پلدختر - خبرگزاری مهر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر از کوچ زود هنگام عشایر این شهرستان به مناطق ییلاقی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی خادمی شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: در حالی که هنوز حدود 10 روز به پایان سال 92 مانده شرایط مناسب آب و هوایی و شرایط مناسب مراتع در مناطق ییلاقی و مراتع مسیر تردد عشایر باعث شده که عشایر کوچ رو زودتر از موعد کوچ بهاره خود را آغاز کنند.

وی افزود: تاريخ و زمان مناسب برای کوچ بهاره عشاير 15 ارديبهشت ماه اعلام شده که این کوچ زودهنگام عشایر صحیح نیست که آنها باید به تقویم کوچ توجه داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان پلدختر گفت: عشایر کوچ رو مربوط سایر شهرستان ها که به پلدختر کوچ می کنند بیش از سه هزار و 200 خانوار با جمعیت  حدود 15 هزار و عشایر ثابت شهرستان پلدختر یک هزار و 800 خانوار با جمعیت 10 هزار نفر هستند.

وی یادآور شد: سالانه به طور متوسط بیش از یک میلیون راس دام سبک از سایر نقاط استان لرستان و همدان در طول فصل پاییز و زمستان به شهرستان پلدختر کوچ می کنند و این شهرستان را به عنوان منطقه قشلاقی خود انتخاب می کنند.

خادمی افزود: این عشایر هر کدام در نقاطی خاص و مشخص که از قدیم الایام در اختیار داشته اند مستقر می شوند.

وی تصریح کرد: تردد عشایر به صورت مال رو دارای مخاطرات و سختی هایی از جمله تصادف، تلفات دام ها، ایجاد ترافیک در جاده ها و خسارت به مزارع مسیر تردد عشایر است.

مدیر جهاد کشاورزی پلدختر گفت: برخی عشایر به خاطر استفاده از مراتع میانبند (مسیر کوچ) همچنان ترجیح می دهند به صورت مال رو و سنتی کوچ کنند.