کرج – خبرگزاری مهر: امروز با روزهای دیگر سال فرق دارد، چند ساعت مانده به سال تحویل انرژی در میان مردم موج می زند، همه در حال خرید شیرینی و میوه برای پذیرایی از میهمانان نوروزی هستند بازار ماهی قرمز فروش ها گرم گرم است و در این میان شادی بچه ها وصف نشدنی است درک چنین حس و حالی بدون این که تصویری از آن دیده باشید کمی سخت است اما اگر در فضای بازار قرار بگیرید انرژی مردم به شما منتقل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، از چهار راه طالقانی به سمت میدان شهدا در کرج بر روی زمین دیگر جای نمانده است که دستفروشی بساط نکرده باشد، مردم در تب و تاب خرید هستند و از همه خوشحال تر بچه هایی هستند که پدر و مادر را در خرید همراهی می کنند، و در این همراهی به آرزوهای قد و نیم قد خود که همانا خرید ماهی قرمز، شیرینی های خوشمزه و ... است دست پیدا می کنند.

بازار ها شلوغ است، انرژی در میان مردم در حال فوران است، در حال عبور از پیاده رو ها باید به آرامی حرکت کرد، برخی را با تنگ ماهی و برخی دیگر را سبزه به دست می بینیم.

بازار ماهی قرمز فروش ها در ساعات پایانی آخرین روز از سال گرم گرم است، هر دم صدای شهروندان را به سوی دیگر بازار می خواند همه در حال آخرین تلاش ها برای فروش محصولات خود هستند.

جوانی که در پیاده رو چهارراه طالقانی در حال فروش ماهی قرمز و وسایل سفره هفت سین است و خود را محمد معرفی می کند در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب می افزاید: یک هفته ای است که از صبح تا شب در حال فروش وسایل هفت سین هستم.

محمد در ادامه می گوید: چند ماه مانده به آخر سال از موسسه های پرورش آبزیان ماهی های قرمز را پیش خرید می کنم و در روزهای پایانی سال با فروش فوق العاده برای خود کسب و کاری راه می اندازم.

فروشنده ماهی قرمز در جواب سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه زیباترین خاطره اش در این این ایام چیست، می گوید: انرژی و نشاط هم شهریان برایم خاطرات خوبی رقم زده است، از اینکه مردم را لبخند بر لب در حال خرید ماهی و وسایل سفره هفت سین می بینم خوشحال می شوم.

محمد در پایان با لبخندی خاطرنشان می کند: بسیاری از بانوان برای خرید از حساسیت بالایی برخوردار هستند و این قضیه نیز به نوبه خود در این سالها خاطرات تلخ و شیرین خوبی را در ذهنم به یادگار گذاشته است.

در حال عبور از میان جمعیت به بانویی برخورد می کنم که قابلمه ای در پیش پای خود نهاده است و با صدای که در میان جمعیت گم می شود بلند بلند می گوید سمنو، سمنو، جای سمنوی عمه لیلا بر روی سفره های شما خالی است.

به کنارش می روم و از وی در باره سمنو می پرسم، وی با لبخند می گوید: از قدیم سمنو را بر روی سفره هفت سین می گذارند.

بانوی سمنو فروش می افزاید: بسیاری از مردم در آخرین روز از سال و دقیقا چند ساعت مانده به سال تحویل برای خرید وسایل سفره هفت سین اقدام می کنند، و از امروز صبح شاهد حضور مردم در بازار های کرج هستم.

وی در پایان به علت ازدحام جمعیت گفتگویش را با خبرنگار مهر کوتاه می کند و می گوید: چندین سال است که در روزهای پایانی سال سمنو را برای خرید مردم به آنها عرضه می کنم.

بازار آجیل فروشها نیز داغ داغ است، به قول بانوی سمنو فروش بسیاری از مردم در آخرین لحظات روز پایانی سال شیرینی و آجیل می خرند.

نشانی بهار را هر ساله در آخرین ماه زمستان می توان در لا به لای ملحفه های سفید پهن شده بر روی طناب لباس در حیاط مادربزرگ ها یافت.

رنگ زمینه برخی از فرشهای پهن شده روی دیوارها، قرمز و گل های شاه عباسی که با زیبای و ظرافت خاصی در رج های مرتب کنار هم بافته شده اند خبر از آمدن نوروز می دهند.

حس آمدن بهار بی درنگ با پاشیدن آب بر روی آجر فرش خانه قدیمی مادربزرگ ها هنگام غروب، در حیاط و کوچه غوغا می کند.

مادربزرگ ها نماینده جامعه ای هستند که به رسم دیرین، روز عید نوروز از میهمانان با سبزی پلو و ماهی پذیرایی می کند.

از در و دیوار خانه ها طراوت و تازگی می بارد، سفره هفت سین در گوشه اتاق نشیمن در بدو ورود، در هر خانه ایرانی به همه خوش آمد می گوید، باز هم به رسم دیرینه ما ایرانیان، چشم بچه ها روی قرآنی که در سفره هفت سین نهاده شده دوخته می شود چرا که سالهاست بزرگترها عیدی بچه را در میان صفحات قرآن برای تبرک می گذارند.

پای صحبت مادربزرگها که بنشینید اطلاعات زیادی در باره برگزاری مراسم های نوروز از جمله سفره هفت سین دریافت می کنید که با توجه به تکرار همیشه تازگی دارد.

شستشو و تمیزی خانه ها به آدمی این شهامت را می دهد که از وابستگی ها رهایی پیدا کرده و با ایجاد طراوت و شادابی پیامدهای بد را از خود و خانواده اش دور کند.

بسیاری از بانوان ایرانی از گذشته تا به امروز در ماههای پایانی سال منتظر رسیدن ایام خانه تکانی می شوند و این انتظار برایشان بسیار دلپذیر است.

هر چیزی که در خانه احتیاج به شستن دارد در این روزها شسته می شود از فرش گرفته تا ظرف های مسی و قدیمی همه را می شویند تا گرد و غبار کهنگی از میان برود و با تمیزی به سراغ سالی جدید می روند.