مشهد - خبرگزاري مهر: جشنواره روز درختكاري در مشهد با حضور مسئولان استاني و شهري و در جوار بيمارستان تخصصي كودكان اكبر برگزار شد تا تلنگري باشد براي شهروندان و مسئولان كه در راه ساخت اين بيمارستان نيمه تمام شهر نيز درخت خير و نيكي بكارند.

به گزارش خبرنگار مهر، ريه هاي خسته كلان شهر مشهد سالهاست كه از آلودگي هوا رنج مي برد و توسعه فضاي سبز يكي از راهكارهاي مناسب براي كاهش آلاينده ها به شمار مي رود كه شهرداري مشهد و اداره كل منابع طبيعي، سازمان محيط زيست خراسان رضوي در راه جلب مشاركت مردم در آن گام بر مي دارند.

در اين جشنواره 4 هزار اصله درخت به دست مسئولان و شهروندان و جمعي از خدام رضوي كاشته شد و پلاکي روي درخت با نام شخصي كه درخت را كاشت ثبت شد .

همچنين در جشن درختكاري مشهد طرح ثبت نام الكترونيكي كاشت درخت سازمان پارك هاي شهرداري نيز راه اندازي شد.

شهروندان مشهدي در طرح كاشت درخت مي توانند با مراجعه به سامانه سازمان پارك هاي شهرداري مشهد به صورت رايگان در هر زمان و مكاني سفارش كاشت درخت دهند و البته جالب اينكه نام شهروندان متقاضي و حافظان درخت برروي  پلاك روي درخت كاشته شده نصب مي شود.

توسعه و احياي فضاي سبز در مشهد نياز به مشاركت مردمي دارد

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي در اين مراسم كاشت درخت را نه تنها از نگاه توجه به محيط زيست بلكه از نگاه مذهبي و ديني مورد تاييد و تاكيد دانست.

حسن تقوايي  با اشاره به اهميت درختكاري و حفظ منابع طبيعي از نگاه رهبرمعظم انقلاب گفت: توسعه و احياي فضاي سبز در مشهد نياز به مشاركت مردمي دارد.

وي بيان كرد: در سالهاي اخير شاهد مشاركت بسيار خوب شهروندان، دانشجويان و كارمندان در كنار مسئولان براي حفظ  منابع طبيعي و محيط زيست بوديم.

تقوايي عنوان كرد: 400 هكتار از كانونهاي فرسايش شناسايي كه خسارت به منابع مي زدند با مشاركت هاي مردمي برطرف شده است.

وي در ادامه بيان كرد: بیش از 50 مورد تقاضا از طرف مردم برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سال جاری داشته‌ایم.

تقوايي ادامه داد: با اجراي 500 پروژه آبخيزداري ميليونها مترمكعب آب و ميليونها متر مكعب خاك را با مشاركت مردم حفظ كرديم.

به ياد 17 هزار شهيد خطه خورشيد نهال بكاريم

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري خراسان رضوي با اشاره به مشاركت هاي  مردمي بيان كرد: در طرقبه و شانديز مردم منطقه 2 هزار اصله درخت را را در 50 هكتار زمين كاشتند.

وي گفت: 16 هزار هكتار زمين در بجستان، گناباد، سبزوار، رشتخوار عمليان بيابان زدايي درآنها اجرا شد.

وي ابراز اميدوراي كرد با توجه به مشكل فرسايش خاكدر خراسان رضوي مشاركت هاي مردمي در حفظ منابع طبيعي شود و گفت:  شايسته است به ياد 17 هزار شهيد خطه خورشيد نهال بكاريم.

مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري مشهد در جشن درختكاري مشهد كه با استقبال مردم و مسئولان همراه بود اظهار كرد: درخت مي كاريم تا براي نسل آينده از خود فضايي سبز و پاك به يادگار بگذاريم.

احمد سلامي تاكيد كرد: در كلان شهري مانند مشهد با معضل آلودگي هوا برگزاري يك روز در ختكاري مشكلات زيست محيطي را برطرف نمي كند بلكه بايد مطالعات زيست محيطي مدنظر قرار بگيرد.

وي با اشاره به اينكه شهرداري مشهد درسالهاي اخير باي توسعه فضاي سبز فعاليت هاي چشمگيري داشته است افزود: مشكل اين است كه عوامل پالاينده درشهرها بسيار كمتر از آلاينده ها ست و با هم در تعادل نيستند.

اگر باران مي خواهيم بايد درخت بكاريم

وي با تاكيد براينكه اهميت كاشت درخت گفت:  به بهانه كمبود آب و تغيير اقليم نبايد اين مهم ناديده گرفته شود.

مدير عامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهرداري مشهد به رابطه درخت و باران اشاره كرد و گفت: اگر باران مي خواهيم بايد درخت بكاريم.

 وي از راه اندازي سامانه  ثبت نام الكترونيكي كاشت نهال خبر داد و گفت: در يان طرح با تماس شهروندان در باغچه هاي روبه روي منازل درخت با ثبت نام آنها  يا عزيزانشان كاشته مي شود.

سلامی همچنين عنوان كرد:  در این طرح برای تشویق شهروندان هزینه آبیاری نهال‌ها توسط شهروندان از عوارض شهری خانواده‌ها كم مي شود.

همچنين درادامه اين مراسم كاظم عليزاده،  موسس بنياد سرور از روند ساخت بيمارستان اكبر سخن گفت و يادآور شد: اين بيمارستان با پيش بيني 200 تخت و با اخرين استانداردها در انتظار كمك دولت و خيرين است.

وي ابراز اميدوراي كرد تا دغدغه براي ساخت اين بيمارستان ايجاد شود و به زودي بيمارستان تخصصي كودكان اكبر نيز در كنار بيمارستان فوق تخصي كودكان دكتر شيخ مشهد به مداواي كودكان اين سرزمين بپردازد.

به عنوان خادم اين شهر دست خيران را مي بوسم

شهردار مشهد نیز در ادامه این مراسم با تبریک سالروز ولادت حضرت زینب کبری (س) و روز پرستار گفت: به عنوان خادم اين شهر دست خيران را مي بوسم  برگزاری جشن درختکاری در چنین روز و اين  مکان را مبارک مي دانم.

صولت مرتضوي عنوان كرد: اساسا درخت نیز نقش پرستار را بازی می‌کند و  حقیقتا درخت معرف خالق دارای معرفت است.

وي بيان كرد: اگر درختان  دی اکسید کربن هوا را نگیرند و اکسیژن پس ندهند تمام موجودات روی زمین با یک چشم به هم زدن نابود مي شوند.

مرتضوي تاكيد كرد: درختکاری یک مجاهدت است و مقام معظم رهبری نیز تاكيد دارند كه هر ایرانی یک درخت بكارد.

وي ابراز اميدوراي كرد در مشهد با سالانه پذیرای 30 میلیون زائر و 3 ميليون نفر جمعيت مجاورسالانه هر شهروند  30 اصله نهال بکارند.

در جشنواره درختكاري مشهد چهار هزار اصله نهال در 5 هکتار از محوطه بیمارستان در حال احداث اکبر توسط مردم و مسئولان خراسان رضوي و مديران شهري مشهد در زمين كاشته شد.

امروز در پايتخت معنوي ايران همه دستگاهها و نهادها در كنار شهروندان نهالي كاشتند تا قدمي به سوي سلامت و رهايي از آلودگي هوا برداشته باشند.