تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸

کتاب «شیخیه و بابیه در ایران» اثر مهدی نورمحمدی توسط انتشارات نگاه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «شیخیه و بابیه در ایران» که در 551 صفحه تنظیم شده، دارای 12 فصل است:1- شیخ احمد احسایی 2- شهید ثالث 3- سیدکاظم رشتی 4- شیخیه بعد از سیدکاظم 5- سیدعلی محمد باب 6- آثار و احکام باب 7- شورش قلعۀ طبرسی 8- فتنۀ دارابی 9- شورش بابیان در زنجان 10- قتل عام بابیان 11- طاهره قره العین و 12- بابیان پس از باب.

بعد از فصل دوازدهم و در پایان کتاب، تعداد 56 قطعه عکس و سند به چاپ رسیده که از آن میان می‌توان به عکس و دستخط شیخ احمد احسایی، سیدکاظم رشتی، سیدعلی محمد باب، طاهره قره‌العین و عکس خانۀ قره‌العین در قزوین، صحرای بدشت، باغ ایلخانی (محل قتل قره‌العین) و محل ضربت خوردن شهید ثالث توسط بابیان اشاره کرد.

با توجه به اینکه فرقه‌های شیخیه و بابیه، مقدمۀ تشکیل فرقۀ ضاله بهائیت به شمار می‌روند، از این دو فرقه بیشتر در کتب مربوط به نقد و رد بهائیت سخن رفته و کتابی جامع در این خصوص، کمتر به چاپ رسیده است. در کتاب حاضر، این نقیصه تا حدودی جبران شده و به طور مستقل به چگونگی پیدایش فرقه‌های شیخیه و بابیه پرداخته شده است.

از ویژگی‌های این اثر تحقیقی و تاریخی، بهره‌گیری از اسناد و منابع منتشر نشده است که بر جذابیت کتاب افزوده است.

برخی از مطالب این کتاب برای اولین بار است که به چاپ می‌رسد. برای مثال، مندرجات فصل 1 و 11 از جمله مطالبی است که کمتر در کتب دیگر به این گستردگی و تفصیل به آن پرداخته شده است.