کوهدشت - خبرگزاری مهر: هر بار برای دیدار نقاشی های 12هزار ساله بر صخره میرملاس می رویم با جای انفجارهای جدیدی روبه رو می شویم که جویندگان گنج از خود برجای گذاشته اند تا از این میراث گران بهای تاریخی رفته رفته تنها چند چاله عمیق برجای بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، دو مستند ساز از تهران آمده اند تا از نزدیک به دیدار یکی از سکونت گاه های بشر نخستین در 17 کیلومتری شمال غربی کوهدشت بروند و نقاشی های 12هزار ساله شکار و سوار و کمانش را در دوربین فیلمبرداری خود جای دهند؛ شاید با ساختن یک مستند از این اثر ارزنده و معرفی بیشتر آن، پای گردشگران دنیا را به سمت دیدنش بکشانند.

از باریکه سنگلاخی کوه بالا می رویم تا در مسیر دیدار از "میرملاس" شاهد درخت های بسیاری باشیم که به تیغه ی بی رحم تبرسودجویان قطع شده و جنازه شان بر سینه کش راه افتاده است تا بازگردند و شبانه دور از چشم مردم و مسئولان منابع طبیعی هیزم شان را به زغال تبدیل کنند.

به میرملاس می رسیم اما چند چاله عمیق در چند متری نقاشی ها راه عبور را کمی دشوار کرده است. مشخص است که چاله ها را تازه کنده اند.

قبلا چاله هایی را در پای صخره منقوش میرملاس کنده بودند اما این بار درست دوماه از آخرین دیدارمان از نقاشی ها نگذشته است که با چاله های عمیق تازه ای روبه رو می شویم؛ چاله هایی که معلوم است بر اثر انفجار گود شده اند و سنگ های بزرگی که به زور انفجارهای پی درپی از زمین جدا شده اند.

درست پای صخره ی منقوش میرملاس چند چاله عمیق دیده می شود که جویندگان گنج به وجود آورده اند شاید با تخریب میراث 12هزار ساله ی این سرزمین، سودی به جیب زیاده خواهی بزنند.

قسمت هایی از صخره بر اثر شدت انفجار ترک خورده و برخی نقاشی ها کاملا تخریب شده است. سوراخی عمیق بر جای مانده بر سینه کش سنگی کوه، گواه این است که یکی از نقاشی ها را از دل صخره برش داده و باخود برده اند غافل از اینکه این نقاشی ها تنها بر کمرکش این صخره ارزشمندند و بردن آن ها ارزش ریالی ندارد.

این درحالی است که سال گذشته از سوی میراث فرهنگی لرستان اعلام شد مبلغ 150میلیون تومان اعتبار برای نصب قاب شیشه ای بر روی نقاشی های میرملاس اختصاص می یابد اما نه از قاب شیشه ای خبری شد و نه اعتبار مصوبش و اگر به همین منوال پیش رود زمان زیادی لازم نیست تا انفجارها و زمین کندن جویندگان گنج میرملاس را در میان سکوت مسئولان میراث فرهنگی به مخروبه ای بدون اثر تبدیل کند.

این در حالی است که مدیرکل پیشین میراث فرهنگی لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که تنها چهار صخره منقوش مشابه میرملاس در دنیا وجود دارد که یکی در فرانسه، یکی در اسپانیا و دو صخره دیگر به نام های هومیان و میرملاس در کوهدشت لرستان واقع شده اند.

وی در همان گفتگو نصب قاب شیشه ای برای حفاظت از میرملاس را در آینده ای نزدیک وعده داد بود اما او رفت و پشت سرش وعده ای که همچنان بر زمین بی عملی باقی مانده است.

لیلا فولادوند از مستند سازان کشور با اظهار تاسف از وضعیت میرملاس، به خبرنگار مهر می گوید: ما از غار منقوش دوشه هم بازدید کردیم و انفجارهای جویندگان گنج متاسفانه آن اثر تاریخی را نیز به سرنوشت میرملاس دچار کرده بود.

فولادوند ادامه می دهد: وظیفه میراث فرهنگی است که از این نقاشی های تاریخی ارزشمند حفاظت کند.

حسین نظری دیگر مستند ساز کشورمان می گوید: معلوم نیست چرا مسئولان میراث فرهنگی لرستان سکوت کرده اند و از تخریب این اثر کم نظیر جلوگیری نمی کنند.

نظری می افزاید: اگر مسئولان کاری نکنند طولی نمی کشد که تخریب های پی در پی این چند نقاشی باقی مانده را هم نابود کنند.

وی بیان می کند: کاش کیلومترها راه نمی آمدیم تا مرگ این اثر مشهور جهانی را از نزدیک ببینیم.

به هر روی جویندگان گنج به جان این اثر تاریخی ارزشمند افتاده اند. جویندگانی که به هوای گنجی که وجود ندارد زمینه نابودی یکی از ارزشمندترین میراث بشر را فراهم آورده اند و وظیفه مسئولان میراث فرهنگی است از این فاجعه جلوگیری کنند.

بنابر این گزارش میرملاس صخره ای با نقاشی های دوازده هزار ساله اش نامی آشنا برای باستان شناسان دنیاست که در 17 کیلومتری شمال کوهدشت در بالای کوهی به نام "سرسورِن" واقع شده است.

نقاشی هایی از سوار و شکار مربوط به انسان های بومی اولیه که در سالهای اخیر دور از چشم حفاظت متولیان امر مورد آزار یادگاری نویسان بسیاری قرار گرفته و انفجارهای پی در پی و روشن کردن آتش توسط افراد ناشناسی در زیر نقاشی هایش آن را به ویرانه ای تبدیل کرده است.

.........................

گزارش و عکس: حشمت الله آزادبخت