مشهد - خبرگزاري مهر: سومين همايش کشوری تغذيه، رشد و تكامل نوزادان و كودكان در مشهد با حضور متخصصان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عليرضا مرندي فوق تخصص نوزادان و رئيس فرهنگستان علوم پزشكي ظهر چهارشنبه در  اين همايش دو  روزه که از سوي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد و در تالار ابن سيناي اين دانشگاه برگزار شد با بيان اينكه غرب در مورد تغذيه كودكان با شير مادر به اين نتايج مثبتي رسيده است گفت‌: غير از مسائل عاطفي و تغذيه اي، بعد اقتصادي اين امر براي آنان محرز شده است.

وي با اشاره به اينكه شير مادر در كاهش مرگ و مير نوزادان به خصوص نوزادان نارس مؤثرترين فاكتور تغذيه اي به شمار مي رود افزود:‌ كودكاني كه در 24 ساعت اول تولد با شير مادران خود تغذيه مي شوند 16درصد آمار مرگ وميرشان كاهش مي يابد.

شیوع اختلال تنفس در نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شود

اشرف محمدزاده فوق تخصص نوزادان و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد در اين ميزگرد با بيان اينكه نوزادان نارسي كه با شير خشك يا شيرهاي ديگر تغذيه مي شوند در عمل تنفس خود دچار اختلال مي شوند ادامه داد: اين نوزادان به دليل معده كوچك، احتياج به كالري، پروتئين، چربي و مينرال بيشتر حتما بايد با شير مادر تغذيه شوند.

محمدزاده با اشاره به اينكه نوزادان نارس در ارگان هاي دفعي خود از قبيل كبد و كليه دچار مشكلات عديده اي هستند افزود: اين نقيصه به وسيله سلولوئيد موجود در شير مادر برطرف مي شود.

وي اظهار كرد:‌ بيماري هايي مثل تنگي روده و عفونت هاي سيستمي كه نوزادان با آن روبرو هستند به وسيله شير مادر تا حدود زيادي بهبود مي يابد.

توجه پزشكان متخصص اطفال  بيشتر معطوف به رشد جسمي كودكان

نصرت لطفي متخصص كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اعلام اينكه 87 تركيبات شير مادر آب است گفت:‌ اين امر موجب مي شود كه نياز شديد مايعات كودكان در 48 اول تولد برطرف شود.

لطفي با بيان اينكه پزشكان متخصص اطفال ما بيشتر توجه خود را معطوف به رشد جسمي كودكان از قبيل دور سر، وزن و قد مي كنند افزود:‌ متأسفانه در اين مورد به تكامل نوزاد و كوك كمتر توجه مي شود.

وي با اشاره به آزمايش هايي كه روي 150 كودك در بخش اورولوژي بيمارستان قائم مشهد انجام شد اعلام كرد:‌ بيشتر كودكاني كه دچار سنگ مثانه شده اند كمتر از چهارماه با شير مادران خود تغذيه شده بودند.

لطفي با بيان اينكه كودكاني كه كمتر از شش ماه با شير مادران تغذيه مي شوند 87 درصد بيشتر از كودكاني كه دو سال كامل با شير مادران خود تغذيه مي شوند شانس ابتلا به سرطان را دارند اعلام كرد:‌ شير خوردن كودك از پستان مادر باعث كاهش خطر ابتلاي اين زنان، به سرطان سينه مي شود.

تغذیه با شیر خشک منجر به بروز دیابت و چاقی در کودکان می شود

محسن جعفرزاده متخصص كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد در بخشي از سخنان خود درباره چاقي كودكان و اتباط آن با شير مادر گفت:‌ كودكاني كه با شير خشك و يا شيرهايي غير از شير مادر تغذيه مي شوند بيشتر دچار چاقي و ديابت مي شوند.

جعفرزاده افزود:‌ پس از دو ماه اول منحني رشد اين دو گروه از كودكان از نظر قد و وزن به شدت متفاوت مي شود.

وي با بيان اينكه كودكاني كه حداقل 9 ماه بعد از تولد، با شير مادر تغذيه مي شوند 32 درصد كمتر به چاقي مبتلا مي شوند ادامه داد:‌ 50 تا 60 در صد كودكاني كه شير مادر مي خورند كمتر به اين عارضه مبتلا مي شوند.

جواد پريزاده متخصص كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه سلامت و تكامل رشدي و جسمي كودكان براي تمام عمر آنان بايد مد نظر باشد افزود:‌ بايد در اين زمينه تمهيداتي انديشيده شود.

وي با بيان جمله اي از ابوعلي سينا در مورد شير مادر گفت:‌ شير مادر مانند خون سفيد داراي تمام امكانات حياتي و ضد باكتري است كه سلامت كودكان را تأمين مي كند.

غلظت هورمون تيروئيد در شير مادر  10 برابر داروهای حاوی این هورمون

پريزاده با اشاره به عوامل سلولي موجود در شير مادر افزود:‌ غلظت هورمون تيروئيد در شير مادر پنج تا 10 برابر بيشتر از مقدار آن در داروهاي داراي اين هورمون هستند.

فرهاد حيدريان متخصص كودكان و استاد دانشگاه  علوم پزشكي مشهد در اين ميزگرد با بيان اينكه چاقي كودكان از عوارض جوامع در حال رشد و پيشرفته است گفت‌:‌ در مورد اين بيماري پيشگيري بيشتر از درمان مؤثر است.

