مشهد – خبرگزاری مهر: بسیج سلامت نوروزي از ابتداي اسفند در شهرهاي زير پوشش دانشگاه علوم پزشکي مشهد آغاز شده و کارکنان نظام سلامت در مشهد الرضا تعطیلات نوروزی را در کنار زائران علی ابن موسی الرضا(ع) به ارائه خدمت می گذرانند.

به گزارش خبرنگار مهر، در راستای ارائه خدمات هرچه مطلوبتر به زائران، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با برنامه ریزی در ستاد هماهنگی خدمات سفر خدمات متفاوتی را در بهداشت و درمان به مسافران نوروزی پایتخت معنوی ارائه کردند.

آماده باش مراکز درمانی در مشهد

 دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص اقدامات گسترده در حوزه درمان ،غذا و دارو ،بهداشت و حوادث و فوریت های پزشکی در گفتگو با مهر اظهار کرد: در طی ده روز  61 هزار و 246  مورد مراجعه به بیمارستان ها و مراکز درمانی گزارش شده  که 10 هزار و 981 مورد بستری و بقیه بصورت سرپایی درمان شدند.

مرتضی احتشام فر به متولدین در این ایام در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه اشاره کرد و گفت: یک هزار و 765 مورد عمل جراحی انجام شد که یک هزار و 525 مورد زایمان بوده است که خوشبختانه مادران و فرزندان در سلامتی هستند.

وی همچنین به خدمات گسترده درمانی به زائران در این ایام اشاره و گفت:  48 هزار و 166 مورد مراجعه به کلینیک و پارا کلینیک گزارش شده که حدود 13 هزار و 248 بیمار ترخیص شده و در مجموع 263 مورد فوتی گزارش شده است.

10 مورد تصادف نوروزی منجر به فوت شد

به گفته وی در حوزه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی پنج هزار و 381 ماموریت غیر تصادفی داشته ایم که هزار و 250 مورد این ماموریت ها جاده ای گزارش شده است.

احتشام فر در خصوص تعداد ماموریت های تصادفی خاطر نشان کرد : تا کنون هزار و 212 مورد ماموریت ناشی از تصادفات انجام شده است که 817 مورد آن ماموریت شهری و 395  مورد جاده ای بوده است.

وی ادامه داد: در مجموع  به دو هزار و 436 نفر در محل حادثه درمان و خدمات ارائه شد  و 3655 نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.

 احتشام فر افزود: در این مدت از 136 مورد فوتی 10  مورد مربوط به تصادفات بوده و همچنین از کل ماموریت های انجام شده 644 مورد لغو ماموریت گزارش شده است .

17 مورد تعطیلی مراکز متخلف بهداشتی در نوروز

وی در خصوص بازدیدها و فعالیتهای بازرسان بهداشت محیط  گفت: 9 هزار و 264 مورد بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و دو هزار و یک  بازدید از مراکز عمومی صورت گرفته است.

وی اعلام کرد: در مجموع 704  مورد معرفی متخلفین به دادگاه و 17 مورد تعطیلی مراکز متخلف بهداشتی را داشته ایم.

وی تصریح کرد : 11 هزار و 67 کیلوگرم مواد غذایی فاسد کشف و معدوم شد و 90 مورد نیز با فروشندگان دوره گرد برخورد قانونی انجام شد.

احتشام فر همچنین دبه فعالیت های شبانه روزی بازرسان در محدوده ثامن اشاره و گفت: برای دوهزار 119  نفر کارت معاینه پزشکی صادر شد، 271 مورد نمونه برداری از آب آشامیدنی و سه هزار و 536 مورد کلر سنجی آب آشامیدنی انجام گرفت .

 268مورد حیوان گزیدگی

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین ایام  268 مورد حیوان گزیدگی گزارش شد که 699 دوز واکسن و 332 هزار و 940 واحد سرم ضدحاری مورد استفاده قرار گرفت.

 50 درصد دارو خانه هاي اطراف حرم رضوی فعالند

همچنین معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دبير ستاد هماهنگي خدمات سفر دانشگاه علوم پزشكي مشهد در بازدید  از مركز اطلاعات دارويي و داروخانه شبانه روزي 22 بهمن در خصوص اقدامات صورت گرفته در ايام نوروز گفت : با شركتهاي پخش دارو هماهنگي هاي لازم انجام شده است كه پيش بيني داروهاي مورد نياز استان را داشته باشند.

محمد رضا صابری افزود: مكاتبات با بيمارستان ها و مراكز درماني صورت گرفته  تا كمبود دارو را اعلام وبرای تامين آن پيگيري هاي لازم انجام شود.

وی درخصوص دپوي داروهاي اورژانس و مواقع بحران گفت :  بيمارستان دكتر شيخ در صورت  بحران آمادگي كامل جهت تامين داروي مورد نياز را دارد.

صابری تصريح كرد : طبق هماهنگي هاي بعمل آمده، بيمارستان قائم (عج) به عنوان مرجع توزيع داروهاي مخدر مسکن انتخاب شد و جهت تامين داروی مخدر بيمارستان هاي خصوصي و دولتي آماده ارائه خدمات هستند.

وی افزود : از انجمن دارو سازان خواسته شد برای ارائه خدمات به زائران و مجاوران در ايام تعطيلات نوروزي حداقل 50 درصد دارو خانه هاي اطراف حرم فعال باشند.

تاكنون شكايت و كمبود دارويي نداشته ايم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: روزانه دو تيم نظارت از طرف معاونت غذا و دارو از دارو خانه ها و مراكز صنايع غذايي حساس مانند لبنيات ، فراورده هاي گوشتي بازديد دارند.

وی افزود: همچنين آزمايشگاه هاي صنايع غذايي و كنترل فعال مي باشد كه خوشبختانه تاكنون شكايت و كمبود دارويي نداشته ايم .

صابري گفت: در طي ايام تعطيلات نوروزي كليه خدمات حوزه غذا و دارو فعال  و کارشناسان معاونت غذا و دارو در ستاد هماهنگي خدمات سفر دانشگاه علوم پزشکی مشهد مستقر هستند.

درطرح بسیج سلامت نوروزی در مشهد پزشکان، پرستاران، ماماها، پیراپزشکان، بازرسان معاونت بهداشت ،کارشناسان ستادی، بهورزان، بهیاران تعطیلات نوروز را در آماده باش هستند و برای زائران بارگاه رضوی به خدمت رسانی در حوزه سلامت مشغولند.

...................

گزارش : زهره رنگ آمیز