یکی از مقامات وزارت امور خارجه روسیه از اتمام کار خارج کردن تسلیحات شیمیایی سوریه از این کشور تا تاریخ 13 آوریل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "میخائیل اولیانوف" گفت : اگر مشکلی در موضوع خارج کردن تسلیحات شیمیایی از سوریه پیش نیاید تا 13 آوریل تمام تسلیحات شیمیایی از این کشور خارج می شود.

رئیس بخش امنیت و خلع سلاح وزارت خارجه روسیه است، افزود : سوریه آماده است تا مرحله جدید خارج کردن تسلیحات شیمیایی را بر اساس برنامه های سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی آغاز کند.

به نوشته صدای روسیه، سوریه 12 نوع از تسلیحات شیمیایی را به اطلاع سازمان منع گسترش رسانده و پیشتر قرار بود که تا تاریخ 15 می این تسلیحات برای انهدام به خارج از سوریه منتقل شود، اما به دلیل مشکلت پیش آمده این تاریخ به تعویق افتاد.

در هفته گذشته سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود: 23 درصد از مواد شیمیایی درجه اول سوریه که از جمله آن همه انبارهای گاز خردل، تنها ماده کشنده ای که سوریه آن را در اختیار دارد(دیگر مواد شیمیایی دیگر در صورت ترکیب فعال خواهند بود) از سوریه خارج شده است. همچنین 55 درصد از مواد شیمیایی درجه دوم کم خطر از سوریه خارج شده است.

خارج کردن تسلیحات شیمیایی از سوریه، به موجب توافقی است که در تاستان سال جاری به دست آمد و قرار بر این شد که با کمک کشورهای غربی تسلیحات شیمیایی از سوریه خارج و منهدم شود.