طب سنتي بيمار بايد خودش داروي اش را بخرد.

وي اشاره كرد: در آلمان مدافعان طب سنتي شركتهاي بيمه هستند و بيمه ها به اين نتيجه رسيده اند كه اگر اين طب فعال شود جلوي بسياري از بيماريهاي را مي گيرد.

متخصص طب سنتي ابراز تاسف كرد كه دركشور ما بيماران خودشان بايد از جيب خود پول داروهاي گياهي را بپردازند.

وي در خصوص ضعف طب كلاسيك گفت: طب كلاسيك بدون در نظر گرفتن طبايع و مزاجها درمان مي كند درحالي كه اگر شما مزاج را شناسايي نكنيد موفق به درمان نمي شويد.

وي ادامه داد: در حجامت بر ميگرن گرم با طبع گرم به خوبي جواب مي دهد، ولي در طبع سرد حجامت بيمار را بدتر مي كند.

وي تاكيد كرد: در داروها نيزهمين طور است اثر داروها در طبع سرد با درمان طب گرم متفاوت است.

بايد نگاه جديدي به طب ايجاد شود

متخصص طب سنتي يادآور شد: از نظر طب سنتي يك سري داروها و تغذيه ها آمده كه در زمان حاضر طبايع فرق كرده و برخي سموم جديد افزوده شده كه در زمان زكرياي رازي نبود.

وي ادامه داد: بايد نگاه جديدي به طب ايجاد شود و از تمامي درمان ها در طب قديم، كلاسيك، اسلامي بهره برد.

دبيرهمايش طب الرضا(ع) همچنين به ايده تاسيس  بيمارستان طب سنتي اشاره كرد و گفتا: اين موضوع  فعلا در حد يك فكر و ايده محسوب مي شود.

وي به نگاه متفاوت به طب سنتي وسبك زندگي توسط مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: اين جريانات با همان نگاه شروع شد. 

ثاقبي در پاسخ به اينكه طب سنتي چه جايگاهي در اقتصاد مقاومتي دارد گفت: حجم عظيم گياهان در اين مرزو بوم  و نيزدر منطقه خراسان به اندازه تمام گياهاني است كه در اروپا وجود دارد.

فراوري گياهان دارويي و توليد دارو باعث خودكفايي در درمان نيز شود

وي به اهميت فرآوري گياهان دارويي تاكيد كرد و گفت: فراوري گياهان دارويي و توليد دارو باعث خودكفايي در درمان نيز شود.

ثاقبي تصريح كرد: صادرات داروهاي گياهي نيزمي تواند با توليد و فرآوري گياهان دارويي محقق شود.

اين متخصص طب سنتي تاكيد كرد: در مسئله درمان در تمامي ابعاد در سالم سازي و در بعد خودكفايي و عدم وابستگي داروي مي تواند موثر باشد.

وي تاكيد كرد: بهره گيري از گياهان دارويي  قطع وابستگي دارويي به خارج را به دنبال خواهد داشت.

دبير علمي همايش طب الرضا اذعان كرد: شما هم خودتان ديديد كشورهاي غربي مدتي به ما دارو ندادند و اگر قرار باشد با طب سنتي درمان كنيم ديگر نياز به داروي وارداتي نداريم.

وي به حاصلخيزي كشور اشاره كرد و گفت: گياهان داروي در همه جاي كشور ما وجود دارد و استفاده از اين طبسبب مي وشد تا ديگر تحريم هاي كشورهاي اروپايي و امريكا موثر نباشد.

متخصص طب سنتي در پايان بر ايجاد استقلال در تامين دارو و اشتغال آفريني اين طب تاكيد كرد.