نوذر شفیعی در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به شانس بالای حزب حاکم برای پیروزی در انتخابات هند تاکید کرد که رشد اقتصادی عامل تاثیرگذار در پیروزی حزب کنگره است.

نوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که "با توجه به آنکه انتخابات پارلمانی هند در حالی در حال برگزاری است که از آن به عنوان بزرگترین انتخابات پارلمانی جهان یاد می شود، شانس حزب حاکم کنگره برای پیروزی در انتخابات تا چه حد است؟" گفت: حزب کنگره حزبی سکولار است که به نظر می رسد حزب حاکم پیروز انتخابات باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا گزارشها درباره فساد و رشوه خواری دولت بر آرای حزب حاکم تاثیر می گذارد یا خیر؟" گفت: تمام احزاب درگیر این موضوع هستند اما این موضوع تاثیر یکسان بر تمام احزاب دارد.

این کارشناس مسائل سیاسی در پایان تاکید کرد: هند در چند سال اخیر رشد اقتصادی چشمگیری داشته که این موضوع تحت تاثیر سیاست های حزب حاکم بوده و بر نگرش مردم و آرای رای دهندگان تاثیر می گذارد.

تایمز هندوستان با اشاره به مشارکت گسترده هندی ها در مرحله اول انتخابات مجلس هند و حضور 75 درصد از واجدان شرایط پای صندوق های رای در دو ایالت آسام و تریپورا در شمال شرق این کشور از آغاز مرحله دوم خبر داد.

مرحله دوم انتخابات با هدف انتخاب 543 نماینده مجلس عوام هند (لوک سابا) صبح امروز چهارشنبه در چهار ایالت آروناچال پرادش، میزورام، مگالایا و ناگالند و نیمی از مانیپور در شمال و شمال شرق این کشور آغاز شد و قرار است که مرحله سوم انتخابات روز پنج شنبه در دهلی نو برگزار شود که نتایج آن بسیار حساس است.

مرحله اول بزرگترین انتخابات پارلمانی جهان روز دوشنبه برگزار شد که رقابت اصلی میان رائول گاندی از حزب کنگره و نارندرا مودی از حزب مخالف اصلی بهاراتیا جاناتا برای کسب پست نخست وزیری است.

انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام هند (لوک سابا) که از آن به عنوان انتخابات سرنوشت ساز مجلس عوام یاد می شود، روز دوشنبه تحت تدابیر شدید امنیتی در شهرهای بزرگ این کشور برگزار شد و شمار رای دهندگان پنج برابر اولین انتخابات لوک سابا در 60 سال گذشته معرفی شده است.

انتخابات 9 مرحله ای هند تا روز 12 مه یعنی شش هفته ادامه دارد و نتایج آن در روز 16 مه اعلام می شود. 814 میلیون هندی واجد شرایط رای دادن هستند و در انتخاباتی شرکت می کنند که گزارشها درباره فساد مقامات دولتی و نرخ بالای تورم بر نتایج آن سایه افکنده است.

در جریان این انتخابات که پرهزینه ترین انتخابات در جهان پس از انتخابات سال 2012 آمریکا معرفی شده است، شانزدهمین پارلمان جدید در پی اعلام نتایج و پایان فعالیت پانزدهمین دوره "لوک سبها" در 31 می تشکیل می شود.

کمیسیون انتخابات هند هزینه انتخابات هند را 35 میلیارد روپیه اعلام کرده که پس از انتخابات دوره قبلی آمریکا که هفت میلیارد دلار هزینه در برداشته، پرهزینه ترین انتخابات در جهان معرفی شده است.

......................................

گفتگو از معصومه زارع