خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: مقامات افغان ، نهادهای بین المللی و غربی در واکنش به حضو پرشکوه مردم پای صندوق های رای آن را یک انتخاب تاریخی و دستاورد عظیم برای مردم افغانستان خواندند.

احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در یک کنفرانس خبری در کابل از مردم کشورش به خاطر حضور پرشکوه در انتخابات که آن را یک انتخابات تاریخی خواند، تشکر کرد.

افغانستان روز شنبه شاهد برگزاری سومین دور انتخابات ریاست جمهوری با حضور هشت نامزد و بیش از دو هزار و 700 نامزد در انتخابات شوراهای ولایتی بود.

نورستانی همچنین از کمیسیون انتخابات افغانستان، نیروهای امنیتی، رسانه ها به خاطر همکاری در برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و سالم تشکر کرد.

همچنین حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان در یک نوار ویدئویی ضمن تشکر از افغان ها به خاطر حضور پرشکوه پای صندوق های رای و تبریک به این افراد به خاطر موفقیت در برگزاری انتخابات، آن را یک نمایش بزرگ از مردم سالاری حاکم در کشورش به جهانیان خواند.

کرزای در ادامه از نیروهای امنیتی به خاطر تامین امنیت انتخابات و رسانه ها به خاطر پوشش موضوعات مربوط به انتخابات قدردانی کرد.

"آندرس فوگ راسموسن" دبیر کل ناتو، نیز ضمن تبریک به افغان ها در برگزاری انتخابات شجاعت افغان ها را با وجود تهدیدهای طالبان درباره حملات تروریستی ستود.

مقامات کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با اشاره به شرکت 58 درصد از واجدان به خصوص زنان انتخابات ریاست جمهوری تاکید کردند که حضور مردم در این دوره در مقایسه با دوره های گذشته بسیار بالا بوده است.

حضور زنان و مردان در حوزه های رای گیری و تشکیل صف های طولانی درحالی بود که باران شدیدی در شهر کابل پایتخت و دیگر ولایت های این کشور می بارید.

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس نیز در بیانیه ای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان را دستاورد عظیم برای مردم افغانستان خواند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز در بیانیه ای با تاکید بر اهمیت انتخابات تاریخی در روند گذار در افغانستان و لزوم مقابله با تهدیدهای تروریستی خواستار محترم شمردن روند مربوط به انتخابات در این کشور از سوی طرفین شد.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه همچنین شرکت و شجاعت مردم افغانستان را برای شرکت در انتخابات با وجود تهدیدهای طالبان و دیگر گروههای افراطی و تروریستی ستودند.

در این بیانیه همچنین از دولت افغانستان خواسته شده تا با کمک جامعه بین الملل برای مقابله با تهدیدهای امنیتی و ثبات در این کشور تلاش کنند.

شورای امنیت سازمان ملل همچننی اقدامات طالبان، القاعده و دیگر گروههای افراطی و افراد مسلح را برای اختلال در روند انتخابات و انجام حملات تروریستی و بی ثباتی اوضاع در این کشور علیه غیرنظامیان و نامزدها محکوم کرد.

بر این اساس نتایح اولیه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در تاریخ 24 آوریل و همچنین نتایج نهایی در اواسط مه اعلام می شود. همچنین اگر نامزدی 50 درصد آرا را کسب نکند انتخابات به دور دوم کشیده می شود و در 28 مه برگزار می شود.

عبدالله عبدالله، محمدداوود سلطان‌ زوی، اشرف غنی احمدزی، زلمی رسول، عبدالقیوم کرزای، رسول سیاف، گل آقا شیرزی، قطب ‎الدین هلال و امین ارسلا نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بوده که رقابت اصلی میان عبدالله عبدالله، زلمی رسول و اشرف غنی احمدزی بود.

این انتخابات که در آستانه خروج غربیها از افغانستان برگزار می شود، به عنوان مهم ترین انتخابات ریاست جمهوری در دو دهه گذشته در این کشور شناخته می شود.

در انتخابات این دوره که برای اولین بار تحت نظارت افغان ها برگزار می شود، بیش از 12 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که 35 درصد از آنها را زنان تشکیل دادند. این رای گیری تحت تدابیر شدید امنیتی و آماده باش نیروهای امنیتی در ساعت هفت صبح آغاز شد و تا ساعت 17 ادامه داشت.

بر این اساس برای جلوگیری از بروز تلقب در انتخابات، کارت رای دهی واجدین شرایط در انتخابات افغانستان با وسیله مخصوصی سوراخ شده و انگشت رای دهندگان با دو نوع رنگ، رنگ می‎ شود تا مانع شرکت دوباره افراد در انتخابات شود.