نشست‌های تحلیل و بررسی 100 شماره منتشر شده از مجله ادبی «نگاه نو» به عنوان نشست هفتگی و «اضطراب گناه در ذهن و زبان حافظ» به عنوان جلسه‌ای از سلسله‌ نشست‌های درس‌گفتارهایی درباره حافظ این هفته در موسسه فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجله‌ اجتماعی، فرهنگی، هنری و ادبی «نگاه نو» از سال 1370 تا امروز منتشر می‌شود و به تازگی صدمین شماره‌ آن منتشر شده است.

نگاه نو در جمع نشریات ادواری، از حیث محتوایی و انتشار مرتب و منظم، جایگاه ویژه‌ای دارد و نشریه‌ای است که میان نشریات دانشگاهی و نشریات عمومی جایگاه خود را به خوبی حفظ کرده است و هم محققان و صاحب‌نظران از مطالب آن بهره می‌برند و همکاری مستمر دارند و هم عموم علاقه‌مندان به مباحث فرهنگی و اجتماعی.

نشست هفتگی شهر کتاب روز سه‌شنبه 20 اسفند از ساعت 16:30 به تحلیل و بررسی 100 شماره‌ مجله‌ نگاه نو اختصاص دارد که با سخنرانی هادی خانیکی و حضور اصحاب فرهنگ، اندیشه و رسانه در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه‌ سوم برگزار می‌شود و ورود برای عموم علاقه‌مندان به این برنامه آزاد است.

اضطراب گناه در ذهن و زبان حافظ

پل تیلیش (1886- 1965) متکلم و متأله آمریکایی آلمانی تبار، در راستای آشتی دادن انسان مدرن با الهیات قدیم مسیحی، مسائل بنیادین بشر را به بحث گذاشته است؛ یکی از این مسائل، اضطراب‌های سه‌گانه‌ای است که از یک سو وجود آدمی را تهدید می‌کنند و از سوی دیگر، مشروط به این‌که بشر با شجاعت و با رسیدن به  آستانه ایمان با این اضطراب‌ها برخورد کند، اسباب اثبات او را در این هستی ناپایدار فراهم می‌آورند.

اضطراب نخست، محصول یا نتیجه‌ آگاهی انسان از نابودی وجودی است که به اضطراب مرگ تعبیر می‌شود؛ دیگری، اضطراب بی‌معنایی است و هنگامی که تلاش انسان برای معنادهی به زندگی خود به شکست بینجامد، حاصل می‌شود. اضطراب سوم، دلهره‌ انسان درباره گناه و محکومیت است که نفس اخلاقی او را تهدید می‌کند. در ذهن و زبان حافظ شیرازی، بی‌آن‌که بین این دو متفکر شرقی و غربی، داد و ستد آشکاری باشد، اضطراب‌های سه‌گانه تجلّی شگفت‌انگیزی داشته و بخش عمده‌ای از جهان شعر حافظ را همین درگیری‌های سه‌گانه تشکیل می‌دهد.

شانزدهمین جلسه درس‌گفتارهایی درباره‌ حافظ در روز چهارشنبه 21 اسفند از ساعت 16:30 به «اضطراب گناه در ذهن و زبان حافظ» اختصاص دارد که با سخنرانی قدرت‌الله طاهری برگزار می‌شود. طاهری در این درس‌گفتار، دغدغه و دل‌نگرانی حافظ در باب گناه و نتایج و پیامدهای دنیوی و اخروی آن با نیم نگاهی به آرای تیلیش را بازخوانی می‌کند.