رشت – خبرگزاری مهر:صبح امروزنخستین نمایشگاه "اشتغال و توسعه کارآفرینی" دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان در تالار سلطان شهر رشت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس قاسمی زاد ظهر یکشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاه "اشتغال و توسعه کارآفرینی " دانشگاه جامع علمی کاربردی که در تالار سلطان شهر رشت برگزار شد، اظهار داشت: این نمایشگاه نخستین نمایشگاه "اشتغال و توسعه کارآفرینی " در استان گیلان است که دانشگاه جامع علمی کاربردی استان برگزار کننده آن است.

وی افزود: در بعضی از استان ها ، واحدهای استانی دانشگاه جامع علمی کاربردی نمایشگاه "اشتغال و توسعه کارآفرینی" را در هفته پژوهش برگزار کرده اند وامروز برای نخستین بار این نمایشگاه در استان گیلان برگزار می شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان با اشاره به اهداف برگزاری نمایشگاه "اشتغال و توسعه کارآفرینی" در رشت گفت: آشنایی بیشتردانشجویان و جامعه با مشاغل مختلف موجود در استان ، ارتقای سطح کارآفرینی در بین اقشار مختلف جامعه بخصوص دانشجویان و آشنایی بیشتر آنها با کارآفرینان موفق استان و ایجاد علاقه و انگیزه بیشتر جهت کارآفرینی و اشتغالزایی در بین دانشجویان و عموم جامعه  از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

 قاسمی زاد تصریح کرد: نخستین نمایشگاه" اشتغال و توسعه کارآفرینی" دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان در بخش هایی از قبیل حضور صنایع ، مولدان کسب و کار بزرگ و کوچک و کارآفرینان استان ، برپایی بازارچه کارآفرینی ، معرفه رشته ها و مشاغل قابل احراز دانشگاه جامع علمی کاربردی ، کلینیک اشتغال و کارآفرینی ، نمایشگاه مشاغل خانگی و بومی و غیره برگزارشده است.

وی ادامه داد: عکس و تولیدات مالتی مدیا ، برگزاری کنفرانس ها ، میزگردهای تخصصی و کارگاه های آموزشی با موضوعات اشتغال و کارآفرینی و همچنین بخش جشنواره سفره های هفت سین و شیرینی های سنتی استان گیلان از دیگر بخش هایی اجرایی نخستین  نمایشگاه "اشتغال و توسعه کارآفرینی" دانشگاه جامع علمی کاربردی استان است.

قاسمی زاد با تاکید بر تاثیر برگزاری اینگونه نمایشگاه ها در توسعه اشتغالزایی استان تصریح کرد:دانشگاه جامع علمی کاربردی برای اشتغال فارغ التحصیلان خود و سایر دانشجویان دانشگاهی دغدغه دارد و اعتقاد دانشگاه علمی کاربردی بر این است که اگر علم به فن تبدیل شود و فن بتواند بر اساس نیاز بازار کار، در بازار کار مورد استفاده قرار گیرد موجب اشتغالزایی دربین عموم جامعه می شود.

وی با بیان اینکه اگر دانش آموخته دانشگاه علمی کاربردی بر اساس رشته مورد نظر خود بتواند مهارت لازم را کسب کند اذعان داشت:در اینصورت دغدغه اشتغال نخواهد داشت زیرا مهارت مساوی با اشتغال است و افرادی که مهارت واقعی داشته باشند در جامعه بیکار نخواهند بود.

 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان توجه بیشتر به کیفیت مراکز علمی کاربردی ، ایجاد مهارت آموزی در سطوح تئوری و عملی ، توجه به دروس کاربینی و کارورزی و پیگیری رتبه بندی مراکز علمی کاربردی در سال آینده را از اهداف دانشگاه جامع علمی کاربردی استان عنوان کرد.

عباس قاسمی زاد گفت:بر اساس شرایط مزبور امید است دانشگاه جامع علمی کاربردی به سمتی پیش برود که دانش آموختگان آن بیشترین مهارت را برای ورود به بازار کار بر اساس نیاز شغلی جامعه داشته باشند.

وی ادامه داد: دانش آموختگان این دانشگاه دو دسته می باشند دسته ای که در مراکز دولتی یا غیر دولتی شاغل هستند و بمنظور ارتقای شغلی و تحصیلی خود به ادامه تحصیل در این دانشگاه می پردازند و دسته دیگر افراد غیرشاغل که بصورت آزاد تمایل به مهارت آموزی در این دانشگاه دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان تاکید کرد: افراد شاغل که در این دانشگاه ادامه تحصیل می دهند می توانند برای خود و دیگران کارآفرینی کنند.

وی یادآور شد: بر اساس شواهد موجود ، در برخی از رشته ها بیش از 70 درصد زمینه ایجاد شغل برای دانش آموختگان بخصوص در رشته های مهارتی سریعتر بوده و در برخی دیگر از رشته ها اینگونه نبوده است.

قاسمی زاد با بیان اینکه هدف دانشگاه علمی کاربردی و وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تغییر هرم تحصیلی دانش آموختگان است، گفت:  تعداد دانش آموختگان مراکز دانشگاهی کشور در مقطع کارشناسی 70 درصد و تعداد دانش آموختگان مقطع کاردانی مراکز دانشگاهی کشور نیز 26 درصد است که تعداد دانش آموختگان مقطع کاردانی باید افزایش یابد زیرا جامعه نیازمند تکنیسین های فنی و کاردان های متخصصی است که شرایط اشتغال در جامعه را فراهم کنند.

وی همچنین تعداد دانش آموختگان مقطع کارشناسی و کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی را به ترتیب 30 و 70 درصد عنوان کرد و افزود:تعداد دانش آموختگان مقطع کاردانی در دانشگاه علمی کاربردی بیشتر است.

 رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان اشاره کرد:این دانشگاه بصورت پویا فعالیت می کند بگونه ای که هر دوسال رشته ها تحصیلی این دانشگاه بازنگری می شوند و هر 5 سال در مورد برخی از رشته های تحصیلی تجدید نظر صورت می گیرد و رشته های جدیدی ایجاد می شود.

قاسمی زاد ادامه داد:در دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گیلان نیز تعدادی از رشته ها که نیاز بازار کار نیست حذف و رشته های جدید مورد نیاز بازار کار اضافه می شود.

وی تصریح کرد: مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان از مهر ماه سال 91 با دو رشته تحصیلی بهینه سازی لجستیک بنادر مربوط به مرکز تایدواتر سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و بیوتکنولوژی آبزیان مرکز شیلات جهادکشاورزی استان راه اندازی شده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان یادآورشد: سال آینده نیز تعدادی از رشته های کارشناسی ارشد که پروژه محور هستند بر اساس مشکلات و نیاز سازمان ها دولتی معرفی و راه اندازی می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازدید از نمایشگاه از 18 تا 21 اسفندماه سال جاری برای عموم آزاد است.