سازمان امور اراضی کشور اعلام کرد: با وجود فعالیت سودجویان و تبلیغات گسترده در زمینه خرید و فروش زمین برای ویلاسازی، ساخت و ساز در زمين‌هاي كشاورزي بدون مجوز ممنوع است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان امور اراضي كشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: ساخت و ساز در زمين‌هاي كشاورزي بدون مجوز ممنوع است. در اين اطلاعيه با اشاره به افزايش فعاليت سودجويان و دلالان و تبليغات گسترده در زمينه خريد و فروش زمين براي ويلاسازي و افزايش روند تغيير كاربري اراضي به ويژه در ايام تعطيلات نوروزي آمده است: براساس قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغي، هرگونه تغيير كاربري در اراضي كشاورزي و ساخت و ساز در مزارع و باغ ها بدون مجوز سازمان جهاد كشاورزي ممنوع است و با متخلفان، طبق قانون به­ شدت برخورد خواهد شد.

متن اين اطلاعيه به  اين شرح است:

1) با توجه به افزايش فعاليت سودجويان و دلالان و تبليغات گسترده در زمينه خريد و فروش زمين براي ويلاسازي و افزايش ساخت و ساز و تغيير كاربري اراضي به ويژه در ايام نوروز، مردم عزيز كشورمان ضمن حفظ هوشياري، آگاه باشند كه براساس قانون حفظ كاربري اراضي زراعي و باغي، هرگونه تغيير كاربري اراضي كشاورزي و ساخت و ساز در مزارع و باغ ها بدون مجوز سازمان جهاد كشاورزي ممنوع است و با متخلفان، طبق قانون برخورد خواهد شد.

2) احداث گلخانه، دامداري، مرغداري، استخر پرورش ماهي و ساير توليدات كشاورزي و كارگاه هاي صنايع تكميلي و غذايي در روستاها نيازمند دريافت مجوز از سازمان جهاد كشاورزي استان است.

3) صدور مجوز يا پروانه ساخت و ساز در اراضي كشاورزي توسط شهرداران، بخشداران و دهياران و ديگر مسئولان منوط به اخذ نظر سازمان جهاد كشاورزي استان ذي­ربط است و متخلفان براي اعمال قانون به محاكم قضايي معرفي خواهند شد. گواهي‌هاي صادره مبني بر احداث بنا يا ديواركشي اراضي زراعي و باغي توسط شوراي اسلامي محل يا ساير دستگاه ها وجاهت قانوني ندارد و مانع از برخورد با متخلفان نخواهد شد.

4) واگذاري خدمات زيربنايي مانند آب و برق و گاز و تلفن در خارج از محدوده شهرها منوط به كسب مجوز از سازمان جهاد كشاورزي است.

5) هرگونه تغيير كاربري و تبديل اراضي زراعي و باغي و اراضي باير داراي سابقه كشت و كار واقع در حريم شهرها و خارج از آن ممنوع است و متخلفان پس از معرفي به محاكم قضايي به پرداخت جزاي نقدي و قلع و قمع بنا و مستحدثات و اعاده زمين به وضع اوليه محكوم خواهند شد.

6) هم ­ميهنان گرامي به ه­ويژه روستائيان سختكوش و پرتلاش اگر قصد احداث بنا يا ديواركشي اراضي زراعي و باغي خود را دارند، حتما قبل از هرگونه اقدامي، مجوز لازم را از مديريت جهادكشاورزي شهرستان دريافت كنند.

7) هموطنان گرامي مي تواند در صورت مشاهده هر گونه تخريب و تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي مراتب را از طريق سامانه پيام كوتاه سازمان امور اراضي به شماره 30005721 گزارش كنند يا به واحدهاي كشيک ادارات اراضي مستقر در مديريت جهاد كشاورزي شهرستان محل وقوع تغيير كاربري اطلاع دهند.