کرمان - خبرگزاری مهر: مس کرمان در حالی از لیگ برتر سقوط کرد که از هفته ابتدایی لیگ برتر مشخص بود که این تیم در شیب تند سقوط قرار گرفته است حاشیه سازیها، عدم حمایت مسئولان و افول ورزش کرمان در رشته های مختلف ورزشی نشان می داد اینجا کسی نمی خواهد مس در لیگ بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم فوتبال مس در استانی مانند کرمان در نزدیکی مرزهای شرقی تنها یک تیم فوتبال نبود، شاید مسئولان این تیم نمی دانند در استانی مانند کرمان که بیشترین میزان قاچاق مواد مخدر از راههای این استان در کشور انجام می شود و بیشترین میزان کشفیات مواد مخدر را دارد جایگاه چنین تیمی کجاست؟

در حالی که پیش از فعالیت این تیم در کرمان برخی  از جوانان در استانی که از کمترین مراکز تفریحی و رفاهی بهره برده است سرگرمی های خود را در محافل آسیب زا سپری می کردند اما پس از حضور مس کرمان در لیگ برتر آمال و آرزوهای خود را در این تیم می جستند.

آخرین نفس در لیگ برتر

اما مس کرمان در اوج حاشیه ها و موج های عجیب غیر فوتبالی آخرین نفس خود را در لیگ برتر کشید و از لیگ برتر فوتبال حذف شد اما به نظر نمی رسد کسی برای این تیم ناراحت باشد.

در شرایط خاص اقتصادی کنونی شاید هزینه کردن برای این تیم از منظر برخی مسئولان منتقی به نظر نمی رسد اما کسی به این نکته توجه نمی کند تیم فوتبال مس کرمان در این سالها مهمترین عامل فرهنگی ورزشی کرمان برای جلوگیری از سوق یافتن جوانان به سمت آسیبهای اجتماعی بود.

تیمی که چند سال قبل در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کرد و به مرحله بعد راه یافت، تیمی که در آستانه قهرمانی در لیگ برتر نیز پیش رفت و بسیاری از بازیکنان تاثیر گذار را به فوتبال کشور معرفی کرد و مربیانی از جمله مرفاوی، قلعه نوعی، یاوری، بلاژویچ، مظلومی و ... را به کرمان آورد و از همه مهمتری جوانان کرمانی را به جای قرار گرفتن در معرض آسیبهای اجتماعی بع سمت ورزش سوق داده بود درنهایت به لیگ دسته اول سقوط آزاد کرد.

حاشیه سازی از قبل از فصل تا آخرین بازی ادامه یافت/ انتصاب ارقام غیر واقعی به مس

حاشیه سازی برای سقوط مس تا روزهای آخر ادامه یافت و برخی سعی کردند اینگونه نشان دهند که در فصل جاری میلیاردهای تومان در فوتبال مس خرج شده است اما این درحالی بود که به مجموعه تیمهای ورزشی در رشته های مختلف شرکت مس کرمان 10 میلیارد تومان هم اختصاص نیافت نکته قابل توجه این بود که برخی تیمها که بازیکنان میلیاردی جذب کردند و میلیاردها تومان برای تیمشان هزینه کردند شامل این حاشیه سازیها نشدند. و حتی برای جذب ارقام میلیاردی از بودجه دولت مورد حمایت هم قرار می گیرند.

داستان سقوط مس کرمان از روزهای ابتدایی فصل نقل و انتقالات کلید خورد، با آغاز فصل نقل و انتقالات بازیکنان مطرح مس کرمان از این تیم رفتند و تلاشی برای ماندن این بازیکنان صورت نگرفت از سوی دیگر بازیکنان بسیار ضعیفی از تیمهایی که یا از لیگ برتر سقوط کرده بودند و یا اینکه در لیگ دسته اول توپ می زدند به این تیم راه یافتند.

بوناچیچ مربی که مس را از سقوط نجات داده بود در میان بهت هواداران مس از این تیم کنار گذاشته شد و تقوی در راس کادر فنی مس قرار گرفت.

هشدارهای روزهای ابتدایی فصل نقل و انتقالات رسانه ها به حقیقت پیوست

از همین جا بود که حاشیه ها در مس کرمان آغاز شد. از همان زمان پیشکسوتان و کارشناسان و رسانه های کرمان بارها از سقوط احتمالی مس کرمان با این بازیکنان از لیگ برتر خبر دادند اما کادر مدیریتی در تخمینی عجیب بیان داشتند که بازیکنان جذب شده در مس کرمان از بازیکنان فصل قبل به مراتب توانمند تر هستند.