حيدريان با اشاره به اينكه شير مادر مهمترين عامل جلوگيري از چاقي كودكان است افزود:‌ كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي شوند در 12 تا 18 سالگي به شكل معناداري دچار اين عارضه نمي شوند.

وي با اشاره به عواملي كه نقش غير مستقيم در چاقي كودكان دارند گفت: سن، وزن، تحصيلات و فعاليت هاي فيزيكي مادر از جمله اين عوامل هستند.

حيدريان با اعلام اينكه فاكتورهاي رفتاري مادران در هنگام تغذيه كودكان در چاقي آنان مؤثر است افزود:‌ عوامل فيزيولوژيك از قبيل ميزان قند و چربي مناسب در شير مادر باعث مي شود كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي شوند كمتر دچار چاقي شوند.

وجود امگا3 در شير مادر باعث تنظيم متابوليسم هاي مغزي و بدني کودک

وي با اشاره به اهميت شير مادر در رشد اوليه كودك به خصوص رشد مغزي آنان گفت:‌ وجود امگا3 در شير مادر باعث تنظيم متابوليسم هاي مغزي و بدني مي شود.

حيدريان با بيان اينكه احساس سيري در كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي شوند زودتر به وجود مي آيد افزود:‌ اين امر يكي از عوامل مؤثر در جلوگيري از چاقي كودكان است.

فرزانه صحافي كارشناس مسئول واحد كودكان مركز بهداشت خراسان رضوي در اين ميزگرد با اشاره به اينكه يكي از فعاليت هاي حوزه معاونت بهداشتي تشكيل گروه هاي حامي شير مادر در جامعه است گفت:‌ تغذيه در ساعات اول تولد، تغذيه كودك با شير مادر به خصوص تا شش ماه اول، عدم استفاده مادران از شيشه و پستانك و معرفي گروه هاي حامي به مادران در هنگام خروج از بيمارستان از جمله فعاليت هاي اين گروه است.

صحافي با بيان اينكه گروه هاي حامي شير مادر در جامعه از رابطين سلامت و رابطين متخصص انتخاب مي شوند گفت: هدف از تشكيل اين گروه افزايش استفاده بهينه از مشاركت هاي مردمي است.

وي با اشاره به اهميت شير مادر افزود:‌ اين گروه حمايت از مادران شيرده و ايجاد اعتماد به نفس و باور قلبي در آنان را از اولويت هاي خود مي داند.

افزايش زمان شيردهي باعث كاهش مرگ و مير در نوزادان در معرض خطر

صحافي افزود:‌ افزايش رضايتمندي در مادران و نوزادان و افزايش زمان شيردهي باعث كاهش مرگ و مير در نزد نوزادان در معرض خطر است.   

در اين همايش محورهاي تغذيه در بيماريهاي كودكان، منحني هاي رشد و تكامل در نوزادان نارس، نقش تغذيه در سلامت نوزادان و كودكان، تغذيه در مادران باردار و شيرده، تغذيه انحصاري با شير مادر، تغذيه مناسب در نوزادان نارس و تأخير در رشد و عواقب آن، مورد بررسي قرار گرفت.

همچنين در اين همايش به موضوعاتي از قبيل غربالگري اختلالات متابوليك و ژنتيك، اصول مراقبت تكاملي نوزادان، تست غربالگري تكاملي، سلامت و بهداشت باروري، تشنج نوزادي و عوارض مغزي، مراقبت مادرانه آغوشي، نوزادان نارس و مديريت مشكلات آنان، نيز پرداخته شد.

از ديگر محورهاي پر اهميت اين همايش مي توان به مراقبت هاي پرستاري در نوزادان پرخطر، سلامت و آموزش هاي پيش از بارداري، اورژانس هاي مادر و نوزاد در اتاق زايمان، استفاده از سلول هاي بنيادي در نوزادان، رويكردهاي نوين آموزشي و پژوهشي و تازه هاي احياي نوزادان و اورژانس هاي اتاق زايمان، اشاره كرد.

در اين همايش عبدالعلي خوارزمي پيشكسوت گروه كودكان، حميد رضا بهرامي معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد و استاديار و متخصص طب سوزني، عبدالله بهرامي استاد دانشگاه مشهد و عضو فعال خيرين سلامت و سلامت كودكان، رضا سعيدي دانشيار و فوق تخصص نوزادان و دبير علمي همايش، عليرضا مرندي استاد دانشگاه و رئيس فرهنگستان علوم پزشكي، وحيد وكيلي استاد دانشگاه و فوق تخصص غدد و متابوليسم و مدير گروه بخش كودكان سخنراني كردند.

همچنين در بخشي از همايش ميزگردي با حضور عليرضا مرندي فوق تخصص نوزادان و رئيس فرهنگستان علوم پزشكي، عبدالعلي خوارزمي متخصص كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد، اشرف محمد زاده فوق تخصص نوزادان و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد، نصرت لطفي متخصص كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد، محسن جعفرزاده متخصص كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد، جواد پريزاده متخصص كودكان و استاد دانشگاه علوم پزشكي مشهد، فرهاد حيدريان متخصص كودكان و استاد دانشگاه  علوم پزشكي مشهد و فرزانه صحافي كارشناس مسئول واحد كودكان مركز بهداشت خراسان رضوي برگزار شد.