گرگان – خبرگزاری مهر: روز گذشته مردم استان گلستان در حالی 13 فروردین خود را در طبیعت سپری کردند که حضور شهرداری ها برای توزیع پلاستیک زباله و همچنین محیط بانان برای حفاظت از محیط زیست پررنگ بود.

به گزارش خبرنگار مهر، از ساعات آغازین صبح روز 13 فروردین گلستانی ها به سبزه هایی که بر روی خودروهای خود گذاشته بودند آماده حضور در طبیعت شدند.

گرچه تعطیلی های چند روز آخر عید و همچنین بارندگی ها قبل از 13 فروردین از میزان ترافیک در مسیرهای منتهی به جنگل های گلستان کاسته بود اما استقبال از روز طبیعت آن هم در استانی که جایجایش مکان های گردشگری فراوان و مختلف طبیعی وجود دارد کمتر از سال گذشته نبود.

ناهارخوران و النگدره به دلیل مجاورت با شهر گرگان همواره و در هر نوع آب و هوایی میزبان مسافران و گردشگران هستند. شهرداری گرگان نیز همانند سال های قبل با حضور در این مراکز اقدام به توزیع پلاستیک های زباله کرد.

توسکستان یا مسیر گرگان به شاهرود که همه ساله مورد استقبال گسترده گردشگران قرار می گرفت امسال کمتر مورد توجه هم استانی ها ما قرار گرفت. با این حال قسمت های جنوبی تر این مسیر که البته آب و هوایی خنک تر و طبیعت بکر تری هم دارد همچنان مملو از گردشگران بود.

 

در ابتدای این مسیر و بعد از شهر جلین گشت های پلیس راه و نیروی انتظامی برای برقراری نظم حضور داشتند. در ورودی جنگل هم به همت شهرداری جلین اکیپ حفاظت از محیط زیست مشغول توزیع پلاستیک زباله در بین شهروندان بودند.

 

سازمان محیط زیست نیز با ایجاد کمپی در ابتدای مسیر به راهنمایی مسافران و توصیه های لازم برای حفاظت از محیط زیست مشغول بود.

اما نکته قابل توجه گشت های ویژه موتوری توسط محیط زیست بود که با حضور در مناطقه جنگلی به گردشگرانی که اقدام به توزیع روشن کردن آتش یا قطع درختان می کرند تذکر داده می شد.

این اقدام شایسته محیط زیست در حالی رخ داد که گردشگران، به خصوص در سال های گذشته، کمتر در روز طبیعت چنین اتفاقی را به خاطر می آوردند و البته همکاری خوبی هم با محیط بانان داشتند.

جنگل، دشت و کوه های شرق استان هم همانند سال گذشته مملو از جمعیت بود و در برخی نقاط استقبال فراوان باعث ایجاد ترافیک سنگین در مسیرهای منتهی به کمپ ها می شد.

یکی از افرادی که همواره مدافع محیط زیست بوده و انتقادهای فراوانی هم به شرایط محیط زیستی کشور به خصوص در روز طبیعت داشته دکتر غلامعلی بسکی معروف به بابا بسکی است.

نمی شود از سیزدهم فروردین یا همان سیزده بدر که چند سالی در تقویم ایرانیان به روز طبیعت نام گذاری شده است صحبت کرد و یادی از پدر طبیعت ایران یا همان بابا بسکی نکرد.

غلامعلی بسکی در سال 1310 ه.ش در سبزوار استان خراسان رضوی به دنیا آمده است اما گلستانی ها به این بابای طبیعت نگاه ویژه ای دارند و آن را از جنس همین دیار می دانند چرا که در طبیعت همین استان روزگار گذرانده است.

مرد دوست داشتنی که کمتر کسی است در گلستان و حتی ایران نام او را نشنیده است و این روزها بعد از بیماری که خیلی از دوست داران او را نگران کرده بود تا حدودی بهبودی خود را به دست آورده است و می خواهد همچنان به زندگی گره خورده خود با طبیعت ادامه دهد.

وی بعد از به پایان رساندن تحصیلات دبیرستان اسرار حاج ملا هادی سبزواری در رشته طب از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل و در سال 1345 با درجه تخصص جراحی زنان از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و زایشگاه دکتر بسکی در شهرستان گنبد کاووس را در سال 1345 بنا نهاد.

