وزیر راه وشهرسازی از استقرار 1375 گروه راهداری نوروزی خبر داد و گفت: ‌افزایش 30 درصدی فروش اینترنتی بلیت قطار، پیش بینی 5.6 میلیون نفر سفر دریایی و پیش بینی حدود 15 هزار پرواز داخلی و خارجی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندی با اشاره به استقرار 1375 اکیپ زمستانی و نوروزی در بیش از 210 هزار کیلومتر از راه‌های سراسر کشور، گفت: در طرح نوروزی امسال استقرار 12506 نفر راهدار با 7659 دستگاه ماشین آلات و ایمن سازی جاده‌ها از طریق نصب علایم و اتمام عملیات راهداری تا 20 اسفند 1392 و آمادگی دستگاه های فوق مدرن برف خور به تعداد 88 دستگاه از جمله اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه راهداری و حمل ونقل جاده‌ای است.

وی افزود: 649 باب راهدارخانه برای اسکان مسافران نوروزی در شرایط غیر عادی جوی و کولاک و ... که امکان ادامه سفر وجود نداشته باشد، آماده سازی شده است و تعداد 1656 دستگاه ماشین آلات راهداری  به سیستم موقعیت یاب  GPS مجهز شده اند که در طول ایام نوروز تحت عنوان گشت راهداری در خدمت هموطنان خواهند بود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال با توجه به بارشهای شدید برف به ویژه در استانهای شمالی کشور به مقدار لازم مخلوط شن و نمک خریداری شده و در انبارهای شن و نمک راهدارخانه‌ها ذخیره شده است.

وی تصریح کرد: آماده سازی پایانه های مرزی جاده ای جهت تردد مسافران خارجی نوروزی، آمادگی کامل و تجهیز مراکز پیش فروش بلیت در سطح کشور، بکارگیری حدود 19500 دستگاه اتوبوس (غالبا از نوع ویژه و VIP می باشند)، 35900 دستگاه مینی بوس و 35800 دستگاه سواری کرایه در طرح نوروزی امسال از دیگر اقدامات در دست انجام وزارت راه وشهرسازی است.

آخوندی ادامه داد: همچنین از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه راهداری و حمل ونقل جاده‌ای شناسایی ایام و مسیرهای دارای بیشترین تقاضای سفر توسط ادارات کل استانی با توجه به تجارب سال گذشته و وضعیت تعطیلات سالجاری و برنامه ریزی به منظور بهره گیری از حداکثر توان ناوگان موجود و افزایش کنترل نامحسوس از ناوگان حمل ونقل عمومی مسافری است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سفرهای دریایی (سفرهای دریایی، سفرهای تفریحی و گردشگری) به طور متوسط سالیانه از رشد 20 درصدی برخوردار بوده است و پیش بینی می شود در نوروز 93 بیش از 5.6 میلیون نفر سفر دریایی در مناطق و مسیرهای دریایی انجام شود.

وی اظهارداشت: با توجه به اقدامات مؤثر سازمان بنادر و دریانوردی در تأمین زیرساخت های لازم از جمله ساخت بنادر مسافری و تأمین منابع مالی خرید شناورهای مسافری مدرن و ایمن با همکاری بخش خصوصی، با تأمین 56 فروند شناور مدرن مسافری و 57 فروند شناور لندینگ کرافت (ویژه حمل خودرو) در بنادر مسافری کشور، ظرفیت حمل مسافر به 5847 صندلی و ظرفیت حمل خودرو به 2537 دستگاه رسیده است.

آخوندی بیان کرد: ترددهای ساحلی تفریحی (گشت دریایی) در مناطق دریایی شمال و جنوب کشور انجام می شود و هموطنان عزیز باید توجه داشته باشند که حتماً از قایق ها و محل های تعیین شده و با اطمینان از نظارت سازمان‌های متولی و با رعایت ایمنی کامل اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تشریح ادامه اقدامات نوروزی وزارت راه وشهرسازی در بخش ریلی بیان کرد: صندلی ایجادی روزانه 3 درصد تغییرات داشته است و صندلی ایجادی روزانه قطارهای منتهی به مشهد 7 درصد تغییرات دارد، در ضمن درصد تغییرات تعداد قطار 1 درصد است و صندلی های موجود در سیستم فروش اینترنتی 37 درصد ، حضوری (آژانس ها) 63 درصد است.

آخوندی اضافه کرد: افزایش فروش اینترنتی از 10 درصد سال قبل به حدود 40 درصد در امسال، افزایش حدود 10 درصدی تعداد آژانس ها نسبت به سال گذشته، یکپارچه شدن سیستم فروش و تفکیک محورهای مختلف در سه روز، اطلاع رسانی به متقاضیان و نظارت بر فروش همه آژانس های کشور توسط کمیته نظارت بر فروش که منجر به تعلیق 5 آژانس شده است، از اقدامات صورت گرفته در این بخش است.

وی همچنین با پیش‌بینی انجام 15 هزار پرواز داخلی و خارجی در نوروز ادامه داد: وزارت راه وشهرسازی در بخش هوایی نیز شرکت های هواپیمایی را ملزم به جایگزینی هواپیمای پشتیبان به هنگام بروز نقص فنی در هواپیماها کرده است.

آخوندی تصریح کرد: پیش بینی جابه‌جایی 2 میلیون و 100 هزار مسافردر ایام نوروز، افزایش 1000 صندلی به صندلی های موجود، نظارت مستمر و نامحسوس توسط تیم بازرسی به منظور جلوگیری از فروش بلیت خارج از قیمت مصوب از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان هواپیمایی کشوری است.