اما جذب بازیکنان ضعیف در مس ادامه یافت و بازیهای تدارکاتی نیز فراموش شد تا جایی که موجب بروز حاشیه های فراوان شد و زیر فشار همین حواشی تقوی یک روز مانده به لیگ برتر استعفا داد.

و پس از تقوی سکان این تیم به یاوری داده شد با این وجود نتایج ضعیف مس کرمان ادامه یافت، یاوری نیز ضعف شدید فنی بازیکنان را دلیل عمده ادامه باختهای مس می دانست و در نهایت یاوری نیز با ادامه باختهای مس از این تیم خداحافظی کرد.

مربی که جان خود را در راه مس کرمان گذاشت

داستان تلخ مس زمانی اوج گرفت که مهدی محمدی به دلیل فشارهای زیاد ناشی از حاشیه های عجیب مس سکته مغزی و چند روز بعد فوت کرد.

اما این ضایعه تلخ نیز نتوانست برای بازیکنان مس کرمان انگیزه ای برای تلاش بیشتر شود.

یاوری رفت مظلومی آمد، مظلومی هم رفت بوناچیچ آمد و مس سقوط کرد

پس از استعفای یاوری کادر مدیریتی مس نیز تغییر کرد و مدیریت جدید تیم پس از هفته ها تفکر در خصوص جذب مربی جدید مهدی مظلومی را به کرمان آورد.

در ابتدا بسیاری تصور می کردند روزهای بد مس پایان یافته است اما مظلومی نیز نتوانست حتی یک برد برای این تیم کسب کند و پس از باختهای پشت سر هم این مربی هم از مس کرمان خداحافظی کرد و سکان این تیم این بار به بوناچیچ سپرده شد.

مس جام حذفی را دو دستی به تبریزیها داد

بوناچیچ هر چند مس را به فینال جام حذفی و تا یک قدمی آسیایی شدن برد اما در کرمان مقابل تراکتور سازی شکست خورد.

این مربی کروات نیز نتوانست تجویزی برای نجات این تیم پیدا کند و در نهایت روز گذشته مس کرمان با تساوی مقابل صبا عملا از لیگ برتر خداحافظی کرد.

بوناچیچ نیز همچون سه مربی قبلی این تیم دلیل اصلی شکست مس کرمان را استفاده از بازیکنانی با سطح فنی بسیار پائین دانست و گفت که سطح کیفی این بازیکنان همین مقدار است که در بازیهای گذشته مشاهده شده و این بازیکنان توان بهتر بازی کردن را نداشته اند.

این حرف تنها از زبان بوناچیچ بیان نشده است بلکه سایر مربیان نیز همین حرف را تکرار کرده بودند.

نکته عجیب اینکه بازیکنانی نیز که در نیم فصل در این تیم جذب شدند بسیار ضعیف ظاهر شدند و هیچ یک نتوانستند ناجی مس شوند.

مصدومیت، اضافه وزن، عدم تمرکز و حضور در تیمهای دیگر بدون هماهنگی از خصوصیات برخی از این بازیکنان بود.

مدیریت ضعیف و بی توجهی به حفظ این سرمایه از سوی مدیران ارشد استان، مدیریت غیر بومی ابتدای فصل و جذب غیر تخصصی بازیکنان و ضعف شدید ورزش استان طی سالهای اخیر از جمله دلایل اصلی سقوط این تیم محسوب می شود.

مدیریت ارشد کرمان باید بداند توسعه فرهنگی و ورزشی کرمان از توسعه اقتصادی کمتر نیست

هر چند گفته می شود احتمال دارد شرکت مس کرمان امتیاز یک تیم لیگ برتری را خریداری کند اما این امر همان قدر در دسترس به نظر می رسد که حفظ این تیم در هفته های اخیر در لیگ برتر.

هواداران مس کرمان در حالی بر روی سکوهای ورزشگاه شهید باهنر کرمان اشک می ریزند که کمتر مدیری برای نجات این تیم کاری عملی کرد و این ظرفیت بزرگ فرهنگی از دست مردم کرمان رفت.

این هزینه سنگین شاید توانسته باشد به مدیریت ارشد کرمان یادآوری کند که توسعه در کرمان تنها نباید در بعد اقتصادی روی دهد بلکه این استان به فرهنگ و ورزش نیز نیاز دارد و مدیریت این دو حوزه مهم اگر از توسعه اقتصادی مهمتر نباشد بدون شک کم اهمیت تر نیست.