او از سال 1349 به دور از جامعه شهری با زندگی در جنگل گلستان و در طبیعت دوران جدیدی از زندگی اش را تجربه کرد و شیرینی همین نوع زندگی باعث شد سالیان سال با همین نوع زندگی الفت بگیرد.

او بیش از  40 سال به طبیعت نگاه ویژه ای دارد و کارهای بسیاری را در زمینه کشت و نگهداری از درختان انجام داده است و اعتقاد دارد درختان هم مانند انسان ها قابل احترامند و بسیار از تخریب جنگل ها نفرت داشت.

 

پدر 83 ساله طبیعت که خودش را کوچکترین فرزند طبیعت می داند خام خواری را در حدود 50 سالی در دستور غذایی خود قرار داده است و از گندم، شالی، جو و حبوبات استفاده می کند بخشی از ثروتش را هم برای محیط زیست خرج کرده است.

وی که یکی از هواداران برجسته محیط زیست و گیاه خوار است زندگی خود را وقف دفاع از محیط زیست و تبلیغ گیاه خواری کرده و همیشه در صحبت هایش دیگران را این نوع زندگی تشویق کرده است.

دکتر بسکی در چند دهه اخیر فعالیت های زیادی  را در زمینه حفاظت از طبیعت و محیط زیست انجام داده و بنیاد جهانی دکتر بسکی را با عنوان مکتب حرمت حیات با هدف حفظ محیط زیست راه اندازی کرده است .

خودش در باره علت گیاه خواریش گفته که در اطاق عمل و در زمان بخیه زدن متوجه این شده است که انگشت سبابه اش درد و بعد از آزمایش معلوم شده که اسید اوریک خونش زیاد است و ترجیح داده به جای قرص، گوشت را از برنامه غذایی خود حذف کند.

او اعتقاد دارد خورشید، آب و خاک پاک کننده است و 40 سال است از صابون استفاده نکرده است چرا که صابون قلیایی است و PH پوست بدن به اسیدی بودن تمایل دارد و به همین دلیل با استفاده نکردن از صابون محیط زیست پوست خودش را بر هم نمی زند.

او که سالیان سال در جنگل و کوه زندگی کرده است و محیط زیست طبیعی را از زندگی ماشینی و شهری بیشتر می پسندد هوای تمیز و آب سالم را برای حفظ سلامتی مردم توصیه می کند.

وی به کمک کوه ‌پیمایی ‌های زیاد در جنگل‌ ها خلق و خوی طبیعت دوستی را پیدا کرده است و بیماری هایی مثل آب‌مروارید، دیسک کمر و حساسیت ‌های پوستی وی درمان شده است.

دکتر بسکی که  چهره ای آشنا برای علاقه مندان محیط زیست است، همیشه با شور و هیجان مثال زدنی به دفاع از طبیعت برخاسته و از تهدیدها و زیاده خواهی انسان و تلاشش برای نابودی این منابع خدادادی سخن گفته است.

بابا بسکی به دلیل حضور داوطلبانه خود برای گسترش فرهنگ حمایت از طبیعت، تاكنون دو بار موفق به دریافت نشان ملی محیط زیست كشور و از او به دليل رفتارهاي انسان دوستانه، وقف املاك شخصي و تلاش‌هاي خيرخواهانه در جهت حفظ محيط زيست تقدير شده است.

دکتر غلامعلی بسکی، علاوه بر کسب نشان ملی زیست محیطی، به سبب تلاشهای انسان دوستانه و حمایت از طبیعت، در سال 2008 میلادی افتخار دریافت جایزه قهرمان درخشان جهان از انجمن بین المللی "چینک های" را دارد.

بابا بسکی که خودش نتیجه صالح  والدینش به حساب می آید بزرگترین ثروت هر پدر و مادری را فرزند نیک می داند و اعتقادش بر این است فرزندان باید تمام تلاش و کوشش خود را بکنند تا آن چه را می خواهند به دست آورند و جوهره کار را مهم ترین اصل موفقیت هر جوانی می داند.

او اموالش از جمله یک و نیم هکتار باغ پردرخت و کتابخانه و ساختمان هایش را برای عبور زایران امام رضا(ع) در جنگل گلستان، 20 هکتار کشت زیتون، دامداری 150 راسی، توتستان کرم ابریشم و... ر ا وقف کرده است.