بیرجند – خبرگزاری مهر: فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی گفت: در ایام نوروز امسال 44 درصد تصادفات جاده ای خراسان جنوبی مربوط به پراید بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علیرضا امینی ظهر دوشنبه در نشست خبری در تشریح علل تصادفات جاده ای استان در ایام نوروز اظهارکرد: در ایام نوروز امسال 123 فقره تصادف در جاده های استان رخ داده است.

 وی با اشاره به وقوع 17 فقره تصادف فوتی گفت: متاسفانه 28 نفر در این تصادفات جان خود را از دست دادند.

 وی بیان داشت: همچنین 88 فقره تصادف جرحی با 184 مجروح و 18 فقره تصادف خسارتی طی این ایام در استان داشته ایم.

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه واژگونی خودرو با 66 درصد مهم ترین شکل تصادفات در جاده های استان بوده است، ادامه داد: 25 درصد کشته شدگان در تصادفات واژگونی بوده اند.

 53 درصد تصادفات جاده ای استان به علت خواب آلودگی

 وی به مهم ترین علل تصادفات جاده ای استان در ایام نوروز اشاره کرد و افزود: خستگی و خواب آلودگی با 53.3 درصد در صدر علل تصادفات قرار دارد.

 به گفته وی 42.8 درصد کشته شدگان تصادفات به علت خستگی و خواب آلودگی در حین رانندگی جان خود را از دست داده اند.

سرهنگ امینی بیان کرد: تخطی از سرعت مطمئنه با 24.2 درصد، انحراف به چپ با 12.6 درصد از دیگر علل تصادفات جاده ای استان گزارش شده است.

وی با بیان اینکه 50 درصد مجروحین تصادفات نیز حادثه رانندگی به علت خستگی و خواب آلودگی برای آنها رخ داده است، ادامه داد: شاخص های حوزه ترافیک در ایام نوروز با تدابیر اتخاذ شده رشد داشته است.

44 درصد تصادفات مربوط به پراید

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه در 44.6 درصد تصادفات استان سواری پرداید یک طرف تصادف بوده است، تصریح کرد: در 84 درصد این حوادث سواری پراید مقصر بوده است.

 وی عنوان کرد: 64 درصد کشته شدگان و 47 درصد مجروحین تصادفات جاده ای استان سرنشینان پراید بوده اند.

 وی با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان پهناور کشور است، بیان داشت: در سال گذشته شهرستان طبس به عنوان یکی از پهناورترین شهرستانهای کشور به استان خراسان جنوبی اضافه شدکه علی رغم افزایش حجم راه ها تصادفات منجر به فوت را با تدابیر پلیس توانستیم نسبت به سال گذشته ثابت نگه داریم.

سرهنگ امینی با بیان اینکه بیشترین تصادفات استان در محورهای شهرستان طبس بوده است، بیان کرد: در نوروز امسال حجم تردد خودرو در جاده های استان پنج درصد و در جاده های طبس 17 درصد افزایش داشته است.

 فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی گفت: نسبت به سال گذشته تنها 50 کیلومتر از جاده های استان دو بانده شده و دو طرفه بودن اکثر جاده های استان یکی از عوامل دخیل در تصادفات جاده ای است.

 وی با بیان اینکه 200 کیلومتر از محورهای مواصلاتی طبس فاقد پوشش ترافیکی مناسب است، عنوان کرد: این موجب می شود تا خواب آلودگی در این مسیر طولانی بر راننده مستولی شود.

 وی بیان کرد: محورهای دیهوک- کرمان، بیرجند – نهبندان- طبس- یزد، طبس- ده محمد و فردوس- بشرویه از محورهای حادثه ساز استان در ایام نوروز بوده است.

سرهنگ امینی 58 درصد کل تصادفات جاده ای استان در بین ساعت 12 تا 20 شب بوده است، بیان داشت: 71 درصد فوت شدگان و 61 درصد مجروحین تصادفات در این ساعات دچار سانحه شده اند.

وی بیان کرد: برای مدیریت حوادث و کاهش آن و  جلوگیری از سرعت غیر مجاز در رانندگی در محورهای مواصلاتی طولانی استان پلیس اقدام به ثبت سرعت خودروهای سواری کرد تا رانندگان مسیر را در مدت زمان معینی که از سوی پلیس اعلام می شد تا ایستگاه بعدی پلیس راه طی کنند.