تصمیم احتمالی پیونگ یانگ برای آزمایش موشک با واکنش کشورهای غربی روبرو شده به طوری که آلمان سفیر این کشور در برلین را احضار کرد و آمریکا و متحدانش نیز در خصوص نشت مواد رادیو اکتیو از راکتور اصلی کره ای ها هشدار دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس ضمن انتشار خبر فراخوانده شدن سفیر کره شمالی در برلین به وزارت خارجه آلمان، نوشت : وزارت خارجه آلمان سفیر کره شمالی در برلین را برای ادای توضیحات در خصوص تصمیم این کشور برای انجام آزمایش های جدید هسته ای فراخواند.

بر اساس اعلام وزارت خارجه آلمان، اقدامات اخیر کره شمالی در آزمایش موشک های کوتاه و میان برد در احضار "ری سی هونگ" بی تاثیر نبوده است.

وزارت خارجه آلمان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که برلین از کره شمالی خواسته تا در راستای کاهش تنش در منطقه شرق آسیا عمل کرده و به مذاکرات بین المللی درباره برنامه هسته ای خود بازگردد.

در این بیانیه همچنین به پیونگ یانگ هشدار داده شده که اگر کره شمالی دست به آزمایش هسته ای دیگری بزند با واکنش صریح جامعه جهانی روبرو خواهد شد.

همزمان با این اقدام آلمان، خبرگزاری فرانسه از هشدار آمریکا و متحدانش به کره شمالی درباره احتمال نشت مواد رادیو اکتیور از راکتور اصلی این کشور خبر داد.

این اقدام آمریکا و کشورهای متحد آن به دلیل انتشار گزارش هایی درباره فعالیت های هسته ای کره شمالی و وضعیت راکتور اصلی این کشور، انجام شده است.

بر اساس این گزارش، نمایندگانی از آمریکا، کره جنوبی و ژاپن پس از دیدار در واشنگتن ضمن محکوم کردن اقدام اخیر کره شمالی در آزمایش موشک بار دیگر خواستار فعالیت های هسته ای پیونگ یانگ شدند. 

این سه کشور همچنین از کره شمالی خواستند تا از دست زدن به اقدامات تحریک آمیز خودداری کند.

در هفته های اخیر کره شمالی علاوه بر آزمایش چندین موشک میان برد و کوتاه برد اقدام به برگزاری رزمایش در نزدیکی آبهای کره جنوبی کرد و متعاقب آن در روزهای گذشته کره جوبی از پیدا شدن لاشه سه هواپیمای بدون سرنشین متعلق به کره شمالی خبر داد که مجموع این تحولات موجب شده بار دیگر وضعیت در شبه جزیره کره حالت بحرانی به خود بگیرد.