کرمان - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان دامپزشکی، ایران را پرخطرترین منطقه از نظر شیوع و بروز بیماری های دامی دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی خلج عصر دوشنبه در جمع کارکنان دامپزشکی استان کرمان گفت: این تغییری بود که دهقان خود به دنبال آن بود و از لطف و صمیمیت وی تشکر می کنم و امیدوارم رشیدی بتواند در این مسئولیت بسیار مهمی که به عهده می گیرند موفق باشد.

وی در ادامه افزود: هر تغییراتی مستلزم تحول است و باید بدانیم که تغییر مسئولیت ها برای ارائه به مردمی است که خواستار تغییر و پیشرفت هستند و امروز گرچه دامپزشکی گمنام است اما حضور استاندار در این جلسه و برگزاری این جلسه در استانداری با این همه شرکت کننده نشان اهمیت و انعکاس آن به عرصه مسئولان و مردم است.

این مسئول یادآور شد: دامپزشکی یک وظیفه حساس، حاکمیتی و مهم  است ولی متاسفانه نتوانستیم این پیام را منتقل کنیم و شاید علت آن این باشد که ظرافت در کل کار دیده نمی شود و سخت است آن ظرافت کاری را به مردم بشناسانیم.

خلج اذعان داشت: دامپزشکی سازمانی است که می تواند در حفظ سرمایه عظیم کشور و ارتقاء کیفیت فرآورده های خام دامی، سلامت انسان و کاهش بیماری مشترک بین دام به انسان نقش موثری داشته باشد و یکی از اساسی ترین دستگاه هایی است که می تواند تولید ثروت، رفاه، اشتغال زایی کرده و نقش حیاتی داشته باشد دامپزشکی است چرا که یک شرکت فراملی و داخلی است.

وی با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی کشور مرجعی صلاحیت دار است، گفت: این به مفهوم این است که در تجارت جهانی و تعامل بازار دیگر کشورها هیچ مانعی نمی تواند داشته باشد و تنها عاملی که می تواند مانع شود مقررات بهداشت است که هر کشور بخواهد فرآورده های خام دامی را صادر کند کشور وارد کننده یک مقررات را وضع می کند که این مقررات می تواند بسیار سخت باشد که جلوی واردات گرفته شود.

خلج گفت: وقتی سازمان دامپزشکی مرجع صلاحیت دار است بنابراین مکلف است که یک سری رفتارهای منطبق با ضوابط بین المللی را بداند و منطبق و هماهنگ با این ضوابط است که می توانیم در راستای پیشبرد اهدافمان گام برداریم.

وی اذعان داشت: باید راست آزمایی شود و با آشنا شدن به قوانین و ضوابط کشورهایی که می خواهیم با آن ها در این زمینه ارتباط داشته باشیم و وارد بازار کار شویم باید ببینیم که آیا قوانین ما منطبق بر بهداشت کشورهای دیگر هست یا خیر.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه افزود: کشاورزی و دامپروری در بحث دامپزشکی جدای از هم نیست و اگر بخواهیم در مسیر توسعه گام برداریم و به اهدافمان دسترسی پیدا کنیم باید دام و زراعت را تلفیق کنیم.

وی با بیان اینکه کشور ما پرخطرترین منطقه از نظر شیوع  و بروز بیماری های دامی شناخته شده است و مخاطره های جدی برای سلامت انسان نیز به وجود آورده است، افزود: رسالت دامپزشکی این است که خدمات مطلوب بهداشتی در زمینه دام و سلامت محصولات دامی عرضه شده در بازار اراده دهد.

لزوم توجه ویژه به مردم محوری و دانش محوری در دامپزشکی

این مسئول با طرح این پرسش که آیا روستاییان و عشایر با توجه به ناآگاهی هایی که وجود دارد می توانند این کار را به تنهایی انجام دهند؟ گفت: پاسخ این سئوال خیر است بنابراین ما باید در دل روستا و عشایر برویم و بتوانیم در آنجا خانه هایی داشته باشیم  که برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی فعالیت کنند و به فرموده رهبر انقلاب" آنجا که مردم محوری باشد بسیار موفق تر عمل کرده ایم" پس با توجه به این فرمایش رهبری بگذاریم مردم وارد شوند و در تدوین برنامه ها جای داشته و با آن ها برنامه ریزی و تصمیم سازی کنیم و جلب مشارکت را فراهم کنیم.

خلج تصریح کرد: با توجه به اینکه فعالین بخش خصوصی دامپزشکی  3.5 برابر دولتی ها هستند، گفت: باید بخش غیردولتی با کیفیت بیشتری وارد عمل شود.

وی بعد از مردم محوری بحث دانش محوری را عنوان کرد و گفت: در این استان ما دنبال کثرت کار نیستیم و دنبال حسن عمل هستیم و براساس یک ره یافت علمی و جمعیت نگر تلاش می کنیم که این کار را توسعه دهیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: حرکت هایی اینچنین در مسیر توسعه نیازمند مدیری توانمند است و خوشبختانه در این استان استاندار پشتوانه و حمایت کننده ای بسیار قوی و خوب برای پیشبرد اهدافمان است.