بجنورد- خبرگزاري مهر: مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: پروژه ترسیب کربن در 110 هزار هكتار از بيابان‌هاي شهرستان اسفراين در خراسان شمالي با مشارکت صندوق عمران سازمان ملل متحد اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس كارگر عصر يكشنبه در نشست با خبرنگاران خراسان شمالي از اجراي پروژه ترسيب كربن در 110 هزار هكتار از بيابان‌هاي اين استان با مشاركت صندوق عمران سازمان ملل متحد(UNDP) و سازمان جنگل‌ها و مراتع خبر داد و اظهار كرد: اين پروژه در واقع توسعه روستاهاي مناطق بياباني با محوريت منابع طبيعي و مشاركت تمامي بخش هاي استاني است.

وي با اشاره به اين كه پروژه ترسيب كربن در كشور از سال 2005 با مشاركت صندوق عمران سازمان ملل متحد در ايران آغاز شده است، افزود: اين طرح پيش‌تر در برخي از استان هاي بياباني كشور از جمله خراسان جنوبي اجرا شده و نتايج بسيار مثبتي داشته است.

به گفته كارگر راهبردهاي اجراي اين پروژه بر سه اصل نيازهاي توسعه‌اي، مسائل زيست محيطي و مسائل اجتماعي فرهنگي بوده و در آن با واگذاري مسئوليت به مردم محلي و تلفيق دانش روز و شرايط بومي سعي مي شود علاوه بر بيابان‌زدايي، زمينه توسعه منطقه و بهبود شرايط زندگي روستاييان نيز فراهم شود.

وي اضافه كرد: در اين پروژه با سازماندهي و بسيج تشكل هاي روستايي و جوامع محلي و ارائه آموزش هاي لازم، منابع طبيعي تخريب يافته با كمك مردم احيا مي شود و دستگاه ها و ادارات دولتي نيز موانع موجود در اين مسير را مرتفع مي كنند.

كارگر اظهار داشت: در اين طرح با ايجاد مشاغل جايگزين دامداري سنتي، سعي در تغيير معيشت مردم در مناطق بياباني مي شود و در كنار اين اقدام با بازاريابي و ارتقا كمي و كيفي فرآورده هاي روستايي، براي بهبود وضعيت و معيشت روستاييان اقدام خواهد شد.

وي عنوان كرد: اين پروژه در شهرستان اسفراين خراسان شمالي در 15 روستاي منطقه گورپان اجرا مي شود كه در فاز نخست آن شش روستا با جمعيتي بيش از دو هزار و 500 نفر فعاليت مي كنند.

به گفته اين مسئول سازمان جنگل ها و مراتع براي اجراي اين طرح به مدت هفت سال، هشت ميليارد تومان و استانداري خراسان شمالي نيز دو ميليارد تومان تخصيص مي دهد و اين اعتبار در مدت مذكور در اين روستاها هزينه مي شود.

وي با اشاره به اين كه براي اجراي اين پروژه تسهيل گر و آموزش گراني از خراسان شمالي به مردم منطقه آموزش مي دهند، افزود: دوره آموزشي تسهيل گران پروژه ترسيب كربن اسفراين اوايل ارديبهشت ماه برگزار و پس از آن اجراي طرح به صورت رسمي با سازماندهي جوامع محلي آغاز مي‌شود.