اقدام نخست وزیر ژاپن در تشبیه اقدامات چین درباره جزایر مورد مناقشه به اقدام روسیه درباره شبه جزیره کریمه، با واکنش تند پکن روبرو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، چین امروز جمعه به شدت از اظهارات "شینزو آبه" در جریان نشست جی هفت انتقاد کرد.

آبه در این نشست اعلام کرد بود که همانند اتفاقی که در شبه جزیره کریمه رخ داد ممکن است در دریای چین رخ دهد و همانطور که روسیه کریمه را از اوکراین جدا کرد، چین نیز درباره جزایر مورد مناقشه همین کار را انجام دهد.

"هانگ لی" سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به اظهارات آبه، این سخنان را کاملا بی اساس دانست و گفت : ما بارها گفته ایم که نخست وزیر ژاپن از یک سو به دنبال افزایش روابط پکن و توکیو است و از سوی دیگر سخنان تندی را علیه چین به زبان می آورد. اظهارت جدید وی شخصیت واقعی او را به تصویر کشید . او تلاش می کند تا در عرصه بین الملل توجه مردم را از حقیقت ماجرا دور کند، اما چنین اقداماتی نمی تواند در برابر دیدگان جامعه جهانی پرده ای ایجاد کند.

ژاپن و چین بر سر جزایری که در توکیو سینکاکو و در پکن دیائویو نامیده می شوند اختلاف نظر دارند. پس از آنکه ژاپن در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی برخی از این جزایر را ملی اعلام کرد، کشتی ها و هواپیماهای چینی به طور مرتب به مجمع الجزایر دریای چین شرقی، که گفته می‌شود از نظر  منابع طبیعی غنی است،  نزدیک شده‌اند.

نگرانی‌ها از احتمال وقوع درگیری در نوامبر ۲۰۱۳ میلادی پس از آن شدت گرفت که چین با اعلام منطقه‌ شناسایی دفاع هوایی (ADIZ) بر فراز دریای چین شرقی که جزایر مورد مناقشه بخشی از آن بود  هشدار داد که هرگونه پرواز خارجی در این حریم هوایی باید به اطلاع مقامات دولتی چین برسد.

دولت چین همچنین با فیلیپین، ویتنام، تایوان، مالزی و برونئی درباره مرزها در دریای چین جنوبی اختلاف دارد.